Volvo 740 Turbo drifting projekt

hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
6 januari 2010 · 240 Inlägg

Tiiiseen skrev:

hedberg_racing skrev:
Pga. evbetalningar så kommer inte motorn blir klar i sommar utan tills nästa sommar... (ska söka sponsorer)

däremot så blir det nog att häkta på ett grenrör och turbo på vinterpulkan(16v) så man kan köra drifting tävlingarna i sommar smile

de va ju lite träligt trodde du skulle få fart på containern te sommaren tongue har du frågat lg-speed om dom vet om de passar? Tänkte om dom visste om nån som hade testat smile

mailade till dom nu och får se vad dom säger då..

ja fan men då kanske man kan samla ihop lite mer pengar och spons så det blir lite mera värsting big_smile
skickade mail till KL också och dom får in deras grenrör i slutet på februari smile

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
Antihero
8 januari 2010 · 204 Inlägg

Fan va nice detta blir. kommer bli kul att se slutresultatet. bygger lite jag med, fast på en 740 tic -90

They say pain is just weakness leaving the body. God damn, I'll come back stronger than ever!
BMW 525 Turbo "Carolus Rex" (1995)
hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
9 januari 2010 · 240 Inlägg

Antihero skrev:
Fan va nice detta blir. kommer bli kul att se slutresultatet. bygger lite jag med, fast på en 740 tic -90

de är coolt.. tror ja sett din bil i stan nån gång, ser ju fin ut smile

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
Antihero
10 januari 2010 · 204 Inlägg

hedberg_racing skrev:

Antihero skrev:
Fan va nice detta blir. kommer bli kul att se slutresultatet. bygger lite jag med, fast på en 740 tic -90

de är coolt.. tror ja sett din bil i stan nån gång, ser ju fin ut smile

Tack, ja den är ganska fin, när jag skulle köpa så letade jag efter den finaste jag kunde hitta.
Hittade en som rullat 18.000 mil och va fullservad och rostfri. Den ska jag bygga på. vill ha ca 350hk sen räcker det. vill ha som race/drifting/köpa mjölk bil som är driftsäker cool

Kika gärna på min och betygsätt wink

Senast redigerat av Antihero (10 januari 2010)

They say pain is just weakness leaving the body. God damn, I'll come back stronger than ever!
BMW 525 Turbo "Carolus Rex" (1995)
strandberg31
2 mars 2010 · 2 419 Inlägg

Hur går det? tongue

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
2 mars 2010 · 240 Inlägg

strandberg31 skrev:
Hur går det? tongue

går jävligt segt:P men nu har men fått tillbaks gnistan så det ska nog bli lite byggande, har eventuellt fått tag på ett bättre garage att vara påoxå

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
strandberg31
2 mars 2010 · 2 419 Inlägg

hedberg_racing skrev:

strandberg31 skrev:
Hur går det? tongue

går jävligt segt:P men nu har men fått tillbaks gnistan så det ska nog bli lite byggande, har eventuellt fått tag på ett bättre garage att vara påoxå

Låter bra de tongue väntar med spänning på nästa update big_smile

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
6 mars 2010 · 240 Inlägg

En liten fundering angående kolvarna, nu är jag inte säker men är det inte en "urgröpning" på 16v kolvarna oxå? isåfall om man planar ner dom kolvarna så dom är plana om det räcker för komp sänkning?

Eller är det inte jobbigare att ta turbo kolvarna och svarva ner för ventilarna?

gärna lite tips, har skaffat garage så nu jäklar ska det gå undan smile

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
Pan
6 mars 2010 ·

hedberg_racing skrev:
En liten fundering angående kolvarna, nu är jag inte säker men är det inte en "urgröpning" på 16v kolvarna oxå? isåfall om man planar ner dom kolvarna så dom är plana om det räcker för komp sänkning?

Eller är det inte jobbigare att ta turbo kolvarna och svarva ner för ventilarna?

gärna lite tips, har skaffat garage så nu jäklar ska det gå undan smile

Måste man kompsänka? Känns ju mer safe att bearbeta toppen lite isåfall än att svarva kolvarna smile

valvetrain
9 mars 2010 · 16 Inlägg

Ja kolvarna på en B234 har uttag för ventilerna original.

Frågan är ju hur mycket material det blir över om man svarar 16v kolvarna helt plana..
Skulle själv satsa på att svarva ner FT:ns kolvar 2mm jusst för ventilerna (Y).


bearbeta förbränningsrummen är varken enkelt eller billigt.
framför allt inget man gör själv som amatör.tongue

Senast redigerat av valvetrain (9 mars 2010)

evo_krolle BMR
9 mars 2010 · 1 513 Inlägg

du kan glömma oeg 234 kolvarna dom ger sig vid 1,5bar om man plansvarvar dom har provat å de blev mest sallad men du ska ta FK kolvar å plana ut gropen så du får 3mm squish kant så går de super å du får rätt komp.. lycka till..

hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
9 mars 2010 · 240 Inlägg

evo_krolle skrev:
du kan glömma oeg 234 kolvarna dom ger sig vid 1,5bar om man plansvarvar dom har provat å de blev mest sallad men du ska ta FK kolvar å plana ut gropen så du får 3mm squish kant så går de super å du får rätt komp.. lycka till..

"squich kant" ja, okej tackar för tipset, menar du att det är lungt med ventilerna då?

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
18 mars 2010 · 240 Inlägg

skriftlig uppdate:

Det skruvas för fulla muggar i det nya garaget där nya bilen har flyttat in, en b230et har införskaffats som renoveras lite snabbt för att sitta i bilen medans 16v bygget pågår,

sänksats har kommit på plats
bilen är rensad
motorn är nerplockad står på tork efter första målningen
och lite annat smått och gott


imorgon efter jobbet så blir det mer skruvning och tar med kameran då oxå så ni får se vad som görs smile

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
20 mars 2010 · 240 Inlägg

Uppdate dax..





https://www1.garaget.org/gallery/archive/41358/881114_wyrdg0.jpg
Flyttar in i nya garaget


https://www1.garaget.org/gallery/archive/41358/881115_xpb7u1.jpg
har då plats iaf smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/41358/881116_m4eqn6.jpg
lite grejer och 230et motorn innan rivning


https://www1.garaget.org/gallery/archive/41358/881117_dypuz3.jpg
kompisen är med och river ur inredningen, Bilen köptes utan skärmar huv och lite ur riven inredning, här börjar vi med rivningen


https://www1.garaget.org/gallery/archive/41358/881118_umk6jo.jpg
fick inte med nån ratt men det gick ändå


https://www1.garaget.org/gallery/archive/41358/881119_rjnmau.jpg
kablar och asfalts mattor kvar bara


https://www1.garaget.org/gallery/archive/41358/881120_s79emd.jpg
funderar på att sätta nån plåt skiva typ så här,


https://www1.garaget.org/gallery/archive/41358/881125_944rqp.jpg
tomt fram, bara mattorna kvar


https://www1.garaget.org/gallery/archive/41358/881123_3w4de4.jpg
fick på sänkfjädrarna oxå, gick skapligt mkt fortare än när jag bytte på 945an smile


https://www1.garaget.org/gallery/archive/41358/881124_ung2lq.jpg
sänkfjädrar bak oxå, skön skruvar stol skulle vart hjul på den bara


https://www1.garaget.org/gallery/archive/41358/881126_a1rocn.jpg
kammade hem komplett ampro verktygsskåp på kronofogdens auktion


https://www1.garaget.org/gallery/archive/41358/881128_k4hltu.jpg
bror honade tilll cylindrana på et motorn, ny måålad är den oxå med mekonomens burkfärg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/41358/881130_rlupuq.jpg
och här står han och slänger ihop stakar och kolvar


Och idag ska vi försöka få i kolvarna igen, provade igår men biltemas b*g kolvringsihopdragare va så sladdrig så den hamnade på sne och kolvringen hamnade brevid, men har lånat upp mig på en annan så nu borde det gå bättre,

sen är det att stoppa i motorn igen och börja fixa elen till motorn sad

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
21 mars 2010 · 240 Inlägg

Vart en sväng till garaget idag oxå, har skruvat lös alla ok för ska renovera upp dom (om inte brorsan kunde fixa 4kolvs brebo ok)

men nu är dom borta, sen så skrapades asfaltsmattorna bort med biltemas luftdrivna slaghammare (Y) väldigt smidigt va det. Sen vart det städning, 2,5 sopsäck och en hög med annat skit som ska slängas.

ja juste, hämtade upp en 1031 axel av danne08a här på gorg, ska slipa ner den och göra den fin innan den får en aussie locker och kommer på bilen.

vart bara en bild idag
https://www1.garaget.org/gallery/archive/41358/882630_9qbpt9.jpg
här ryker mattorna


föresten så är det lite klent med kommentarer, man blir ju mer taggad om man får några (:

Senast redigerat av hedberg_racing (21 mars 2010)

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
24 mars 2010 · 240 Inlägg

ja nu blir det en liten tråkig uppdate.

Det enda som händer nu är att vi väntar på några m? stakar som köpts så vi skippar h-profilarna och tar dom till 16v motorn ist,
och som ni ser här nere så tas underedsmassan bort.

Har även funderat fram och tillbaka och har nu bestämt att det blir nog inte att besikta den så då behöver man inte hålla på med elen i onödan mer än till mootrn bara.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/41358/884305_xdqhul.jpg
upp vickad


https://www1.garaget.org/gallery/archive/41358/884306_2t8wps.jpg
börjat fått bort underedsmassa


https://www1.garaget.org/gallery/archive/41358/884307_mnksa7.jpg
det mesta rosten

kommentarea lite nu då smile

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
NSS207
24 mars 2010 · 515 Inlägg

haha, fyfan för att skrapa matta tongue nä men seriöst och bra iaf! smile

§9 Annonsering gäller även signaturen!
hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
24 mars 2010 · 240 Inlägg

NSS207 skrev:
haha, fyfan för att skrapa matta tongue nä men seriöst och bra iaf! smile

ja inte är det kul:P men har köpt en "mejselhammare" på biltema så det går faktiskt jäkligt smidigt, ja men när man ändå river ner hela bilen så vill man ha den fräsch  från botten smile

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
valvetrain
24 mars 2010 · 16 Inlägg

Blir nog bra det här. men tyvärr passar M-stakarna bara i b21/23 blocket då
det är annan kolvbults diam på 230kolvarna mm.

Senast redigerat av valvetrain (24 mars 2010)

hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
24 mars 2010 · 240 Inlägg

valvetrain skrev:
Blir nog bra det här. men tyvärr passar M-stakarna bara i b21/23 blocket då
det är annan kolvbults diam på 230kolvarna mm.

aj då.... haha:P ja det va ju inte så bra det då, får se när dom kommer hem då annars så blir det väl H iaf

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang