3458
Sök

Uppgradera/byta ut orginalljudet

4 Inlägg
27 juni 2009
Trådstartare
Hejsan! Har precis tagit körkort och har därför fått ansvaret att fixa ordentligt ljud till min och familjens bilar.
Den ena är en volvo s40 01 den andra en äldre jetta från 80-90talet. Volvon har originalstereo och jettan har själva stereon (inte högtalarna om ni förstår) utbytt, då med auxutgång, tror den är på 4x40w.

Undrar helt enkelt hur jag ska tänka. Jag kan inget om att bygga bilstereo och kommer nog inte orka lära mig det heller. Känner mest för att bara åka in till hifibutiken, säga en prisnivå och sen låta dem sköta resten, frågan är hur värt det är? Bygga allt själv? Köpa egna delar men låta dem montera? osv...
Budget ungefär: 2000kr/bil möjligen något högre för volvon.

Hoppas ni kan ge mig lite tips på vad som är smartast! Är ny här så jag vet inte så mycket än.
/Anton

2 914 Inlägg
27 juni 2009
2k kommer du ingetst med nästan, kanske köpa lite värre högtalare, t.ex. http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … oduct=2101
(mina som jag har, dom har lite vass diskant, det är det enda felet på dom), (har inte en skysst install så dom låter "överansträngda", men det skyller jag på för hög volym+dålig install)

du ska tänka så att om du lirar ett data spel (t.ex. cs) då kan du inte bara ha det bästa vapnet, du måste kunna använda det också.
detsamma med ljud, du kan inte bara köpa dom värsta grejjerna, du måste hantera dom på rätt sätt, (dvs sätta in dom på rätt sätt).

Sök