Varför får jag inte sålt min bil?

9Femma
28 juni 2009 · 342 Inlägg

Gunclub skrev:
Haha håller med.. Hahah. Ja må så vara.. men jag säljer den fortfarande inte för mindre om jag så får hota min köpare med digerdöden ^^ Bra bil till schysst pris tycker jag och det står jag fast vid.

... och så undrar du varför ingen vill köpa din bil?
roll

Vad som är en bra bil till schysst pris bestämmer marknaden. Att du tycker det är ett schysst pris betyder ungefär lika lite som ett högvärderat omdöme från en värderingsinstans.
Inte ett skvatt, eftersom ingen är beredd att betala summan!

En bra bil till schysst pris brukar nämligen sälja sig själv ganska omgående.
En möjligtvis fortfarande bra bil, som säljaren bestämt sig för att ta ut ett överpris för blir i regel kvar hos säljaren.

Sedan den här tråden startade har jag hunnit köpa två bilar, som båda redan är sålda!
Rätt bil till rätt pris säljer sig självt!
Om den förblir osåld så finns all anledning att rannsaka sina egna uppfattningar, och då inte sällan vad gäller just prislappen ...
Alternativt får man behålla bilen (med allt vad det innebär i kostnadsväg), eftersom ingen är beredd att ge det man vill ha för den.

Svårare än så är det inte ...

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
groze
28 juni 2009 · 564 Inlägg

Hool skrev:
Volvo 945

Skattad och besiktigad
Ungefär 27 700mil i dagsläget

Sommardäck på 16" Auriga Volvo originalfälgar <fabrikat Och mönsterdjup på däcken>
<Fabrikat> Vinterdäck på plåtfälgar med <mönsterdjup> kvar.

* Ny CD-stereo <fabrikat> <mp3?>
* Drag
* Takräcke
* Abs bromsar
* Skinnklädsel
* Centrallås med fjärrkontroll
* Elhissar

Service utförd i april -09 med bland annat olja och filter.

Nytt avgassystem sommaren -08

Mycket trevlig bil som går fint i både motor och växellåda. Fräsch och fin.
Medföljer även lite övrig utrustning som vindskydd för framrutorna, Volvo original lastgaller med mera.

Bilen är tillräckligt ny för att ha flera av Volvos säkerhetsfinesser som bland annat SIPS och ABSbromsar.

Perfekt bil för hantverkaren eller barnfamiljen då den lastar mycket och får dra <kg> på  vanligt B körkort.

Pris: 17000:- eller bytes mot mindre bil, gärna VW Golf (dock ej kombi), Honda Civic, Nissan Micra eller liknande.


Så ser du till att du tar bättre bilder och gärna med alufälgarna på. Kör du fortfarande på vinterdäcken?
Ha en bra bakgrund och fota mer inredning. Värderingsintyget kan du skippa ur annonsen. Den är inte relevant.

Har du kvar några kvitton om vad som är gjort med den? Nämn det i annonsen isf och du, sätt ut en ny annons på den. Så man slipper de där röda pilarna..

Klockren annonstext! Välj den och ta lite nya bra bilder, så ska du se att fler hör av sig!

Mvh Johan

Rosenqvist
28 juni 2009 · 147 Inlägg

gamlingen skrev:
Och ta bort '(Talar bara Svenska)' Jag skulle aldrig ringa på en sån annons.. tror detsamma om flera.

Varför ska han ta bort det????kan man inte fatta svenska ska man fan inte heller ringa.

Audi S4
Rosenqvist
28 juni 2009 · 147 Inlägg

Kompis

Audi S4
Crozzfire Avstängd
28 juni 2009 · 512 Inlägg

Ta fina bilder, skriv allt som är bra med den, , dessa brukar vara lättsålda, bilmarknaden har tagit stor fart igen nu!

Rock-Star
28 juni 2009 · 2 982 Inlägg

Smedhult skrev:

Orchid skrev:
Man skrattar gott när man läser ts inlägg om hur fin hans bil är och att den är värd 25 tusen, välkommen till verkligheten. Sänk priset till 6000 så blir den nog såld.

Sålde själv en bil på blocket för ett par veckor sedan, kollade priser på andra likartade innan jag satte priset till sjutusen "bra pris" - den blev såld för tre tusen.

ja du va ju en bra försäljare som går ner 4k på en bil som kosta 7 =/. Lika bra o ge bort skiten då

orchid oavsett hur mycket rätt du har i övrigt fall , i have to give it to smedhult han har rätt. att gå ner 4k på en bil som ligger på 7k...?? WTF`?

Janken Driver
28 juni 2009 · 2 111 Inlägg

skulle jag brännt 17k på en volvo så hade ju denna legat bättre till än TS.
http://www.blocket.se/dalarna/Volvo_855 … =6&w=1

Fatta vinken...

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Phaetoon
28 juni 2009 · 8 156 Inlägg

Vem riktar sig annonsen till?
En äldre automat-kombi har en begränsad kundkrets.
Dagens barnfamiljer vill ha en bensinsnål bil. så där går stora Volvos bort nuförtiden,
iaf om man har en bugdet på under 20k.
Ungdomar vill ha både en vass och bränslesnål bil. Där går inte automatlådorna hem heller.
Då är det den äldre generationen som behöver en stor funktionell bil som är kvar.
Om jag vore i den gruppen (jag-kan-vänta-ett-tag-till) så skulle jag inte köpa en bil med slitet förarsäte.
Jag kan vänta på ett bättre exemplar. Priset spelar heller ingen större roll, men många är snåla och väntar på ett klipp.
Du sitter i en sits. Själva bilen är säkert värd 25 000:-
Men marknadspriset är hälften av det egentliga värdet.
Jag skulle lägga ut bilen för 15 000:- tillsammans med en massa fina varma och färgglada bilder.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
JonR
28 juni 2009 · 3 259 Inlägg

En bil med 30.000mil på mätaren och automat låda och som är tillverkad i 1miljon exemplar och som har ett chassie och drivlina som härstammar från början på 80 talet går inte att få dom pengarna för.. helt omöjligt.. Finns säkert 150 andra modeller av bilar som är 100 gånger modernare och som går på halva soppaförbrukningen för dom pengarna.. Prova o sänk till 10-12 tusen.. och var glad om du får det!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Orchid Opeth
28 juni 2009 · 77 Inlägg

Residence skrev:
orchid oavsett hur mycket rätt du har i övrigt fall , i have to give it to smedhult han har rätt. att gå ner 4k på en bil som ligger på 7k...?? WTF`?

Och vad skulle jag göra? :rolleyes:Absolut ingen var intresserad att köpa bilen för sju tusen. Högsta budet jag fick var tre tusen, var tvungen att bli av med skiten.hmm

En signatur är en liten text som inkluderas i slutet på dina inlägg i forumet.
Brandis Diktator
28 juni 2009 · 968 Inlägg

dom sa senast idag på radio att begagnade bilar säljer som glass i solsken nu under låg konjunkturen... uppenbart har du gjort något fel som inte lyckats...

twin_cam Smålänning
28 juni 2009 · 7 877 Inlägg

Som alla andra sagt. Bättre bilder är ett måste! Gärna nytvättad/vaxad med rena sommarhjul i solsken så den blänker lite. Sen: INGA MOBILBILDER! Ta kort med en riktig kamera, och har du ingen så låna en! 

Annars ser jag inget som skulle hindra mig från att ringa om jag va ute efter bil. Är i så fall att regnumret inte står i annonsen, man vill ju gärna kolla upp försäkringspremie kanske... Skatt, dragvikt m.m om man ska ha den som dragbil eller bruksbil t.ex. Sen är den lite för dyr faktiskt tror jag... En LTT kan man få dem pengarna för på det miltalet, men tror att max 15k hade vart ett vettigare pris...

Jag har aldrig sålt en bil på annons yikes men skulle jag lägga ut min 740 skulle jag skriva:

Volvo 740 GL

Ska nu sälja min 744 årsmodell 90.

Mätarställlning: Snart 45000 mil.

Bilen går mycket bra och har i min ägo varit välservad och väl underhållen med mestadels originadelar.

Kamaxelremmen bytt sen 1500 mil.
Olje och -filterbyte vart 1000 - 1500:e mil.
Nya bromsar fram (ok, skivor, klossar) och nyrenoverad huvudcylinder.
Nya wierar till handbromsen.
Avgas halvsats.

Fina sommarhjul på Volvo original turbofälg i bra skick med bra däck fram (Kumho) och okej däck bak (AGI).
Skapliga vinterhjul (Kumho) på original plåtfälgar av äldre modell.

Jag har aldrig haft några mekaniska problem med bilen alls under min ägo.
Säljes naturligvis nytvättad.

15 ägare.
Besiktigad och skattad.

Kontakt via Epost, telefon eller SMS.


Känns som ett bra sätt att skriva tycker jag... Inget onödigt i texten utan bara det som jag skälv skulle vilja veta i en annons. Att skriva att man själv aldrig haft problem säger vissa att man inte ska göra, men jag ser inget fel i det, kan ju ge en vink om att bilen förmodligen går ett tag till då. Tyckte stavningen var bra i TS annons i alla fall. Ger lite mer seriositet till den. Vissa annonser man ser är ju både kasst stavade och värdelösa bilder. Jag behöver dock itne bekymra mig, då jag inte tänker sälja min 740 någonsin sålänge den fungerar som den gör big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Gunclub
29 juni 2009 · 195 Inlägg

Tack för alla svar gott folk men nu är bilen borta.. Den blev (precis som så många förutspådde) aldrig såld.. Nix pix. Den blev bytt.

Här är nyförvärvet.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/93763/696665_wmchsd.jpg
bämwä

JonR
29 juni 2009 · 3 259 Inlägg

Vad gav du emellan då?

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
steifan DR!FTT3KN!K3R
29 juni 2009 · 10 427 Inlägg

Såg fräsch ut smile

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Metica
29 juni 2009 · 170 Inlägg

Thorssa skrev:
Du kan ju börja med att ha bilder på en REN bil! Herregud är det så jobbigt att tvätta bilen innan man lägger ut den på annons så börjar iaf jag fundera över hur bilen är skött. Jag skulle aldrig ringa på en bil som inte är i toppskick på bilderna.

True that.

Håller med till fullo. Orkar säljaren inte ens tvätta bilen innan är risken alldeles för stor att alla lovord annonsen innehåller bara är tomma ord.

Mvh /Peter

--
Sveriges bästa bilblogg: Bildrömmar och drömbilar
Chevrolet Nova "Kelly" (1970)
Thullen
29 juni 2009 · 1 653 Inlägg

twin_cam skrev:
Ska nu sälja min 744 årsmodell 90.

ursäkta men...
fins det något mer fjantigt sätt att inleda en annons?
Klart som fan du ska sälja den annars hade du inte lagt ut annonsen, eller?

samma med "Nu ska pärlan bort", eller "Blockets finaste skapelse ska nu säljas" osv.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
nitrox Defloratör.
30 juni 2009 · 641 Inlägg

precis vad fick du ge emellan?tongue

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
Gunclub
30 juni 2009 · 195 Inlägg

JonR skrev:
Vad gav du emellan då?

MVH/Jon

Ingenting. Rakt byte med en pensionär som ville ha något att dra husvagnen med hehe.
Så jag klagar inte. Enda skavankerna på bilen är att panelen på förarsidan sitter lite löst, en minibuckla på vänster bak och att den luktar seniorhem rakt igenom haha.. Har bara gått 21000 mil.

Senast redigerat av Gunclub (30 juni 2009)

Fredrik_Rangert Egenföretagare
1 juli 2009 · 999 Inlägg

Inget dumt byte! En 318is är nog en av de vettigare E36 modellerna rent ekonomiskt.

Men jag hade nog kallat den snik/standardutrustad istället för:

Gunclub (http://www.garaget.org/?car=156378) skrev:
Fullutrustad. Med sportratt, Träinlägg, Elhissar, Eltaklucka, Elspeglar.

https://www1.garaget.org/archive/94/93763/156378/156378-1469647.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang