Tråden kan låsas!

DieselLundgren
25 juni 2009 · 37 Inlägg

Tjenare har nu fått igång ljudet och undrar vad ni tror man kan "kräma" ut ur 2st solox 12"are i en 340 liter låda och dubbla DLS cad15 steg levererar ca 1800W i 14,4volt

så hur högt tror ni att man kan spela? dom sitter i en w123kombi

Senast redigerat av DieselLundgren (27 juni 2009)

LivinLoud
Chevrolet Impala "The rusty pearl" (1965)
Mercedes compakt "Lååången" (1976)
Leo86
25 juni 2009 · 1 468 Inlägg

ja skulle nog köra något kraftgare än cad15 om du ska spela högt. du kommer antagligen spela sjukt bra men vill du kunna spela högre än d går att sitta i bilen kör me kraftigare steg. ja har själv haft cad15 för 2 år sedan o dom räcker inte riktigt till tror jag.

DieselLundgren skrev:
Tjenare har nu fått igång ljudet och undrar vad ni tror man kan "kräma" ut ur 2st solox 12"are i en 340 liter låda och dubbla DLS cad15 steg levererar ca 1800W i 14,4volt

så hur högt tror ni att man kan spela? dom sitter i en w123kombi

DieselLundgren
25 juni 2009 · 37 Inlägg

okey men jag har inte pengarna än till att inhandla värre steg men det kommer de lovar jag! smile
men frågan var ju hur högt tror ni att man kan spela,jag vet att det är jävligt svårt att svara på men lite gissningar skulle ju vara trevligt för ska mätas inom kort:)

Leo86 skrev:
ja skulle nog köra något kraftgare än cad15 om du ska spela högt. du kommer antagligen spela sjukt bra men vill du kunna spela högre än d går att sitta i bilen kör me kraftigare steg. ja har själv haft cad15 för 2 år sedan o dom räcker inte riktigt till tror jag.

DieselLundgren skrev:
Tjenare har nu fått igång ljudet och undrar vad ni tror man kan "kräma" ut ur 2st solox 12"are i en 340 liter låda och dubbla DLS cad15 steg levererar ca 1800W i 14,4volt

så hur högt tror ni att man kan spela? dom sitter i en w123kombi

LivinLoud
Mercedes compakt "Lååången" (1976)
Chevrolet Impala "The rusty pearl" (1965)
HiFiMick
25 juni 2009 · 124 Inlägg

Ja under bästa förutsättningar med ström och rätt låda så kan du spela 147,8dB med den effekten

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition
Leo86
25 juni 2009 · 1 468 Inlägg

Om lådan är helt korrekt byggd för basarna o 2 dls cad15 så räkna med runt 140 145 db någonstans skulle jag iaf tippa på beroende på batteri effekt.

DieselLundgren skrev:
okey men jag har inte pengarna än till att inhandla värre steg men det kommer de lovar jag! smile
men frågan var ju hur högt tror ni att man kan spela,jag vet att det är jävligt svårt att svara på men lite gissningar skulle ju vara trevligt för ska mätas inom kort:)

Leo86 skrev:
ja skulle nog köra något kraftgare än cad15 om du ska spela högt. du kommer antagligen spela sjukt bra men vill du kunna spela högre än d går att sitta i bilen kör me kraftigare steg. ja har själv haft cad15 för 2 år sedan o dom räcker inte riktigt till tror jag.

DieselLundgren skrev:
Tjenare har nu fått igång ljudet och undrar vad ni tror man kan "kräma" ut ur 2st solox 12"are i en 340 liter låda och dubbla DLS cad15 steg levererar ca 1800W i 14,4volt

så hur högt tror ni att man kan spela? dom sitter i en w123kombi

DieselLundgren
26 juni 2009 · 37 Inlägg

Okey låter ju bra för lådan är uträknad för basarna och effekten på dls stegen.
skulle vara roligt att ligga runt 145db smile

LivinLoud
Chevrolet Impala "The rusty pearl" (1965)
Mercedes compakt "Lååången" (1976)
BJonsson
26 juni 2009 · 4 074 Inlägg

DieselLundgren skrev:
Okey låter ju bra för lådan är uträknad för basarna och effekten på dls stegen.
skulle vara roligt att ligga runt 145db smile

145db är högt! Vad har du för batterier,generator,kablar?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
BJonsson
26 juni 2009 · 4 074 Inlägg

HiFiMick skrev:
Ja under bästa förutsättningar med ström och rätt låda så kan du spela 147,8dB med den effekten

Hmm... varför just 147.8?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Leo86
26 juni 2009 · 1 468 Inlägg

mattegéni kanske o räknat ut det? =P

145db lär juh itne va så svårt o spela me dom basarna. och stegen står pall för 145 på långa vägar.
Har självt ägt ett sådant steg o d e bra mycke kraft som kommer ut.

BJonsson skrev:

HiFiMick skrev:
Ja under bästa förutsättningar med ström och rätt låda så kan du spela 147,8dB med den effekten

Hmm... varför just 147.8?

BJonsson
26 juni 2009 · 4 074 Inlägg

ja ja jag tvekar inte på de vart fundersam bara på just 147.8 DB....

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Sandvik
26 juni 2009 · 547 Inlägg

Jag tror han var ironisk iom att det var en fråga man inte egentligen kan svara på som TS ställde..

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"
BJonsson
26 juni 2009 · 4 074 Inlägg

Sandvik skrev:
Jag tror han var ironisk iom att det var en fråga man inte egentligen kan svara på som TS ställde..

Rackarns! big_smile

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
Leo86
26 juni 2009 · 1 468 Inlägg

hahaha sant vid närmare eftertanke. exakt går juh inte säga. men på ett ungefär. vem vet wink

Sandvik skrev:
Jag tror han var ironisk iom att det var en fråga man inte egentligen kan svara på som TS ställde..

snigel
26 juni 2009 · 69 Inlägg

tycker de är facinerande varje gång någon skriver på garaget

dom köper herre jösses stora basar men haringen effekt..säger ju sig själv hur de kommer funka

slå på en super stor turbo på en liten motor det funkar men inte optimalt

och nee jag e ingen bilstereo guru av nåt slag. men räknar alltid med minst dubbla rms watten när jag köper grejjer 

och då inga mds lr gas watt  ska man spela högt och länge får man köpa riktiga sakjer så är de bara

HiFiMick
26 juni 2009 · 124 Inlägg

Sandvik skrev:
Jag tror han var ironisk iom att det var en fråga man inte egentligen kan svara på som TS ställde..

Faktiskt så var jag inte ironosk Jo kanske lite. Men mitt utalande bygger jag på erfarenhet och fakta.
Då jag själv har 2 styck 12or modell värre så vet jag vad jag pratar om och även en kombi i samma storleksklass. Jag har testat med 1 12a 2 12or. Jag har testat med 3000watt 5000watt och 7000watt och fått olika resultat som stämmer väldigt bra. För varje 1000watt ökar jag 1dB och 147,8 spelar jag med 1500watt/bas. Så kan jag spela det med 2 styck 12or så kan andra göra det också. Bara till att testa och bygga till allt verkligen stämmer. Inget är omöjligt bara till att labba till man når önskat resultat.big_smile
Finns dom som spelar ännu högre men då börjar vi prata rena dB byggen som bara är byggda för fast frekvens och det tror jag inte han är ute efter.

SM guld 2009 ESPL 4
SM guld 2010 ESPL Unlimited
2011 BMW SQ Edition
DieselLundgren
26 juni 2009 · 37 Inlägg

snigel skrev:
tycker de är facinerande varje gång någon skriver på garaget

dom köper herre jösses stora basar men haringen effekt..säger ju sig själv hur de kommer funka

slå på en super stor turbo på en liten motor det funkar men inte optimalt

och nee jag e ingen bilstereo guru av nåt slag. men räknar alltid med minst dubbla rms watten när jag köper grejjer 

och då inga mds lr gas watt  ska man spela högt och länge får man köpa riktiga sakjer så är de bara

men nu är det ju såhära att jag har sagt ett flertal gånger att det kommer andra steg eller två likadana så hög effekt i ut ur stegen har jag snart (om jag inte når mitt mål med dom hära stegen),batteri kraft har.
och i mina ögon så har jag inga dåliga saker heller bara bra komponenter.
men jag hoppas att nå 145gränsen.men som sagt man kan inte bara ge upp om man inte når sitt mål bara att labba tills man själv är nöjd
Tänker ju inte åka land och rike runt och tro att jag ska spela ut alla.bygger mest bara för att dels ha nått att göra och att det är en rolig hobby(men dyr:P)

LivinLoud
Chevrolet Impala "The rusty pearl" (1965)
Mercedes compakt "Lååången" (1976)
Losgard
26 juni 2009 · 1 688 Inlägg

Kanske rätt ointressant, men ja spelade 142 db med 2 st L7 12" i en 131liters låda med 26cm 6" aero-rör på originalbatteri och ett dls a6 lastat till 1 ohm.
142.6db tror ja de var vid 37 och 38 hz, detta på originalbatterit i en saab 9-3.
Solo x är ju ästa steg, helt utan att ha testat dom så skulle jag med rätt förutsättningar gissa på runt 146-149db.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
pwilhelm Hewi
26 juni 2009 · 571 Inlägg

Nu är jag ingen db freak men är inte 340L VÄLDIGT stor volym för 2st 12:or? Är basarna överhuvudtaget specade för att sitta i en bil??? Hur stor volym hade du HiFiMick?

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
DieselLundgren
27 juni 2009 · 37 Inlägg

pwilhelm skrev:
Nu är jag ingen db freak men är inte 340L VÄLDIGT stor volym för 2st 12:or? Är basarna överhuvudtaget specade för att sitta i en bil??? Hur stor volym hade du HiFiMick?

Om man ska kräma ut det mesta ur basarna så ska lådan vara på 340liter,står till och med i installations guiden att en så kallad SPL låda till två ska vara på 340 liter. volymen på lådan varierar ju mellan olika märken också.sen är det ju upp till en egen smak om det bara ska "dövra" i plåten eller om du ska kunna lyssna på musik också.

LivinLoud
Mercedes compakt "Lååången" (1976)
Chevrolet Impala "The rusty pearl" (1965)
dbjanoz
27 juni 2009 · 1 785 Inlägg

DieselLundgren skrev:

pwilhelm skrev:
Nu är jag ingen db freak men är inte 340L VÄLDIGT stor volym för 2st 12:or? Är basarna överhuvudtaget specade för att sitta i en bil??? Hur stor volym hade du HiFiMick?

Om man ska kräma ut det mesta ur basarna så ska lådan vara på 340liter,står till och med i installations guiden att en så kallad SPL låda till två ska vara på 340 liter. volymen på lådan varierar ju mellan olika märken också.sen är det ju upp till en egen smak om det bara ska "dövra" i plåten eller om du ska kunna lyssna på musik också.

170 Liter per Solo X 12" där med inte sagt att den spelar högst i din bil med den volymen.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang