Bilstereo död efter kabelbrand

p3nis
30 juni 2009 · 8 Inlägg

Precis som topic lyder så har jag lyckats - Var och köpte mig en helt ny bilstereo idag, och när jag kom hem skulle jag naturligtvis koppla in den.

Dock så är bilen min inte försedd med Iso-kablar, så jag blev ju tvungen att skala alla kablar.
När jag kommit en bit på väg och skulle kika ifall jag fått igång alla högtalare så lyckades självklart "strömsladden" åka ner och landa på stereon vilket ledde till en liten rökelse.

Och nu får jag som sagt inte igång på skiten längre.
Har testat dra annan kabel direkt från batteriet, men fortfarande ingen framgång.

Så, min fråga till er - Är det bara att kasta stereon och köpa en ny, eller vad gör man för att fixa detta?

Tack på förhand (snabba svar önskas)

/ p3nis

Pierre-na
30 juni 2009 · 398 Inlägg

i bästa fall så har du lyckats ha sönder en säkring, kolla det först iallafall

Alla är idioter tills dom bevisat motsatsen!
Hörs man inte syns man inte, syns man inte finns man inte!
p3nis
30 juni 2009 · 8 Inlägg

Säkringen på stereon är hel, det har jag kollat. Men det kan ha gått en säkring i bilen alltså?

M1Get
30 juni 2009 · 360 Inlägg

Lämna in den och säg att den var sådan när du fick den så kanske du får en ny på garantin.

Kan ju inte vara någon säkring i bilen om du har testat att dragit en separat kabel direkt från batterit.

Louksor
30 juni 2009 · 1 915 Inlägg

Du har kopplat in alla kablar korrekt ?
Ständig + till gul, tändnings+ till röd, jord till svart ?


p3nis skrev:
Precis som topic lyder så har jag lyckats - Var och köpte mig en helt ny bilstereo idag, och när jag kom hem skulle jag naturligtvis koppla in den.

Dock så är bilen min inte försedd med Iso-kablar, så jag blev ju tvungen att skala alla kablar.
När jag kommit en bit på väg och skulle kika ifall jag fått igång alla högtalare så lyckades självklart "strömsladden" åka ner och landa på stereon vilket ledde till en liten rökelse.

Och nu får jag som sagt inte igång på skiten längre.
Har testat dra annan kabel direkt från batteriet, men fortfarande ingen framgång.

Så, min fråga till er - Är det bara att kasta stereon och köpa en ny, eller vad gör man för att fixa detta?

Tack på förhand (snabba svar önskas)

/ p3nis

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Rickard-v
30 juni 2009 · 2 665 Inlägg

Skalade du alla kablar på en gång?? Otroligt dumt om du gjorde det. Skala en o koppla in, skala nästa osv.....

Men om du skulle höra om alla högtalare låter måste väl strömsladden vara inkopplad?? För det är ju svårt att höra om stereon inte går igång.

Eftersom du provat med en kabel direkt från batteriet så låter det som att det är dags får återvinningen.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
p3nis
1 juli 2009 · 8 Inlägg

Rickard-v skrev:
Skalade du alla kablar på en gång?? Otroligt dumt om du gjorde det. Skala en o koppla in, skala nästa osv.....

Men om du skulle höra om alla högtalare låter måste väl strömsladden vara inkopplad?? För det är ju svårt att höra om stereon inte går igång.

Eftersom du provat med en kabel direkt från batteriet så låter det som att det är dags får återvinningen.

Skalade en i taget, virkade ihop dom och lindade några varv eltejp.
Den enda kabeln jag inte hade tejpat var just strömmen, och det var även den som halka ur näven på mig och ner på stereon..

_IsakssoN_
1 juli 2009 · 310 Inlägg

1. Varför, varför och åter VARFÖR klipper man kontakten på en ny stereo ?
Det är bara idioti enligt mig, garantin försvinner.
2. virkade ihop dom och lindade några varv eltejp Också ren idioti.. KABELSKOR !
Det finns ju universal ISO kontaker som är till för just det, att slippa klippa kablar...

Kan man inte så ber man om hjälp och om man inte får det så överlåter man inkopplingen av stereon till någon som kan det.

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes
p3nis
1 juli 2009 · 8 Inlägg

_IsakssoN_ skrev:
1. Varför, varför och åter VARFÖR klipper man kontakten på en ny stereo ?
Det är bara idioti enligt mig, garantin försvinner.
2. virkade ihop dom och lindade några varv eltejp Också ren idioti.. KABELSKOR !
Det finns ju universal ISO kontaker som är till för just det, att slippa klippa kablar...

Kan man inte så ber man om hjälp och om man inte får det så överlåter man inkopplingen av stereon till någon som kan det.

Nu känns det dock som att jag vet hur man kopplar in en stereo, oavsett ifall kablarna är skalade eller inte.
Och det var inte detta jag var ute efter när jag skapade denna tråd.
Så tack så mycket för ditt bidrag..

k1mm0 tokfrans
2 juli 2009 · 982 Inlägg

i min gamla fiat 127 tävlingsbil så hände samma sak.. då brann jodren i cdn.. så jag testade att dra en jordkabel till chassit på spelaren och PANG dne funka smile testa! dvs jorda cdn.. detta var en kenwood

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
3 juli 2009 · 8 744 Inlägg

Ja om nu spelaren är död efter att strömkabeln landat på den så låter det som att det är jordkabeln eller stereons jord som är bränd. Testa att byta jordkablen från spelaren.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
_IsakssoN_
14 juli 2009 · 310 Inlägg

p3nis skrev:
Nu känns det dock som att jag vet hur man kopplar in en stereo, oavsett ifall kablarna är skalade eller inte.
Och det var inte detta jag var ute efter när jag skapade denna tråd.
Så tack så mycket för ditt bidrag..

De kan du ju knappast veta.. För om du vet hur man kopplar in en stereo så hade du inte behövt lägga upp tråden här.
För om man har någon som helst kunskap så vet man att man INTE klipper kablar och att man använder ISO kontakter om kablarna är klippta.. Dessutom så borde du väl veta att man ska använda kabelskor och INTE tejpar ihop kablarna..

Senast redigerat av _IsakssoN_ (14 juli 2009)

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes
Lonefox Bad music kills good sound
14 juli 2009 · 7 241 Inlägg

_IsakssoN_ skrev:

p3nis skrev:
Nu känns det dock som att jag vet hur man kopplar in en stereo, oavsett ifall kablarna är skalade eller inte.
Och det var inte detta jag var ute efter när jag skapade denna tråd.
Så tack så mycket för ditt bidrag..

De kan du ju knappast veta.. För om du vet hur man kopplar in en stereo så hade du inte behövt lägga upp tråden här.
För om man har någon som helst kunskap så vet man att man INTE klipper kablar och att man använder ISO kontakter om kablarna är klippta.. Dessutom så borde du väl veta att man ska använda kabelskor och INTE tejpar ihop kablarna..

Pfft......dit med universal-ISO. löd kablarna och använd krympslang. Kabelskor? Pfft..... wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
zovix Maskinbefäl
15 juli 2009 · 1 038 Inlägg

Eller slå lägger man lös batterikabeln medan man kopplar... *blink*

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang