5413
Sök

Jag vill ta lastbilskortet

1 722 Inlägg
2 juli 2009
Trådstartare
Men jag har ju aldrig suttit i en lastbil eller ens kört lastbil... hur gör jag för börja "övningsköra" lastbil o sånt innan jag kan börja köra upp ?? big_smile

det är väl ganska mycket innan man är klar o ta ??

var ska jag börja... ??
Senast redigerat av Kanelbullen (3 juli 2009)

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

Avstängd
285 Inlägg
2 juli 2009
gå till körskolan är väl det lättaste? tongue

1 722 Inlägg
3 juli 2009
Trådstartare
var då ??? det är väl ganska dyrt

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

4 005 Inlägg
3 juli 2009
Kanelbullen skrev:
Men jag har ju aldrig suttit i en lastbil eller ens kört lastbil... hur gör jag för börja "övningsköra" lastbil o sånt innan jag kan börja köra upp ?? big_smile

det är väl ganska mycket innan man är klar o ta ??

Jag hade samma fråga som dig innan jag hade mina tyngre behörigheter. Lite moment 22 kändes det som.

Efter att ha privatforskat lite i området så fick jag reda på att det inte alls är som AB-körkort.
AB-körkortet så kan privatpersoner övningsköra med sina privata bilar.

När man har kör lastbil så är det oftast sin egen lastbil som drar in hela sin inkomst.
Då vill man inte riskera att sin lastbil ska gå sönder och bli av med sitt levebröd för att sitt barn eller vän ska få lättare att ta körkort.

Sen är det mycket svårare att ta tyngre behörigheter. Kontrollanterna är stenhårda.

Av denna anledning så finns det ytterst få privatlastbilister som övningskör och nästan alla går genom någon form av program genom komvux eller arbetsförmedlingen. 16 veckors eller 40 veckors. Det är lite olika.
Kontakta ditt lokala komvuxstudievägledare för att få reda på hur du kan gå tillväga.
Är du långtidsarbetslös så kan arbetsförmedligen betala utbildningen åt dig om du behöver det.

Sen att köra lastbil är enkelt.
Jag gormade och hade mig på lektionen och skämtade med läraren innan vi ens hade satt oss i lastbilen. Som straff fick jag och min vän försöka koppla loss ett släp och koppla på ett annat första gången vi skulle köra lastbil utan instruktioner och det gick ju bra.

Så kortfattat : de flesta går på körskolor, antingen via komvux =kostnadsfritt eller arbetsförmedligen =kostnadsfritt +bidrag.
vissa kör privat via bilskolor med. brukar kosta ca 1000kr/h. men vissa klarar inte teori+uppkörning på 16 veckor så det beror ju på hur snabblärd du är smile

Här är en i Eskilstuna: www.ettab.se
Senast redigerat av linuslinje (3 juli 2009)

782 Inlägg
3 juli 2009
Om du har tänkt att köra lastbil proffesionelt (tjäna pengar på det) så måste du skynda dej på för om du inte har fått KK innan 10 september så måste du gå en yrkeskompetensbeviskurs och den kommer nog tyvärr inte bli billig.

Ska du övningsköra privat så får du snacka med någon om att låna/hyra en lastbil alt köpa en själv.

DFFL
9 020 Inlägg
3 juli 2009
patrik79 skrev:
Om du har tänkt att köra lastbil proffesionelt (tjäna pengar på det) så måste du skynda dej på för om du inte har fått KK innan 10 september så måste du gå en yrkeskompetensbeviskurs och den kommer nog tyvärr inte bli billig.

Ska du övningsköra privat så får du snacka med någon om att låna/hyra en lastbil alt köpa en själv.

Den utbildningen är 280 timmar.
Vi som redan har yrkeskompen behöver bara gå 140 timmar.
(Inte ens det är jag sugen på...)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 722 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
Vore riktigt kul o ha behörighet C men då får det väl grusas ... och då kan jag inte ha nå jobb som måste haC

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
6 augusti 2009
Kanelbullen skrev:
Vore riktigt kul o ha behörighet C men då får det väl grusas ... och då kan jag inte ha nå jobb som måste haC

Vill du jobba med att köra lastbil är det bara att gå in och få en uppskattning av pris hos en körskola. Sen kan du alltid se om du vet någon som kan tänka sig anställa dig om du tar kortet och efter det överväga om det är värt det.

Sen att få träna med någons lastbil gäller bara att träffa på rätt folk. Vissa är griniga, vissa lär dig allt. smile

9 108 Inlägg
6 augusti 2009
Finns ju även Yrkeskompetensutbildning via Komvux man kan gå så får man lite behörigheter och bevis och allt vad det heter.. Segt att leva på studielån ett år för att få lite körkort men kika på saken..

www.kyguiden.se

4 005 Inlägg
6 augusti 2009
MilleN skrev:
Finns ju även Yrkeskompetensutbildning via Komvux man kan gå så får man lite behörigheter och bevis och allt vad det heter.. Segt att leva på studielån ett år för att få lite körkort men kika på saken..

www.kyguiden.se

I Eskilstuna så finns det både 16 veckors och 40 veckors beroende på hur mycket du vill lära dig. 40 veckors har även 16 veckor praktik vilket är väldigt underlättande för att få jobb sen.

Skaune
6 augusti 2009
Sen kan jag bara tillägga att bara för att man tatt c kort från en körskola så kan du inte köra/jobba med vad du vill, komplettera med truckkort, kanske gå en kurs för fordonsmonterad kran, ADR utbildning så du får köra farligt gods etc! att vara chaufför är mer än bara att köra!

7 283 Inlägg
7 augusti 2009
Men jag kan tillägga att om man bara har C kort så försök få tag i ett jobb som betongbilschaufför.
Du behöver inte ADR, truck eller kranbevis och det är sjuuuukt roligt.
ALLTID varierande uppgifter, trånga ställen att åka på och massa intressanta saker.

Man får vara med att bygga upp rejäla saker, vet inte hur många byggnader jag har hållt på med. Sen har vi även vägar, broar osv osv osv.

Sök