Hur mycket tål diesel femman från audi?

x6rs
23 juni 2009 · 258 Inlägg

som rubrik skulle vilja veta hur mycket stryck block och topp tål på audis diesel 5-cyl motor

No brain-No pain
Projekttråd om urisen: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=227832
Audi Urquattro "Retard Racing" (1983)
kolvas
23 juni 2009 · 4 001 Inlägg

tänker du på laddtryck eller vad tänker du?
Vilken av de 5 cyl. dieslarna? finns ju några med olika effekter från början

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
x6rs
24 juni 2009 · 258 Inlägg

tänker på laddtryck samt ungefär hk. 2.5 tdi tänkte jag på

No brain-No pain
Projekttråd om urisen: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=227832
Audi Urquattro "Retard Racing" (1983)
HenkeTIC
24 juni 2009 · 888 Inlägg

Blocket använder man ju till s2orna och kai-bakken bromsar ju över 1000hk, i och för sig en hel del moddat men ändå smile

kolvas
24 juni 2009 · 4 001 Inlägg

En kompis Audi A6 laddas 2,2 bar och lämnar en bit över 200hk och ett j*vla vrid.
Men det sliter hårt på alla grejor, det har gått åt både koppling & dubbelmassesvänghjul + framvagnsbussningar.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
x6rs
24 juni 2009 · 258 Inlägg

kolvas skrev:
En kompis Audi A6 laddas 2,2 bar och lämnar en bit över 200hk och ett j*vla vrid.
Men det sliter hårt på alla grejor, det har gått åt både koppling & dubbelmassesvänghjul + framvagnsbussningar.

där ser man:) om jag bygger på diesel vill jag nog kunna plocka ut 350-400hk, undrar om det håller då?

No brain-No pain
Projekttråd om urisen: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=227832
Audi Urquattro "Retard Racing" (1983)
kolvas
24 juni 2009 · 4 001 Inlägg

det går säkert men det krävs nog en hel del kunskap & jag är inte säker på att den motorn klarar av det, sök lite info om Seat Tdi som dom använder i WTCC

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
supermikaela
24 juni 2009 ·

Du får räkna på det vridet som följer med, du kan nog räkna med hk * 2,20 = nm ungefär, om du trimmat "rätt". Det är rätt svårt och dyrt att få saker att hålla för 800 nm+.

Sen har du rätt långt upp till 350-400 hk från originalets 140 hk smile

torpis Forummoderator
24 juni 2009 · 10 572 Inlägg

Vridmoment är en slaggprodukt till effekt. vet man varvtalet för max effekt så vet man vridmomentet på samma varvtal. Diesel är inget bra bränsle för höga varvtal, du kan förmodligen inte varva över 5000rpm och max effekt vid säg 3800rpm.  400hk ger ett vridmoment på 740Nm vid 3800rpm.

Pratar vi bensinmotor med turbo så brukar vridmoment och effekt gå hand i hand, du behöver enkelt förklarat dimensionera för 750hk om du väljer att åka dieselmotor. Ändå får du bara ut 400hk.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
x6rs
24 juni 2009 · 258 Inlägg

torpis skrev:
Vridmoment är en slaggprodukt till effekt. vet man varvtalet för max effekt så vet man vridmomentet på samma varvtal. Diesel är inget bra bränsle för höga varvtal, du kan förmodligen inte varva över 5000rpm och max effekt vid säg 3800rpm.  400hk ger ett vridmoment på 740Nm vid 3800rpm.

Pratar vi bensinmotor med turbo så brukar vridmoment och effekt gå hand i hand, du behöver enkelt förklarat dimensionera för 750hk om du väljer att åka dieselmotor. Ändå får du bara ut 400hk.

växellådan och sånt ska ju klara av det, kai bakken kör med 750 häst i sin gamla sportquattro, med original drivlina:) men men fårväl se vad man hittar för motor,men trimmad diesel vore fränt. passar golf gti 16v motorn på audi lådan?

No brain-No pain
Projekttråd om urisen: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=227832
Audi Urquattro "Retard Racing" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang