3117
Sök

Volvo 744 2,3 Turbo Turbo Bygge..[NÄRMAR SIG!! SAKTA MEN SÄKERT :)]

12 Inlägg
1 augusti 2009
#121
Tjena. hur går det med bygget? Själv hittade jag en 242 förra veckan,som jag skruvade dit kompressorn  på, finns en liten video snutt på  http://www.garaget.org/video/9vykv8on4zyn

Du får väll tjata på thomas så han bygger klart insuget! smile
Vi hörs!


MarcusHansson
763 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#122
LeMans skrev:
Tjena. hur går det med bygget? Själv hittade jag en 242 förra veckan,som jag skruvade dit kompressorn  på, finns en liten video snutt på  http://www.garaget.org/video/9vykv8on4zyn

Du får väll tjata på thomas så han bygger klart insuget! smile
Vi hörs!

Tjo det går sakta tongue
Håller på att försöka få fart på 740 turbon just nu sen bollnäs crusingen tongue
hehe du får komma förbi så man får en test tur smile

hehe mm wink men det är Davidsson som ska bygga de tongue hehee big_smile

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!

MarcusHansson
763 Inlägg
2 augusti 2009
Trådstartare
#124
v80_ecke skrev:
haha äntligen fick du ha nåt på bilen tongue

hehe, mm tongue

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!

MarcusHansson
763 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#125
Uppdatering!.
Bygge olje filter addaptern å packningar/brickor
skruvade ihop allt, test startade JO LÄGER FORTFARANDE
fast inte helt lika mycket men för mycket för att kunna åka!.
Nu kommer det från Olje returen, ska köpta ny tätning dit å hoppas de blir bra!
Annars har någon nå tips  på hur man ska göra för att få det tätt ?
Plugga å dra retur i tråget ?

Tur man köpte 24Liter olja billigt tongue hahaha.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55986/732376_9ulrod.jpg

..Over..

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!

63 Inlägg
9 augusti 2009
#126
riktigt kul projekt du håller på me:) har sj haft problem me läckande oljeretur, men nu har jag
tryckt dit dubbla packningar å nu så är det helt tätt. så prova det:)


med lem
63 Inlägg
9 augusti 2009
#127
Denna tråd kommer att följas big_smile


MarcusHansson
763 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#128
bonna_tommy skrev:
riktigt kul projekt du håller på me:) har sj haft problem me läckande oljeretur, men nu har jag
tryckt dit dubbla packningar å nu så är det helt tätt. så prova det:)

Okeej smile  det låter ju bra smile
Får kanske testa de med smile

Lite jobbigt när de läker tongue

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!

MarcusHansson
763 Inlägg
9 augusti 2009
Trådstartare
#129
JLilja skrev:
Denna tråd kommer att följas big_smile

Låter bra det smile

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!

T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
MarcusHansson
763 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#131
v80_ecke skrev:
äntligen en update verkar då gå framåt med reperationer.

Med reprationerna gåre inge bra hmm Har fått lite förslag på hur ja ska få det tätt nu smile
Får festa me de smile Blir de bra så ska ja fortstätta med kompressor motorn smile

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!

MarcusHansson
763 Inlägg
10 augusti 2009
Trådstartare
#132
Planerade lite dåligt i början av motor bygget hmm
Har planer på en annan sorts kompressor just nu en som man inte behöver
montera i insuget en som man kan bygga fäste till å  bygga tryckrör till
Kompressorn ist.  Blir mycket lämpligare på alla sätt!

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!

225 Inlägg
11 augusti 2009
#133
Byta mitt i bygget, vadan detta? Lättare bara? Trodde du gillade utmaningar tongue


MarcusHansson
763 Inlägg
11 augusti 2009
Trådstartare
#134
daNNe_maN skrev:
Byta mitt i bygget, vadan detta? Lättare bara? Trodde du gillade utmaningar tongue

Mm blir alltid lite ändringar i byggen smile
Japp. Denna kompressor jag har måste sitta i insuget.
blir lite svårare då att få allt att stämma.
så jag ska ha en kompressor med fästen för att kunna monteras i fästen å dra tryckrör till den ist smile

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!

471 Inlägg
11 augusti 2009
#136
MasterDevil skrev:
240boy skrev:
MasterDevil skrev:
hehe wink
Du kan ju alltid kolla i morgon när du vaknar big_smile

Nej de är ju de att jag ska upp med en buss kring 8 å ja bussresan tar ju sina timmar så jag tänkte om jag är uppe hela natten så sover jag på bussen tills man är framme big_smile

NU DU big_smile Uppdaterat!

Gött mos !! big_smile

Skiiit du nedde ! ;)

1 207 Inlägg
11 augusti 2009
#137
Kul med kompressor. Men rent effektmässigt så är det väl som att gå över ån för att hämta vatten, nu när du redan har turbo på den dvs.?

Dieselpower!
534 Inlägg
11 augusti 2009
#138
maco skrev:
Kul med kompressor. Men rent effektmässigt så är det väl som att gå över ån för att hämta vatten, nu när du redan har turbo på den dvs.?

Kompressor är lite roligare än turbo hörredu wink

För övrigt håller jag på o sammlar ihop lite delar till mitt bygge i 240in.
Lysholm 2300ax matad B230FT med B234f topp och lite annan sörja wink
Kommer snart en projekt! Stay tuned..

1 207 Inlägg
11 augusti 2009
#139
Absolutjonas skrev:
maco skrev:
Kul med kompressor. Men rent effektmässigt så är det väl som att gå över ån för att hämta vatten, nu när du redan har turbo på den dvs.?

Kompressor är lite roligare än turbo hörredu wink

För övrigt håller jag på o sammlar ihop lite delar till mitt bygge i 240in.
Lysholm 2300ax matad B230FT med B234f topp och lite annan sörja wink
Kommer snart en projekt! Stay tuned..

Ja, det låter jag vara osagt, har aldrig kört en kompressormatad bil. Men vad man har läst så är ju effektförlusterna större med en kompressor än med en turbo, fast man får ju laddet direkt så det blir kanske roligare på så sätt.

För att stjäla tråden litet, kan/bör man ha en avlastningsventil på en bil med kompressor, eller skadas inte kompressorn på samma sätt som en turbo gör?

Dieselpower!
534 Inlägg
11 augusti 2009
#140
maco skrev:
Absolutjonas skrev:
maco skrev:
Kul med kompressor. Men rent effektmässigt så är det väl som att gå över ån för att hämta vatten, nu när du redan har turbo på den dvs.?

Kompressor är lite roligare än turbo hörredu wink

För övrigt håller jag på o sammlar ihop lite delar till mitt bygge i 240in.
Lysholm 2300ax matad B230FT med B234f topp och lite annan sörja wink
Kommer snart en projekt! Stay tuned..

Ja, det låter jag vara osagt, har aldrig kört en kompressormatad bil. Men vad man har läst så är ju effektförlusterna större med en kompressor än med en turbo, fast man får ju laddet direkt så det blir kanske roligare på så sätt.

För att stjäla tråden litet, kan/bör man ha en avlastningsventil på en bil med kompressor, eller skadas inte kompressorn på samma sätt som en turbo gör?

Det finns två alternativ var man har gasspjäll eller förgasare monterat. Antingen spjäll/förgasare direkt på kompressorns inlopp - eller att låta spjället sitta kvar i sin originalposition och trycka mot spjället. I så fall måste du använda en avluftningsventil som antingen släpper ut luften i det fria (låter mycket) eller leda den i retur till luftintaget när spjället stängs. Anledningen är att så länge kompressorn roterar pumpar den luft, stänger du gasspjället måste överskottsluften evakueras.


Sök