Lackmängd till baklucka + läpp

liquisole
23 juni 2009 · 1 237 Inlägg

Tja!

Tänkte köpa lack från en lackfirma till lackerandet av min baklucka ( på min 200sx s13) samt till fontläppen, Nu undrar jag hur mycket jag behöver, antar att 1 liter av både lack & klarlack är aningen för mycket så hur mycket borde jag köpa?

vill även att de ska gärna bli lite över ifall det skulle skita sig wink

mvh liquisole

liquisole
24 juni 2009 · 1 237 Inlägg

seriöst ingen som har nån aning hur mycket lack det går åt? ingen som lackat här eller? tongue

TritoN Motorburen Ungdom
24 juni 2009 · 499 Inlägg

Det känns ju som om att om du ska lacka en lucka plus läppen och vill ha färg över så kan du väl lika gärna köpa en liter ? Då är du ju på den säkra sidan, men du ska inte bara ha färg och klarlack, du ska härdare och förtunning också ..

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
liquisole
24 juni 2009 · 1 237 Inlägg

TritoN skrev:
Det känns ju som om att om du ska lacka en lucka plus läppen och vill ha färg över så kan du väl lika gärna köpa en liter ? Då är du ju på den säkra sidan, men du ska inte bara ha färg och klarlack, du ska härdare och förtunning också ..

hmm okej, lackeraren gav literpriset på själva färgen (2k-lack) samt pris för klarlack och härdare, men han skrev inget som förtunning, vad används det till? , brukar priset ligga på samma för det som härdare eller?

Omega2008
24 juni 2009 · 60 Inlägg

Bästa vore väll att fråga lackeraren?smile
Men jag skulle tro att 0,5 liter färg räcker och blir över, samma med klarlack
Förtunningen och härdaren häller du i färgen(ifall du lackar solid)
Med metallic så har du bara förtunning i färgen, sedan härdare+förtunning i klarlacken

Senast redigerat av Omega2008 (25 juni 2009)

liquisole
25 juni 2009 · 1 237 Inlägg

Omega2008 skrev:
Bästa vore väll att fråga lackeraren?smile
Men jag skulle tro att 0,5 liter färg räcker och blir över, samma med klarlack
Förtunningen och härdaren häller du i färgen(ifall du lackar solid)
Med metallic så har du bara förtunning i färgen, sedan härdare+förtunning i klarlacken

tack för ett bra svar, blir att fråga honom, tror jag kör på 0.5 liter och ser hur långt det räcker, finns alltid mera hos lackeraren wink skulle säga att det är solid färg på min s13, då det ej är metallic smile

_Ozzy_
27 juni 2009 · 186 Inlägg

Till en 200-baklucka+ läpp kräver knappast mer än en kopp, så en halvliter räcker wink
Sen dedär med förtunning så är det inte alltid man har de, den klarlacken jag kör med nu t.ex ska man inte ha nån förtunning alls i, är bara 2:1 färg och härdare tongue Så det beror helt på vad för lack du köper

liquisole
29 juni 2009 · 1 237 Inlägg

_Ozzy_ skrev:
Till en 200-baklucka+ läpp kräver knappast mer än en kopp, så en halvliter räcker wink
Sen dedär med förtunning så är det inte alltid man har de, den klarlacken jag kör med nu t.ex ska man inte ha nån förtunning alls i, är bara 2:1 färg och härdare tongue Så det beror helt på vad för lack du köper

Antar att jag inte alls ska ha klarlack då jag ej har metallicfärg? är vanlig (solid?) färg på min 200a så då används väl inte klarlack?

_Ozzy_
30 juni 2009 · 186 Inlägg

liquisole skrev:

_Ozzy_ skrev:
Till en 200-baklucka+ läpp kräver knappast mer än en kopp, så en halvliter räcker wink
Sen dedär med förtunning så är det inte alltid man har de, den klarlacken jag kör med nu t.ex ska man inte ha nån förtunning alls i, är bara 2:1 färg och härdare tongue Så det beror helt på vad för lack du köper

Antar att jag inte alls ska ha klarlack då jag ej har metallicfärg? är vanlig (solid?) färg på min 200a så då används väl inte klarlack?

Beror på, finns två typer när de gäller lösningsbaserad lack. Det finns den gammla hederliga "bonde lacken" som i sig är själva topcoaten, den härdar då och blir blank, alltså behövs ingen klarlack.
Men idag så brukar man oftast använda baslack, alltså att den funkar precis som vattenbaserad, eller metallic lack. Den härdar inte utan torkar och blir matt, och då behöver du lägga klarlacken

Så det beror helt på vad för förg du köper, prata med dom i butiken och se vad dom rekommenderar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang