7033
Sök

Steg överhettat (GAS Silver C2)

133 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
Steg:
GAS SILVERC2

Uteffekt: 2x155W RMS 4ohm, 2x290W RMS 2ohm, 1x590W RMS 4ohm bryggkopplat. 2ohm stabil. 0,02% THD. RCA-in/out. Subsonic filter 20Hz/18dB. HP-filter 25-5000Hz (12dB/okt). LP-filter 40-4000Hz (12dB/okt). Bandpassfilter 50-5000Hz/12dB. Frekvensomfång 10-40000Hz. S/N 100dB. Känslighet 0,3-8V. Avsäkrad 75A. Mått: 492x52x230mm

----------------------------
Baslåda:
JBL Bandpass GT5-2402BR

Portadbaslåda: Dubbla 12-tumsbasar. Polypropylene membran. Känslighet 95dB. Effekttålighet 550W RMS, 1600W max. Total impedans 2ohm. Frekvensomfång 40-200Hz. Kraftig terminal. Material: MDF-board. Mått: B 889mm x H 393mm x D 318mm nedre, 240mm övre.

Det här är min bas uppsättning det var paketerbjudande bak i tiden.
men Steget blir överhättat nu på sommaren när de är så förbaskat varmt.. nån som kan ha nån fundering över varför de blir överhättat?

På grund av värmen ute?
på grund av att jag spelar för hårt?
för jag har fel inställningar på steg?

vad ska jag göra för att få det att blir bra. sätta in fläcktar på nå vis?

PS. har bild hur baslådan sitter i bilen på bilder

M.V.H Noddan
Senast redigerat av _NoDDaN_ (30 juni 2009)

NoDDaN

16 197 Inlägg
30 juni 2009
hur har du kopplat de??

de steget du har går INTE att brygga i 2ohm.. å den baslådan du har e på 2 ohm.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

133 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
baslådas utgång ha bara en pluss och en minus utgång. så kan bara ha en kabel från baslådan. så moste brygga eller? har inge val?

så det är bryggat till 4 ohm..

NoDDaN

16 197 Inlägg
30 juni 2009
_NoDDaN_ skrev:
baslådas utgång ha bara en pluss och en minus utgång. så kan bara ha en kabel från baslådan. så moste brygga eller? har inge val?

men läser man specen på lådan så har den en impedans på 2ohm... inte 4ohm

133 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
ja det stämmer.
står att de är så.

Spelar de stor roll?

var ett paketerbjudande och dom har provspelat det stog de.. så får vell mejla BRL och fråga hur dom hadde kopplat de..

för de fins bara en pluss och en minus itgång från baslådan konstigt nog

NoDDaN

jobbar påre
751 Inlägg
30 juni 2009
kan bara säga. skruva upp lådan och seriekoppla basarna..annars kommer steget brinna. har haft dessa grejer och de funkade inte för mig.så brl bytte ut dem mot ett monosteg istället..de funkar klockrent..kan vara hur hett som helst  i bilen men funkar för de...

felet är att steget inte klara 2ohm.och lådan kan gå ner under 2ohm till och med....vissa mätningar har gjort så att de gått ner till 1,6ohm...detta gör då att steget klipper.och du krämar MKT ur steget när du lirar så så därför blir de stekhettt

6 851 Inlägg
30 juni 2009
_NoDDaN_ skrev:

Nja, ditt steg är inte bryggat till 4ohm. Om du bryggar steget och driver en bas på 4ohm, så får steget arbeta lika hårt som om du körde det i 2ohm stereo.
Nu har du lastat på basar som har totalt 2ohms imp. Detta gör att steget kommer få jobba lika hårt som i 1ohm stereo och det är steget ej gjort för.

Alltså som svar, du har överbelastat steget.

16 197 Inlägg
30 juni 2009
_NoDDaN_ skrev:
ja det stämmer.
står att de är så.

Spelar de stor roll?

var ett paketerbjudande och dom har provspelat det stog de.. så får vell mejla BRL och fråga hur dom hadde kopplat de..

för de fins bara en pluss och en minus itgång från baslådan konstigt nog

klart att de spelar roll.. att brygga ett steg i 2 ohm istället för 4ohm e INTE bra.. vet att BRL gjort fel i detta packet så dom säljer de inte längre.

6 851 Inlägg
30 juni 2009
PS: Jag har ett Mutant Ascension 1 till salu om du är intresserad.
Skicka PM vid intresse.

jobbar påre
751 Inlägg
30 juni 2009
snacka med BRL så får du steget utbytt....

133 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
Pro_fxr skrev:
snacka med BRL så får du steget utbytt....

och jag ska dra till borlänge och klaga.. har även skickat ett mail å se vad dom säger

vad fick du för steg i utbyte?

NoDDaN

1 270 Inlägg
30 juni 2009
Har oxå ett sånt steg åå det vill inte heller funka nu, dock vet jag inte vad det är för fel på det =/

16 197 Inlägg
30 juni 2009
J_Erixzzon skrev:
Har oxå ett sånt steg åå det vill inte heller funka nu, dock vet jag inte vad det är för fel på det =/

har du oxå bryggat de i 2ohm elle??   har du otur så e de brännt.

jobbar påre
751 Inlägg
30 juni 2009
fick GAS alpha 500.1 tror ja de heter..monosteg..på 1000watt lr va de nu är på..inte så noga..de funkar iaf=) dem hade de som paket precis efter vårat...

J_Erixzzon:

du har brännt steget..detta går på garranti då brl har gjort fel.bara ringa dom..dom kommer garranterat att säga att du får betala kostnaderna.men stå på dig...
bara säga att du vet många som haft problemet då kommer han nog ändra sig.för han vet oxå att de är många som haft problemet

1 270 Inlägg
30 juni 2009
evilaudio skrev:
J_Erixzzon skrev:

aa jag har kört det bryggat..

16 197 Inlägg
30 juni 2009
J_Erixzzon skrev:
evilaudio skrev:
J_Erixzzon skrev:

i 2 ohm??    va händer när du ska starta de då?

133 Inlägg
30 juni 2009
Trådstartare
Om jag nu får byta ut mitt steg till ett mono på 2ohm.. villket tycker ni jag ska försöka fixa till mig? nått förslag på villket steg som passar bra till baslådan?
GAS
SILVERC2
Just nu: 3 498 kr

får nog inget som är dyrare en 3500kr
Senast redigerat av _NoDDaN_ (30 juni 2009)

NoDDaN

1 270 Inlägg
30 juni 2009
evilaudio skrev:
J_Erixzzon skrev:
evilaudio skrev:

Jag kan inte det där med ohm men när man startar så funkar det så länge man spelar lågt men höjer man så slår det i från.

2 665 Inlägg
30 juni 2009
_NoDDaN_ skrev:
Om jag nu får byta ut mitt steg till ett mono på 2ohm.. villket tycker ni jag ska försöka fixa till mig? nått förslag på villket steg som passar bra till baslådan?
GAS
SILVERC2
Just nu: 3 498 kr

får nog inget som är dyrare en 3500kr

Du kan inte byta till ett steg på 2ohm. Du byter till ett steg som tål att belastas med 2ohm.
2ohm kommer från högtalaren inte steget.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

2 665 Inlägg
30 juni 2009
J_Erixzzon skrev:
evilaudio skrev:
J_Erixzzon skrev:

Jag kan inte det där med ohm men när man startar så funkar det så länge man spelar lågt men höjer man så slår det i från.

När du spelar lågt så räcker strömmen som steget kan leverera.
Men när du spelar högt så går du över gränsen av vad steget klarar av o då blir det fort varmt.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

Sök