5454
Sök

Bygga HELT nytt ljud i husvagn!

43 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
Hej!

Jag och ett par kompisar köpte en gammal husvagn i veckan, som vi snabbt vill få in ljud i innan vi drar ut i Sverige i sommar. (Finns inget ljud alls i den just nu.)

För närvarande har vi tillgång till Panasonic 4x50w HU, 4-vägs slutsteg (MDS Audiophile 4 eller nåt sånt), 2 6x9 240W (GAS) och 2 olika (för tillfället okända märken) 10" baselement.

Frågan kommer då hur vi ska göra med strömförsörjning etc, då vi inte kommer sova på campingar, så vi kommer inte ha tillgång till extern strömkälla. Vi har tänkt skaffa ett batteri, och ladda upp det varje dag på någon mack eller liknande, men vi måste dra kablar. Vi ska koppla minus till chassit på husvagnen (eller?) och plus till HU och slutsteg. Kompisarna påstår att man bara kan koppla minus direkt till slutsteg och HU också, men behöver lite expertutlåtanden! smile Övriga tankar och funderingar vore väldigt värdefulla också.

Och om någon vet något ställe i Varberg där man kan köpa kablage (vi har f.n inga kablar alls, så vi behöver +/- till slutsteg och HU, samt lågnivå och högtalarkablar).

Vore väldigt tacksam för snabba svar då vi helst ska börja bygga imorgon smile
Senast redigerat av Kentgoran (28 juni 2009)

2 Inlägg
28 juni 2009
elvärk är svaret ! smile

1 534 Inlägg
28 juni 2009
koppla in en generator på husvagnens axel eller nåt
skaplig modifiering då men lär ju fungera
Lär orka ladda upp ett batteri med

43 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
Nja det där med generator är för mycket jobb och för lite tid, faktiskt smile Men tack för tanken! smile

1 634 Inlägg
28 juni 2009
Skulle nog kört på elverk och hemmastereo tror jag. Annars får ni nog parkera så ni kan dra en strömkabel.
För jag antar att ni inte bara vill mys spela utan ni vill kräma på lite wink

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

43 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Batteriet kommer med all sannolikhet inte vara friskt särskilt länge, ett urladdat batteri är inget man laddar upp på en kvart, inte ens på en halv dag.
Och med för låg spänning så är snart steget trasigt också.
Jag törs påstå att utan extern el eller laddning från bilen så är detta i stort sett bara att lägga ner.
Ska batteriet laddas från bilen så måste ni i ett sånt här fall ha relativt grova kablar (betydligt grövre än de som sitter i släpvagnskontakten) samt ha en körtid på nåt dygn om batteriet är urladdat.

Nu låter jag väldigt negativ kanske, det är jag inte, jag skulle snarare påstå att jag är realist, och jag tycker definitivt detta är något ni ska genomföra, det jag vill belysa är hur viktigt det är med strömförsörjning, annars står ni snart med både trasigt batteri och slutsteg.

Om ni ändå ska genomföra detta så dra plus- och minuskablar till både Hu och slutsteg från batteriet.
Ramen på husvagnen har säkert kontakt med minus men i detta fall finns ingen anledning till att göra så.
Steget kan kanske placeras i närheten av batteriet?

Ah, tackar för hjälpen! smile Bättre man får reda på sånt här än på semestern med trasigt steg och ingen musik big_smile

Om jag skaffar mig ett elverk med 650W kontinuerlig effekt, skulle det då vara tillräckligt? Hur gör jag då för att koppla steg och HU till den? Är inte helt jätte-inne på allt var ström är, egentligen smile

Och både HU och slutsteg skulle suttit nära batteriet för att minska kabeldragningen i största möjliga mån big_smile

43 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
Jag kollade helt enkelt bara på det här elverket. Och eftersom jag är så grym på allt vad ström är och så, så vet jag inte. I manualen står det:

AC 230v ~50Hz
DC 12v (Max 5.3 A)

Vi vill helst hålla nere kostnaderna, så därför detta elverk som säkerligen är en budget-variant. smile

Vi kommer inte kräma på 24/7, då vi kommer vara på resande fot en stund varje dag, plus att vi bara kommer ha husvagnen som lätt förfest/efterfest, så det kommer väl inte spelas sönder, men en del blir det väl smile

43 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
Okej, då får det bli att börja köpa och bygga smile Du får ha grymt tack för hjälpen Swedenrockers! smile

2 665 Inlägg
28 juni 2009
Eftersom ni har så begränsat med ström så glöm slutsteget.
Erat tilltänkta elaggregat räcker nästan att driva huvudenheten med. absolut inget slusteg.

Köp högtalare med hög känslighet så krävs det mindre effekt för att spela högt. Minst 90db/w/m

Ett alternativ är ju att köpa ett bamse batteri på biltema och koppla in det till bilen när ni kör så laddas det. OM ni inte står så länge på samma ställe.

Köpa elverk som lämnar 230volt och tillräckligt med ström till en rejäl batteriladdar kostar nog mkt mera!

I vilket fall som helst skulle jag nog rekomendera ett rejält batteri.
Senast redigerat av Rickard-v (28 juni 2009)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Dieselpower!
534 Inlägg
28 juni 2009
Dra en strömkabel från generatorn på bilen och en koppling vid draget till husvagen, så ställer ni bilen på tomgång och go basar wink

43 Inlägg
28 juni 2009
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Eftersom ni har så begränsat med ström så glöm slutsteget.
Erat tilltänkta elaggregat räcker nästan att driva huvudenheten med. absolut inget slusteg.

Köp högtalare med hög känslighet så krävs det mindre effekt för att spela högt. Minst 90db/w/m

Ett alternativ är ju att köpa ett bamse batteri på biltema och koppla in det till bilen när ni kör så laddas det. OM ni inte står så länge på samma ställe.

Köpa elverk som lämnar 230volt och tillräckligt med ström till en rejäl batteriladdar kostar nog mkt mera!

I vilket fall som helst skulle jag nog rekomendera ett rejält batteri.

Låter jättefint, problemet är att vi har inte gränslöst med pengar och tänkte därför köra på dom högtalare vi har, har dock ingen aning om känsligheten på 6x9'orna  smile

Men vi kan med andra ord knappast driva slutsteget med el-agget? :< Fan, då blir det nog till att tänka om igen.

Din tanke angående bamse-batteriet, hur skulle vi lättast kunna ladda det under färd med bilen, utan att dra massa kablar i bilen? Vet inte vad det är för bil det gäller än, då vi inte ens säkert vet vilken bil vi ska ha, därför helst ingen moddning av bil smile

Absolutjonas: Det är också en tankegång, men vi har ingen större lust att låta bilen rulla på tomgång hela kvällarna smile

8 156 Inlägg
29 juni 2009
Man kan ju försöka att hitta ett av försvarets elverk? Dom lär ju inte vara alltför dyra.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 Inlägg
29 juni 2009
Hej... Jag tycker lättaste vore om ni köpte lite dyrare elverk som har lite mer watt koppla in det på sladden som går till elen i hela husvagnen. Den som man kopplar in på campingar osv, så får ni både ljus i vagnen och ljud  smile sen ifall den inte skulle orka driva på max så är det bara att släcka en lampa eller två wink

43 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Tja, det är det att vi inte lagt mer än 4500 på själva husvagnen, och hade tänkt oss i runda slängor max 2000 för att få ljudet att fungera, ska man då köpa ett större elverk, så blir det lite för mycket pengar.

Jag kunde inte heller hitta något av försvarets elverk på Tradera, och på blocket fann jag ett, men det var med lite annan skit till, och kostade 9000. http://www.blocket.se/skaraborg/Elverk_ … 044833.htm
Senast redigerat av Kentgoran (29 juni 2009)

329 Inlägg
29 juni 2009
solcell för då får ni laddning hela tiden så fort solen lyser och det ska räcka. el verk måste ni ju ut med och det går på bensin och då får ni ju även en extra kosnad där hela sommaren.. och det är ju inte så smidigt alla gånger och bära runt på ett elvärk... och med elverk får ni ju bara ladning den stunden ni kör med det en solcell laddar ju som sagt hela tiden.

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

43 Inlägg
29 juni 2009
Trådstartare
Har fortfarande det lilla problemet med ekonomin, jag har en känsla av att om jag skulle hitta en solcell för under 1000 kr, så skulle den nog inte funka så bra (resten av de 2000kr skall ju gå till kablage och batteri)

21 761 Inlägg
29 juni 2009
Jag tycker precis som Swedenrockers att ni först och främst ska se till att laddfunktionen via släpvagnskontakten fungerar så bra som möjligt. När det gäller såna här saker så är laddtiden den viktiga faktorn, laddning ska ske vid alla möjliga tillfällen.

Om ni struntar i att försöka få ordinarie laddfunktionen att fungera bra, då kommer ni att tappa en massa nyttig laddtid vid körning. Även om körtiderna inte är mer än kanske någon timme så är den timmen ändå värdefull i längden med tanke på att ni troligast inte kan ladda batteriet med en batteriladdare som är kopplad till ett eluttag. smile

Skulle ni få tag på någon billig solcell så hjälper ju den också till en aning, men den är inte speciellt kraftig om priset är lågt. Elverk är bra, men ljudnivån ställer nog till med problem tror jag. Det där billiga elverket bör dock i övrigt fungera om det utnyttjas på bästa sätt, dvs att inte använda den inbyggda laddfuntionen utan att istället ansluta en vanlig laddare på 220 V uttaget.

Visst borde erat projekt fungera, men inte med hur billiga knep som helst tyvärr. Utnyttjad laddtid är en av de viktigaste ingredienserna, precis som med en båt. smile
Senast redigerat av Drönirettab (29 juni 2009)

247 Inlägg
29 juni 2009
Kentgoran skrev:
Jag kollade helt enkelt bara på det här elverket. Och eftersom jag är så grym på allt vad ström är och så, så vet jag inte. I manualen står det:

AC 230v ~50Hz
DC 12v (Max 5.3 A)

Vi vill helst hålla nere kostnaderna, så därför detta elverk som säkerligen är en budget-variant. smile

Vi kommer inte kräma på 24/7, då vi kommer vara på resande fot en stund varje dag, plus att vi bara kommer ha husvagnen som lätt förfest/efterfest, så det kommer väl inte spelas sönder, men en del blir det väl smile

tror inte rustas elvärk e så bra men men de kan ju hålla om man tar de lite lugnt har ni tänkt göra fler gånger så satsa på lite dyrare elverk kanske big_smile

:):) 740:):)

247 Inlägg
29 juni 2009
Kentgoran skrev:
Har fortfarande det lilla problemet med ekonomin, jag har en känsla av att om jag skulle hitta en solcell för under 1000 kr, så skulle den nog inte funka så bra (resten av de 2000kr skall ju gå till kablage och batteri)

enkelt sakt så får ni räkna med mer en 2000 på komplet ljud om ni ska ha vetigt bilstereo batteri för dom är inte gratis men om man laddar dom räcker dom till i ganska lång stund smile tror inte de blir mkt spela av för 2000 kr räkna med typ 7-9000 kr bara i batteri väg och laddare om ni ska ha lite vetigt big_smile tyvärr och steg får du inget stort direkt för 2000 som orkar med lite wink

:):) 740:):)

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
29 juni 2009
wallbergrobin skrev:
elvärk är svaret ! smile

Nja, har man elvärk ska man nog försöka sig på Ipren eller Alvedon. tongue

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Sök