Volvo 740 Turbo drifting projekt

strandberg31
24 mars 2010 · 2 419 Inlägg

Ser riktigt bra ut!! men hur blir det när du tippar på bilen så kan inte länkarmar å ja vet inte allt gå sönder? tongue

MVH

Nissan Skyline R33 GTST "MINTY" (1994)
Veza
24 mars 2010 · 90 Inlägg

ser riktigt bra ut smile ser fram emotmer bilder på motor bygget m.m wink

Hermanssons_Garage
24 mars 2010 · 2 415 Inlägg

Fy fan vad Nice! Detta kommer att följas!
Går att montera en 16v Topp på en Fk/ft motor?
hur blir det med kamremmen o det då? o rullarna?

..han är ju übersnabbish....svosh, svosh. borta med vinden....
-------------------------------------------
Dom säger att man inte kan köpa kärlek för pengar... Då har dom inte åkt Audi!
hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
25 mars 2010 · 240 Inlägg

strandberg31 skrev:
Ser riktigt bra ut!! men hur blir det när du tippar på bilen så kan inte länkarmar å ja vet inte allt gå sönder? tongue

MVH

mja, det vet jag inget om, den står ju på däck på andra sidan så tror inte det är så mkt tyngd på dom + att framvagnen ska renoveras och bakvagnen.
när ja satte på sänkfjädrarna så märkte man att nå länkar i framvagen är bra slut, för dom började vrida sig så det blir lite nya detaljer och nya bussningar så blir det nog att blästra den oxå

Veza skrev:
ser riktigt bra ut smile ser fram emotmer bilder på motor bygget m.m wink

tackar för det, ja det kommer..

Ville_a36 skrev:
Fy fan vad Nice! Detta kommer att följas!
Går att montera en 16v Topp på en Fk/ft motor?
hur blir det med kamremmen o det då? o rullarna?

ja det blir väl lite pul men finns ju fler som gjort likande byggen så det ska väl gå.
blir lite ihopplock från olika motorer



Kan väl säga att just nu så är jag så j*vla förbannad på min mage, det är nu 3dje gången på 3 veckor som den inte håller tätt åt nått håll, vet inte om det är magsjukan som inte försvinner riktigt eller vad det är.

men annars så är det bara tråk som händer på bilen, underredet skrapas och så ska vi nog dra hem bilen och svetsa rosten och svetsa fäste till hydral handbromsen, eventuellet så blir det att slänga på lite färg på den så den inte ska rosta på utsidan. Sen åker den upp till garaget igen.

Blir nog orginal et stakar i et motorn då m stakarna tydligen inte ska passa? jaja, annars så har vi allt till den motorn så den är bara att plocka ihop och sänka ner i bilen och på med koppling och låda så då är den körklar till hedemora=)

och idag var det ju lön, har funderat feram och tillbaka hur jag ska göra med 16vt motorn,

1. 2.5l vev upp borrad och typ cp kolvar? vet någon vart man får tag i sånna?
2. orginal vev, h-profil och nersvarvade 16v kolvar?

kom gärna med förslag och kommentarer så blir det snart uppdate igen

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
Pan
25 mars 2010 ·

Ska du köra med marinveven måste du ju byta till några passande stakar med. Då du ökar slagvolymen med 2dl.

Köp ett par H-profil och stoppa i istället smile Spm lg-speed har ju billiga stakar. Kontrollmät dom bara innan du stoppar i dom så spelen och rundheten stämmer. Man har ju hört om folk som fått måndagsex. Svarva kolvarna har jag hört är en dålig idé. Blir nog bra detta big_smile

mvh

hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
25 mars 2010 · 240 Inlägg

Pan skrev:
Ska du köra med marinveven måste du ju byta till några passande stakar med. Då du ökar slagvolymen med 2dl.

Köp ett par H-profil och stoppa i istället smile Spm lg-speed har ju billiga stakar. Kontrollmät dom bara innan du stoppar i dom så spelen och rundheten stämmer. Man har ju hört om folk som fått måndagsex. Svarva kolvarna har jag hört är en dålig idé. Blir nog bra detta big_smile

mvh

Men om man köper kortare? stakar så jämnar väl det ut sig med det längre slagen på veven? så det inte blir mer slagvolym? eller?
jag har inte riktigt fattat det där med marinvev...

köpte ett "renoverings kit" på LGspeed med h-profil, men satt nyss och kollade runt här på gorg och det var en 16v turbo som körede med svarvade orginal kolvar och verkade som han laddade upp mot 1,8-2 bar.. vet ju inte hur länge dom höll direkt men tanken är ju att man ska ha en turbo som kommer tidigt och kanske inte laddas så herre jösses mkt,

men vart kan man annars få tag på kolvar då?
lär kolla med någon som håller på med motorer om man är tvungen att borra upp i 1 öd eller inte, men jag tror inte det är nödvändigt, det är ju en orginalare som gått 14k

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
valvetrain
25 mars 2010 · 16 Inlägg

Ska du stroka lär du ha ett annat vevparti,säger sig själv, annan vev+stakar och kolvar och därmed en borrning. Kolvar hittar du på Kg trimning.

vad är det som gör att det måste vara 16v? 16v är överkurs.

hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
25 mars 2010 · 240 Inlägg

valvetrain skrev:
Ska du stroka lär du ha ett annat vevparti,säger sig själv, annan vev+stakar och kolvar och därmed en borrning. Kolvar hittar du på Kg trimning.

vad är det som gör att det måste vara 16v? 16v är överkurs.

men det är ju tufft med 16v, inte så många som har de om man tänker på 8v turbos:P

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
Zed-ZZZ
26 mars 2010 · 13 Inlägg

Hur Tog Du bort Undermassan?.....och vet nån vad det är för vev i b234 org? med dubbla motvikter? Fint bygge btw!!!

hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
26 mars 2010 · 240 Inlägg

Zed-ZZZ skrev:
Hur Tog Du bort Undermassan?.....och vet nån vad det är för vev i b234 org? med dubbla motvikter? Fint bygge btw!!!

mesta underedsmassan försvinner när jag kör med mejselhammeren som det så fint heter, köpte en på biltema för 119kr, typ slagmejsel som slår fram och tillbaka,

riktigt smidigt förutom där det riktigt är klet underedsmassa, bökade lite men tror man får ta en packningskrapa eller nått att skrapa för hand där, men det är mest i kardantunneln och på trösklarna bara smile

ja de är väl en b234 vev? tongue ja de är väl dubbla på den? vart lite osäker men det borde de nog vara..

tack så mkt, blir att beställa lite grejjer nu så man ser det händer nånting=)

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
Pan
27 mars 2010 ·

hedberg_racing skrev:

valvetrain skrev:
Ska du stroka lär du ha ett annat vevparti,säger sig själv, annan vev+stakar och kolvar och därmed en borrning. Kolvar hittar du på Kg trimning.

vad är det som gör att det måste vara 16v? 16v är överkurs.

men det är ju tufft med 16v, inte så många som har de om man tänker på 8v turbos:P

Helt rätt. Angående strokningen ska jag inte uttala mig hur det funkar tongue Satt och tänkte på det igår och kom inte fram till något vettigt hehe. Men borde ju finns någon här som vet hur det funkar med stakar och kolvar till marinvevarna

mvh

hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
27 mars 2010 · 240 Inlägg

Pan skrev:

hedberg_racing skrev:

valvetrain skrev:
Ska du stroka lär du ha ett annat vevparti,säger sig själv, annan vev+stakar och kolvar och därmed en borrning. Kolvar hittar du på Kg trimning.

vad är det som gör att det måste vara 16v? 16v är överkurs.

men det är ju tufft med 16v, inte så många som har de om man tänker på 8v turbos:P

Helt rätt. Angående strokningen ska jag inte uttala mig hur det funkar tongue Satt och tänkte på det igår och kom inte fram till något vettigt hehe. Men borde ju finns någon här som vet hur det funkar med stakar och kolvar till marinvevarna

mvh

haha ja man tycker det.. om nån kan göra en förklaring på strokning på en b230 så skriv gärna..

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
Tiiiseen
27 mars 2010 · 526 Inlägg

valvetrain skrev:
Ska du stroka lär du ha ett annat vevparti,säger sig själv, annan vev+stakar och kolvar och därmed en borrning. Kolvar hittar du på Kg trimning.

vad är det som gör att det måste vara 16v? 16v är överkurs.

Borra behöver du ju inte göra om du ska upp i 2,5 liter om du har en marinvev.  sen ska frästa kolvar funka kanon kompisen körde med såna och bromsa ur 349hk och 490 nm på bakhjulen

joelimmo
27 mars 2010 · 1 380 Inlägg

riktigt kul bygge.. kommer följas !
lycka till smile

BMW E28 (1982)
valvetrain
27 mars 2010 · 16 Inlägg

Ja hur seriös man behöver vara på en motor, är upp till var och en, men tänk lite logiskt..

Du köper en vev+stakar som inte är helt gratis, vem är så dum så man kör med gamla kolvar då?
En borrning är ju självklar i sammanhanget.

Senast redigerat av valvetrain (27 mars 2010)

Tiiiseen
27 mars 2010 · 526 Inlägg

valvetrain skrev:
Ja hur seriös man behöver vara på en motor, är upp till var och en, men tänk lite logiskt..

Du köper en vev+stakar som inte är helt gratis, vem är så dum så man kör med gamla kolvar då?

uppenbarligen rätt många som åker volvo då detta funkar kalasbra tongue

valvetrain
27 mars 2010 · 16 Inlägg

Ja att det funkar är ingen nyhet, men nu pratas de om en motor som inte finns, och bygger man ny motor
så borrar man. om man har tänkt att ta ut effekt och kosta på en topp.

Senast redigerat av valvetrain (27 mars 2010)

Tiiiseen
28 mars 2010 · 526 Inlägg

valvetrain skrev:
Ja att det funkar är ingen nyhet, men nu pratas de om en motor som inte finns, och bygger man ny motor
så borrar man. om man har tänkt att ta ut effekt och kosta på en topp.

ok borrar du så spricker blocket fortare med marinveven behöver du inte borra för att komma upp i 2,5 liter så länge du inte har  vändkanter i blocket och vill ha bort dom annars behöver man bara hena blocket

hedberg_racing Volvo 740 fanatiker
28 mars 2010 · 240 Inlägg

Tiiiseen skrev:

valvetrain skrev:
Ja att det funkar är ingen nyhet, men nu pratas de om en motor som inte finns, och bygger man ny motor
så borrar man. om man har tänkt att ta ut effekt och kosta på en topp.

ok borrar du så spricker blocket fortare med marinveven behöver du inte borra för att komma upp i 2,5 liter så länge du inte har  vändkanter i blocket och vill ha bort dom annars behöver man bara hena blocket

men det blir nog marin vev iaf, ska kolla om det blir att borra upp den oxå eller inte smile

här är en lite uppdate:


https://www1.garaget.org/gallery/archive/41358/886942_msy8dv.jpg
hjul husen kvar och under/över bakaxeln.. blir att ta av den och framvagn


https://www1.garaget.org/gallery/archive/41358/886946_r4lrth.jpg
inte mkt kvar, men får inte bort allt vet inte riktigt hur det ska gå bort


https://www1.garaget.org/gallery/archive/41358/886948_ll8b40.jpg
enda som är rent och fint efter 21 år..


https://www1.garaget.org/gallery/archive/41358/886950_f5wk9y.jpg
230et motorn börjar ta form igen.. och nej M stakarna passade då inte (fick ju höra att det var till b21/23), men på dom stakarna som satt i från början va ju märkta M.. nån som har en förklaring på de?

blir nog att åka till åhmans eller nilsen och kika på blocket lite, om dom är intresserade av att borra de? lär kika på stakar och kolvar oxå..

för det blir en marin i den wink

Senast redigerat av hedberg_racing (28 mars 2010)

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo
Isuzu D-MAX (2007)
Tiiiseen
29 mars 2010 · 526 Inlägg

skilnaden på stakarna är väll att de står bofors m  eller bara bofors på  m-stakarna  har ja för mig  kul att de går framåt i med båtveven så vi får höra den bluddra snart:P

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang