Ford Scorpio V6 - Växellådsproblem m.m

K1NG3N
23 juni 2009 · 557 Inlägg

Jag skriver inte för mig själv men för kusinen. Han har en Ford Scorpio 2.9 V6 -89 automatare.

Tidigare felsymtom :
¤ Gasen i botten, bilen rör sig ytterst lite

Efter påfyllning av växellådsolja :
¤ Bilen går framåt men går bara på 1an och tveksamt till 2an
¤ Börjar läcka växellådsolja när den blir varm

Lådan har varit nere för inspektion men dom hittade inget tydligen som verkade vara på tok. Men skulle vara grymt tacksam för svar.

Senast redigerat av TeamNorrland (23 juni 2009)

Moparboy440
23 juni 2009 · 4 682 Inlägg

byt oljan+ filtret, fyll inte bara på. e oerhört viktigt med rätt olja i en automatare, kontrollera så att oljemängden verkligen blir rätt. skaffa en verkstadshandbok för info om oljenivån i lådan.

K1NG3N
23 juni 2009 · 557 Inlägg

Moparboy440 skrev:
byt oljan+ filtret, fyll inte bara på. e oerhört viktigt med rätt olja i en automatare, kontrollera så att oljemängden verkligen blir rätt. skaffa en verkstadshandbok för info om oljenivån i lådan.

Okej. Ska prova.

K1NG3N
17 november 2009 · 557 Inlägg

Lådan har varit nere men dom hittade inga fel. Men finns det synkring i ford automat lådorna?

Moparboy440
17 november 2009 · 4 682 Inlägg

en automatlåda har inga synkringar.
troligtvis så har han bränt lammellerna i lådan,brukar inte löna sig att renovera europeiska automatlådor så de e bara att köpa en "ny" begagnad.

ekelund88
17 november 2009 · 2 656 Inlägg

Moparboy440 skrev:
en automatlåda har inga synkringar.
troligtvis så har han bränt lammellerna i lådan,brukar inte löna sig att renovera europeiska automatlådor så de e bara att köpa en "ny" begagnad.

jaså jag hade i min gamla scorpio v6 aut en synkring i locket under filtret iaf söndrig

K1NG3N
17 november 2009 · 557 Inlägg

här tänkt här när jag får garage att köpa upp hans bil och fixa den för att sedan sälja iväg. men skulle de kunna vara synken eller att oljen är kass? har hört att scorpio aut. lådorna inte håller så värst bra. rätta mej om jag har fel.

Moparboy440
18 november 2009 · 4 682 Inlägg

ekelund88 skrev:
jaså jag hade i min gamla scorpio v6 aut en synkring i locket under filtret iaf söndrig

nu förstår jag inte riktigt, vad i hela friden gör en synkring i oljetråget?

TeamNorrland: har ni inte kollat oljan ännu?

te_wik Forummoderator
18 november 2009 · 12 813 Inlägg

Så blev min scorpio förra vintern. (efrer massa lekande).
Oljan kom ut mest troligt via en packbox. Ingen mening att repa då bilen inte är värd nåt så jag skickade den till skroten.

Hur kollade ni oljan? Glöm inte att bilen ska vara igång när detta kollas.



Mvh Tommy

Senast redigerat av te_wik (18 november 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
K1NG3N
18 november 2009 · 557 Inlägg

Nej, det är inte jag som har kollat oljan. Det är kusinen.

te_wik Forummoderator
18 november 2009 · 12 813 Inlägg

TeamNorrland skrev:
Nej, det är inte jag som har kollat oljan. Det är kusinen.

Fråga då hur han gjort.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
K1NG3N
18 november 2009 · 557 Inlägg

Enligt han så har dom kollat oljan och haft upp lådan utan att hitta några fel. Sjukt tycker jag.

bmx
18 november 2009 · 7 100 Inlägg

packboxen som är trasig.hadde samma fel på min scorpio.efter en dags bus så gav lådan upp.började läcka som fan!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
K1NG3N
18 november 2009 · 557 Inlägg

Okej. Ja jag ska kolla de dära. Fann en packbox här uppe i en affär för inte så mycket. Men först blir det ju att felsöka.

K1NG3N
26 februari 2011 · 557 Inlägg

Har glömt att skriva. Bilen brann ner big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang