3068
Sök

Volvo 744 2,3 Turbo Turbo Bygge..[NÄRMAR SIG!! SAKTA MEN SÄKERT :)]

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 augusti 2009
Men då måste man väl ha en avluftningsventil oavsett vart kompressorn sitter?

Den borde ju då, precis som en dumpventil, ha vacuum påkopplat, så att den öppnar när du stänger gasspjället, och ändå inte har någon nytta av överskottsluften?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Dieselpower!
534 Inlägg
11 augusti 2009
TurbOla skrev:
Men då måste man väl ha en avluftningsventil oavsett vart kompressorn sitter?

Den borde ju då, precis som en dumpventil, ha vacuum påkopplat, så att den öppnar när du stänger gasspjället, och ändå inte har någon nytta av överskottsluften?

Ifall du stoppar spjället före kompressorn så behöver du ingen avluftningsventil pga att med spjället stängt så kommer ingen luft in till kompressorn och kompressorn slutar trycka luft.

Men.
Ifall du stoppar spjället efter kompressorn kommer den trycka luft pga av att när du tex. motorbromsar så varvar ju motorn och pumpar luft förfullt, och en kompressor som pumpar förfullt mot ett stängt spjäll är inge bra pga att komprimerad luft blir varm, och varm luft ger mindre effekt (vilket kanske inte har större betydelse) men rotorerna i en kompressor kan svälla av värme vilket leder till att dom tar i varandra och kompressorn i stort sett havererar, sen är det ju inge bra för en kompressor att stå och trycka fullt mot stängt spjäll (Ungefär som en turbo med ett spjäll efter, vars tar avgaserna vägen? joo. studsar tillbaka mot turbon och den tar skada).

Och precis som du säger, Dumpventil med vacum påkopplat.
Senast redigerat av Absolutjonas (11 augusti 2009)

MarcusHansson
763 Inlägg
12 augusti 2009
Trådstartare
Nu är de beslut ångest tongue
Ska nog köra med denna kompressor ändå:P
Tommy får hjälpa till lite med modifikationer så blire
nog bra med tanke på hans andra fina byggen smile

Väntar på att få ett insug nu. kompressorn kommer inte sitta
i insuget utan kommer bli tryckrör till insuget från kompressorn tongue
Så är de planerat nu iaf smile Det händer inte mycket just nu därför
de blir lite ändringar nu å då:P Men det blir iaf några uppdateringar smile

SYNS MAN INTE FINNS MAN INTE!

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 augusti 2009
Absolutjonas skrev:
Ifall du stoppar spjället före kompressorn så behöver du ingen avluftningsventil pga att med spjället stängt så kommer ingen luft in till kompressorn och kompressorn slutar trycka luft.

Men.
Ifall du stoppar spjället efter kompressorn kommer den trycka luft pga av att när du tex. motorbromsar så varvar ju motorn och pumpar luft förfullt, och en kompressor som pumpar förfullt mot ett stängt spjäll är inge bra pga att komprimerad luft blir varm, och varm luft ger mindre effekt (vilket kanske inte har större betydelse) men rotorerna i en kompressor kan svälla av värme vilket leder till att dom tar i varandra och kompressorn i stort sett havererar, sen är det ju inge bra för en kompressor att stå och trycka fullt mot stängt spjäll (Ungefär som en turbo med ett spjäll efter, vars tar avgaserna vägen? joo. studsar tillbaka mot turbon och den tar skada).

Jag har dålig koll på kompressorer, men om jag förstår dig rätt har man ett spjäll före kompressorns insug och ett vanligt gasspjäll som parallellkörs?
Då hänger jag med, om det är så du menar. smile

Dieselpower!
534 Inlägg
12 augusti 2009
TurbOla skrev:
Absolutjonas skrev:

Men.

Jag har dålig koll på kompressorer, men om jag förstår dig rätt har man ett spjäll före kompressorns insug och ett vanligt gasspjäll som parallellkörs?
Då hänger jag med, om det är så du menar. smile

Hehe, nja är inte heller helt 200% på Kompressorer men mycket kan man väll.
Det jag menar är att det finns två alternativ vars man stoppar spjället, Framför kompressorn, eller efter wink
Stoppar du det efter så måste du ha dumpventil, stoppar du det före behövs det ej wink

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 augusti 2009
Absolutjonas skrev:
Hehe, nja är inte heller helt 200% på Kompressorer men mycket kan man väll.
Det jag menar är att det finns två alternativ vars man stoppar spjället, Framför kompressorn, eller efter wink
Stoppar du det efter så måste du ha dumpventil, stoppar du det före behövs det ej wink

Aha, då är jag med. tongue
Blev lite förvirrad när du pratade om olika spjäll. tongue

MarcusHansson
763 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
Hade tråkigt idag så åkte hem till farsan å kollade lite P
Råkade test montera lite mer än en kompressor ) haha
Skulle vara kul om man fick det att funka isf tongue men
först få kompressorn att funka smile haha

Allt är bara dit hängt smile inget fastskruvat än tongue

Montering
https://www1.garaget.org/gallery/archive/55986/736383_xrye1h.jpg

Montering
https://www1.garaget.org/gallery/archive/55986/736386_ufeb76.jpg

Kompressorn hänger där med
https://www1.garaget.org/gallery/archive/55986/736387_sred1x.jpg

bild
https://www1.garaget.org/gallery/archive/55986/736388_2iogd0.jpg

Har ja tur får ja insuget i morgon smile men man ska aldrig hoppas för mycket ibland tongue

Slut för idag smile
Senast redigerat av MasterDevil (13 augusti 2009)

Avstängd
424 Inlägg
13 augusti 2009
kanon big_smile

team Svineri. Volvos under construction.

MarcusHansson
763 Inlägg
13 augusti 2009
Trådstartare
v80_ecke skrev:
Monster motorn 1a försöket

hehee wink

4 005 Inlägg
13 augusti 2009
v80_ecke skrev:
Passar 744 grejer till 740?

Med tanke på att 740 är ett samlingsbegrepp för 744-xxx så ja.

225 Inlägg
14 augusti 2009
hmm...turbo kompressor...KÖR PÅ'T! big_smile

MarcusHansson
763 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
daNNe_maN skrev:

Mmm skulle vara mycket kul om de funkade bra ihop smile Men först ska den funka med kompressor smile

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
14 augusti 2009
MasterDevil skrev:
daNNe_maN skrev:

Mmm skulle vara mycket kul om de funkade bra ihop smile Men först ska den funka med kompressor smile

e lur på å montera en eaton på corren ja men har ju fäste å sånnt klart men då e de ju backventiler å sänt som ska göras hmm

kör på du så får du berätta för mig sen wink

----->Strippen S2<-----

VCRACING

MarcusHansson
763 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
sjovold skrev:
MasterDevil skrev:
daNNe_maN skrev:

e lur på å montera en eaton på corren ja men har ju fäste å sånnt klart men då e de ju backventiler å sänt som ska göras hmm

Okeej. mm man får ju försöka få sånt att funka. Men får spionera lite på Hillmerssons gamla manta wink hehee tongue

Följ detta så kanske du får svar förr eller senare hur de blir tongue kommer ta ett tag innan ja blir klar tongue

Skrap
2 098 Inlägg
14 augusti 2009
Riktigt fint projekt

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)

MarcusHansson
763 Inlägg
14 augusti 2009
Trådstartare
HerrJosefsson skrev:
Riktigt fint projekt

Tackar smile

Dieselpower!
534 Inlägg
14 augusti 2009
MasterDevil skrev:
sjovold skrev:
MasterDevil skrev:

Okeej. mm man får ju försöka få sånt att funka. Men får spionera lite på Hillmerssons gamla manta wink hehee tongue

Följ detta så kanske du får svar förr eller senare hur de blir tongue kommer ta ett tag innan ja blir klar tongue

Hehe, Den matan har man spanat på många gånger. Är lite i planerna på Hybrid jag med, men får se vad som händer. Kompressor är då nått som kommer monteras iaf ; )

Kör på, want to see more processing! wink haha...

MarcusHansson
763 Inlägg
15 augusti 2009
Trådstartare
Hämtade ett Ms igår smile Händer lite idag wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55986/737542_xkadac.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55986/737543_dyb699.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/55986/737544_azx2g1.jpg]
Senast redigerat av MasterDevil (15 augusti 2009)

Sök