4767
Sök

S40 T4 visar svagt laddtryck

295 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
hej gott folk. köpte mig en laddtrycksmätare idag till min nya bil. bilen i fråga är en S40 T4 -98
kopplade in den och stämpla som satan men kommer bara upp i 0.4 bar i ladd ( ska ladda 0.9 vad jag vet)

Det konstiga är att när jag känner att turbon sparkar så visar mätarn fortfarande -0.2 i ladd:mad: . provade med en kompis mätare och det visade samma sak.  Bilen går bra som satan tycker jag, och jag har satt T-kopplingen på en vakumslang vid insuget innan en magnetventil (kan tyvärr inte bifiga bild ).
Någon som vet vad som felar?

Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 juli 2009
du skall koppla in dig på insuget innanför gasspjället...  sitter nipplar där

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

295 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/9457/700853_eknyq0.jpg
jag har kopplat på vakumslangen där det vita krysset är ( lånad bild , hoppas det är ok)

borde inte det visa rätt tryck där? hmm

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 juli 2009
Arnie skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/9457/700853_eknyq0.jpg
jag har kopplat på vakumslangen där det vita krysset är ( lånad bild , hoppas det är ok)

borde inte det visa rätt tryck där? hmm

Jo.

men den går inte till magnetventilen som du skrev innan

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

295 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
oj, skrev fel där. nån slags backventil är det nog ;P om det borde visa rätt tryck och endå inte gör det vad är nästa steg då? tycker som sagt bilen går för bra för att ha 0.4 i ladd.

Supraman
2 300 Inlägg
5 juli 2009
använd inte den, sätt den på luftsidan på btr

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 juli 2009
prova med en mätare som du vet visar rätt. Min heltuffa blackpanelmätare säger 2.2bar laddtryck när Nira säger 1.8bar...   

Jag har alltid en glycerinfylld industrimätare till hands att haka på för att jämföra. Använde den senast idag smile

säger den också 0.4bar så har du uppenbarligen något fel på bilen. luftläcka, trasig tryckklocka till WG, trasig magnetventil etc.

295 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:
använd inte den, sätt den på luftsidan på btr

vart sitter  den då? hmm

och torpis, har provat med en annan mätare från en kompis som fungerar bra, visade exakt samma:| 
är det jobbigt att felsöka tryckklocka & magnetventil ? har en bra verkstad som jag får bra priser hos. men  som sagt. borde inte bilen gå dåligt med 0.4 i ladd? tycker det flåsar på bra

295 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
ok nu är det löst. laddar 0.9 på mätaren och går lika bra som den gjorde innan.

problemet var att jag gick på slangen efter gasspjället som hade en backventil på sig. tog slangen som sitter 1cm bakom (fortfarande efter gasspjället men  går ner mot turbon. och vips visar nu mästaren 0.9 Nu vet ni nybörjare som mig hur ni ska göra och inte göra. kram PROBLEM LÖST

Sök