4742
Sök

Mellanregister och midbas i samma dörr?

43 Inlägg
24 juni 2009
Trådstartare
Hepp alla!

Kort fråga:

Hur påverkars mellanregistret om jag har dessa (5,25) i samma dörrsida som midbasen (6,5)? Påverkas högtalarna på samma sätt som exempelvis ett par hatthyllehögtalare görs av en baslåda i skuffen?

Bör jag bygga in mellanregistret så de spelar i en "separat" låta i dörren?

//
Apankoko

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 juni 2009
Det påverkas värre eftersom de delar volym.

Så ja..du bör bygga egna lådor till mellanregistret. Hur stora beror på vilka parametrar (t/s) dina högtalare har.

Beroende på midbasarnas parametrar så kan du ev. bygga låda till dem med.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

43 Inlägg
25 juni 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:

Så ja..du bör bygga egna lådor till mellanregistret. Hur stora beror på vilka parametrar (t/s) dina högtalare har.

Hello Mr fox!

Du verkar ju vara king på det mesta... Vilka tror du spelar bäst i dörren av mina TS-E130Ci (Pioneer 5,25) eller mina JR 6 Comp?

JR-högtalarna ser lite mekiga ut att bygga låda till, får inte riktigt ordning på volymen...

Pio-högtalarna får jag tyvärr inte fram någon spec på så det är lite svårt att räkna på dem
Senast redigerat av apankoko (25 juni 2009)

7 241 Inlägg
25 juni 2009
Inte den blekaste då jag inte har hört ngn av dem smile

Skulle dock tro att uDimensionhögtalarna spelar på lite mer.
Skall se om jag kan få k1mm0 o berätta lite mer om dem.
Senast redigerat av Lonefox (25 juni 2009)

tokfrans
982 Inlägg
25 juni 2009
vi spelar med JR kittet rakt i brädan på en saab 9000 och de låter så bra smile ingen aning om volym. klarar kanske inte att spela så dunder djupt (vi delar 50hz) men det slår aldrig genom och låter kasst
jag rågillar karaktären på JR kittet.. big_smile

2 665 Inlägg
25 juni 2009
Lonefox skrev:

Jag skulle säga: Bygg låda till midbasarna så får du fram en fin bas. Då störs inte mellanregistret.
Visst blir det bättre kvalitet på ljudet med låda till mellanreg men största skillnaden blir ju i basen!

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

7 241 Inlägg
26 juni 2009
Rickard-v skrev:
Lonefox skrev:

Jag skulle säga: Bygg låda till midbasarna så får du fram en fin bas. Då störs inte mellanregistret.
Visst blir det bättre kvalitet på ljudet med låda till mellanreg men största skillnaden blir ju i basen!

Beror på parametrarna........vissa midbasar MÅSTE ha dörrsidans volym annars låter de.......kajko....

43 Inlägg
26 juni 2009
Trådstartare
k1mm0 skrev:
vi spelar med JR kittet rakt i brädan på en saab 9000 och de låter så bra smile ingen aning om volym. klarar kanske inte att spela så dunder djupt (vi delar 50hz) men det slår aldrig genom och låter kasst

Låter ju nice. Att de inte går så djupt gör inget, det har subben hand om. Ska bara ha 6:orna till midbas
Jag bygger lådan till mellanregistret istället

Tack för tipsen

560 Inlägg
26 juni 2009
Jepp och jag ÄLSKAR detta kitsystem, undebart system.

k1mm0 skrev:

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

2 665 Inlägg
26 juni 2009
Mellanreg spela så höga frekvens att låda eller inte låda påverkar frekvens gången så mycket.

Midbasen blir ju oftast akustiskt kortsluten när dörrsidan inte är tät eller hela dörren.
Så det finns ingen luftvolym som håller i konen om du spelar högt. (den inneslutna luftvolymen bromsar konrörelsen, Utan den så fladdrar det oftast lite hur som helst.) En element med hög magnet styrka kan hjälpa till med oa montering. (bl)
Visst kan lådan bli för liten men det är nog bättre än en dålig dörrsida.

Hör ni inte hur dumt det låter?? Bygga låda till mellanregistret men inte till basen fram!!!

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

43 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Mellanreg spela så höga frekvens att låda eller inte låda påverkar frekvens gången så mycket.

Midbasen blir ju oftast akustiskt kortsluten när dörrsidan inte är tät eller hela dörren.
Så det finns ingen luftvolym som håller i konen om du spelar högt. (den inneslutna luftvolymen bromsar konrörelsen, Utan den så fladdrar det oftast lite hur som helst.) En element med hög magnet styrka kan hjälpa till med oa montering. (bl)
Visst kan lådan bli för liten men det är nog bättre än en dålig dörrsida.

Hör ni inte hur dumt det låter?? Bygga låda till mellanregistret men inte till basen fram!!!

Citat från Calle på Carbonize:

"Hej,

Dessa är byggda för att vara monterade rakt ut i dörren.
Ingen låda med andra ord.

Se bara till att montera dem styvt, då kommer du få bäst resultat.

Lyckat till:)

Mvh Calle
www.carbonize.se
Importör av: Sinus Live - RE Audio - US Amps - µ-Dimension - Powerbass - Hollywood Sound Lab - Aeroport

www.motorweekend.se Borgholm Motor Weekend 26-28 Juni"

7 241 Inlägg
27 juni 2009
*visslar lite för mig själv*

Många element ÄR gjorda för att spela rakt ut i dörr, dess parametrar är anpassade för det.
Detta gäler väldigt många mellanregister/midbasar (element som även klarar att gå upp i register och mötas upp av en diskant).

Kikar man närmare på element mer inriktade mot just midbas så liknar de mer basar i sina parametrar och fungerar då även i lådor och kompromissartat i rakt ut i dörr.

Så kort o gott....för att en midbas skall spela i en låda så måste parametrarna vara anpassade för det.

Vilket jag påpekat att prametrarna avgör......

Kan ta Tex SQ6 som exempel....
Jag dryftade en del med Erik om att ev. köra dem (eller SQ8) i slutna lådor på runt 15l.....och jag blec avrådd utan de SKALL spela ut i dörr. Och detta gör de BRA. Linjårt ner till 40Hz även vid höga volymer med full kontroll (Erik delade sina vid 40Hz och hade vid lyssningstillfället INGEN bas i bilen och de flesta av oss som lyssnade frågade var han hade gömt basen). Kan du förklara det Rickard?

Sök