7696
Sök

Byta kammrem på wolkswgolf cl 92- Tips?

29 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
Hej

Tänkte byta kamrem på kompisens golf cl 92- då den har gått snart 20000mil och jag har letat runt lite på garaget och hittade att det finns en v8 modell och en 16 modell , då den ena har en kamaxel och den andra två. Men min fråga kan jag som tidigare har bytt kamrem på volvo 740. Går det att byta själv utan att få motor ras, eller ska man gå till verkstad?

alla bra tips är välkomna big_smile

tack på förhand// Felix
Senast redigerat av phoenix91 (4 juli 2009)

424 Inlägg
4 juli 2009
phoenix91 skrev:
Hej

Tänkte byta kamrem på kompisens golf cl 92- då den har gått snart 20000mil och jag har letat runt lite på garaget och hittade att det finns en v8 modell och en 16 modell , då den ena har en kamaxel och den andra två. Men min fråga kan jag som tidigare har bytt kamrem på volvo 740. Går det att byta själv utan att få motor ras, eller ska man gå till verkstad?

alla bra tips är välkomna big_smile

tack på förhand// Felix

Visst går det att byta själv, du har en cl antar jag ?! är det en cl så har du en 8v alltså en kam, gör egna markeringar eller sätt motorn i noll läge, markering på vevaxeln och kam, sen se till att det står rätt, dra runt motorn för hand innan för säkerhets skull. eller så fråga du en kompis som kan lite om bilar så slår ni era huvuden i hop så kommer det nog gå bra

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

29 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
tack för snabba svaret,   kanske en idiot fråga men varför dra runt motorn för hand innan ? tongue

424 Inlägg
4 juli 2009
phoenix91 skrev:
tack för snabba svaret,   kanske en idiot fråga men varför dra runt motorn för hand innan ? tongue

Så att du ser till att den går runt utan att något tar i, nu vet jag inte om just 8v tar i kolvarna eller om det bara är 16v?!

Har man otur att kammen hamnar fel med vevaxeln så kan ventilerna ta i kolvarna och då blir det inte roligt,
Men om man nollar motorn eller gör egna markeringar så ska det inte vara några problem .

Ha de gött !

16 197 Inlägg
4 juli 2009
joliba_01 skrev:
phoenix91 skrev:

Så att du ser till att den går runt utan att något tar i, nu vet jag inte om just 8v tar i kolvarna eller om det bara är 16v?!

Har man otur att kammen hamnar fel med vevaxeln så kan ventilerna ta i kolvarna och då blir det inte roligt,
Men om man nollar motorn eller gör egna markeringar så ska det inte vara några problem .

man behöver inte nolla den... bara GE FAN i röra nåt efter man tar av remmen..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

29 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
Så det bästa är att inte röra på kamaxlarna och vevaxeln för att vara säker på att den inte slår sönder ventilerna , då jag inte är säker på om det är 8v eller 16v.

16 197 Inlägg
4 juli 2009
phoenix91 skrev:
Så det bästa är att inte röra på kamaxlarna och vevaxeln för att vara säker på att den inte slår sönder ventilerna , då jag inte är säker på om det är 8v eller 16v.

eftersom de e en CL så e de en 1,8 8v motor me "singelinsprut"... fast de fanns/finns dock några få me mekaniskinsprutning.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

424 Inlägg
4 juli 2009
evilaudio skrev:
joliba_01 skrev:
phoenix91 skrev:

man behöver inte nolla den... bara GE FAN i röra nåt efter man tar av remmen..

Kan ju vara bra att nolla eller göra egna markeringar om man skulle råka röra något, kanske ingen stor risk men ifall man råkar göra de så är det fan så gött att ha något och gå efter!

Ha de gött !

29 Inlägg
4 juli 2009
Trådstartare
när jag ändå har startat tråden så undrar jag,  har läst att det är inte bara kamremmen som är bra att byta när det gäller golf bilar utan även något som kallas sträckaren? finns det några andra delar som man måste byta ut förutom kamrem och spännaren ?  någon som kan hjälpa ? smile
Senast redigerat av phoenix91 (4 juli 2009)

huh?
10 427 Inlägg
4 juli 2009
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp … yType_ID=1

Kamremssats
• Kamaxel, till chassinummer R..., utan packningar
• Till årsmodell 199407
• satsen innehåller 1xkamrem, 1xspännrulle, 1xbricka, 1xmutter

wink

29 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare