7620
Sök

Line-out inte som vanlig linjesignal?

2 Inlägg
21 juni 2009
Trådstartare
min erfarenhet inom vanligt ljud säger mig att linenivå som tas ut från en källa är en obehandlad signal och på min bilstereo finns det en utgång märkt "line out", min frågeställning är nu, är det vanligt inom bilstereo att denna utgång påverkas av justeringar man gör på huvudenheten, tex volym, bas, balans eller är det som det brukar vara, att detta alltid är en obehandlad signal?

4 074 Inlägg
22 juni 2009
caver skrev:
min erfarenhet inom vanligt ljud säger mig att linenivå som tas ut från en källa är en obehandlad signal och på min bilstereo finns det en utgång märkt "line out", min frågeställning är nu, är det vanligt inom bilstereo att denna utgång påverkas av justeringar man gör på huvudenheten, tex volym, bas, balans eller är det som det brukar vara, att detta alltid är en obehandlad signal?

nej det beror ju på hur du ställer in på hu´n

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

2 Inlägg
22 juni 2009
Trådstartare
.. som jag misstänkte efter att ha sett specifikationerna på vilka nivåer signalerna var på, ställer mig lite undrande till varför termen lineout används till ljudutgångar som är allt ännat än linjesignal, finns säkert någon som vet.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 juni 2009
caver skrev:
.. som jag misstänkte efter att ha sett specifikationerna på vilka nivåer signalerna var på, ställer mig lite undrande till varför termen lineout används till ljudutgångar som är allt ännat än linjesignal, finns säkert någon som vet.

För att Line Out är en vedertagen term för en oförstärkt signal (lågnivå)? Visserligen påverkas den av förförstärkaren i enheten men den är fort. "klen" och behöver förstärkas upp.

Kontra hemmasidan så kan man säga att volymkontrollen och förförstärkningen sker i enheten och inte i förförstärkaren/förstärkaren/recivern.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök