Men då måste man väl ha en avluftningsventil oavsett vart kompressorn sitter?
Den borde ju då, precis som en dumpventil, ha vacuum påkopplat, så att den öppnar när du stänger gasspjället, och ändå inte har någon nytta av överskottsluften?
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Men då måste man väl ha en avluftningsventil oavsett vart kompressorn sitter?
Den borde ju då, precis som en dumpventil, ha vacuum påkopplat, så att den öppnar när du stänger gasspjället, och ändå inte har någon nytta av överskottsluften?
Ifall du stoppar spjället före kompressorn så behöver du ingen avluftningsventil pga att med spjället stängt så kommer ingen luft in till kompressorn och kompressorn slutar trycka luft.
Men. Ifall du stoppar spjället efter kompressorn kommer den trycka luft pga av att när du tex. motorbromsar så varvar ju motorn och pumpar luft förfullt, och en kompressor som pumpar förfullt mot ett stängt spjäll är inge bra pga att komprimerad luft blir varm, och varm luft ger mindre effekt (vilket kanske inte har större betydelse) men rotorerna i en kompressor kan svälla av värme vilket leder till att dom tar i varandra och kompressorn i stort sett havererar, sen är det ju inge bra för en kompressor att stå och trycka fullt mot stängt spjäll (Ungefär som en turbo med ett spjäll efter, vars tar avgaserna vägen? joo. studsar tillbaka mot turbon och den tar skada).
Och precis som du säger, Dumpventil med vacum påkopplat.
Senast redigerat av Absolutjonas (11 augusti 2009)
Nu är de beslut ångest Ska nog köra med denna kompressor ändå:P Tommy får hjälpa till lite med modifikationer så blire nog bra med tanke på hans andra fina byggen
Väntar på att få ett insug nu. kompressorn kommer inte sitta i insuget utan kommer bli tryckrör till insuget från kompressorn Så är de planerat nu iaf Det händer inte mycket just nu därför de blir lite ändringar nu å då:P Men det blir iaf några uppdateringar
Ifall du stoppar spjället före kompressorn så behöver du ingen avluftningsventil pga att med spjället stängt så kommer ingen luft in till kompressorn och kompressorn slutar trycka luft.
Men. Ifall du stoppar spjället efter kompressorn kommer den trycka luft pga av att när du tex. motorbromsar så varvar ju motorn och pumpar luft förfullt, och en kompressor som pumpar förfullt mot ett stängt spjäll är inge bra pga att komprimerad luft blir varm, och varm luft ger mindre effekt (vilket kanske inte har större betydelse) men rotorerna i en kompressor kan svälla av värme vilket leder till att dom tar i varandra och kompressorn i stort sett havererar, sen är det ju inge bra för en kompressor att stå och trycka fullt mot stängt spjäll (Ungefär som en turbo med ett spjäll efter, vars tar avgaserna vägen? joo. studsar tillbaka mot turbon och den tar skada).
Jag har dålig koll på kompressorer, men om jag förstår dig rätt har man ett spjäll före kompressorns insug och ett vanligt gasspjäll som parallellkörs? Då hänger jag med, om det är så du menar.
Jag har dålig koll på kompressorer, men om jag förstår dig rätt har man ett spjäll före kompressorns insug och ett vanligt gasspjäll som parallellkörs? Då hänger jag med, om det är så du menar.
Hehe, nja är inte heller helt 200% på Kompressorer men mycket kan man väll. Det jag menar är att det finns två alternativ vars man stoppar spjället, Framför kompressorn, eller efter Stoppar du det efter så måste du ha dumpventil, stoppar du det före behövs det ej
Hehe, nja är inte heller helt 200% på Kompressorer men mycket kan man väll. Det jag menar är att det finns två alternativ vars man stoppar spjället, Framför kompressorn, eller efter Stoppar du det efter så måste du ha dumpventil, stoppar du det före behövs det ej
Aha, då är jag med. Blev lite förvirrad när du pratade om olika spjäll.
Hade tråkigt idag så åkte hem till farsan å kollade lite P Råkade test montera lite mer än en kompressor ) haha Skulle vara kul om man fick det att funka isf men först få kompressorn att funka haha
Allt är bara dit hängt inget fastskruvat än
Montering
Montering
Kompressorn hänger där med
bild
Har ja tur får ja insuget i morgon men man ska aldrig hoppas för mycket ibland
Mmm skulle vara mycket kul om de funkade bra ihop Men först ska den funka med kompressor
e lur på å montera en eaton på corren ja men har ju fäste å sånnt klart men då e de ju backventiler å sänt som ska göras
kör på du så får du berätta för mig sen
Okeej. mm man får ju försöka få sånt att funka. Men får spionera lite på Hillmerssons gamla manta hehee
Följ detta så kanske du får svar förr eller senare hur de blir kommer ta ett tag innan ja blir klar
Hehe, Den matan har man spanat på många gånger. Är lite i planerna på Hybrid jag med, men får se vad som händer. Kompressor är då nått som kommer monteras iaf ; )