5469
Sök

21mm² kabel för installation av 2 slutsteg?

1 131 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
Har ett Rockford Fosgate Punch 4x50W steg i bilen med 21mm² tjock strömkabel.
Funderar dock på ett till 4-kanaligt steg (typ som rockford steget)
Behöver jag byta upp mig till en tjockare Ström och -jordkabel?

Eller funkar det med en 21mm² kabel från batteriet och splita upp den (genom en splitdosa) till 1st 21mm² kablel till vardera steg?

Om inte det funkar, kan man fixa det på något annat sätt? (slippa köpa grövre kabel och dra om från batteri till steg) typ dra 21mm² kabeln som går från motorrummet till ett annat batteri i skuffen sen dra grövre kablar från det batteriet till stegen? big_smile

21 761 Inlägg
5 juli 2009
Vad heter ditt nuvarande steg mer exakt, modellnamn?
Vad heter det steg som du tänker köpa?
Vilken impedans kommer båda stegen att belastas med?

1 131 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Vad heter ditt nuvarande steg mer exakt, modellnamn?
Vad heter det steg som du tänker köpa?
Vilken impedans kommer båda stegen att belastas med?

1.
510P400407 -Tror jag det heter. Finns på http://brl.se/

"Uteffekt: 4x50W RMS 4ohm. 4x100W RMS 2ohm. 2x200W RMS bryggkopplat i 4ohm. Uppmätt total effekt powercube 568W RMS. Stabil i 2ohm. Övrigt: Frekvensomfång 20-20000Hz. LP/HP-filter 50-500Hz 12dB. Ingångskänslighet 150mV-5V. PEQ2 0-18dB/45Hz eller 0-12db/12000Hz. Remote PEQ tillval (510PEQ). Dämpfaktor >200. NOMAD (kortslutnings-, överhettnings-skydd). RCA ingång. Kabelgrovlek strömplint 20mm. Mått: 194x57x331mm."

2.
Funderar på detta steg http://www.webshop.bertilssonautoelectr … uctid=1482

3.
Hm impedans.. .smile
Mjo funderar att köra alla kanaler i 4ohm

21 761 Inlägg
5 juli 2009
Om man enbart utgår ifrån specarna och räknar med 55% verkningsgrad, då borde stegen tillsammans kunna dra ca 85 A som mest vid 4 Ohm. 21 mm2 kabel får säkras av med 100 A säkring och det teoretiska spänningsfallet blir runt 0,36 V med 5 lång kabel, det är godkänt enligt mig. Du bör alltså kunna använda din 21 mm2 kabel som den är just nu.

Dock får man komma ihåg att Carpowersteget är specat med 12 V matningsspänning, då kan det alltså ge lite mer effekt vid tex 13,8-14,4 V.

Vill du driva stegen fullt ut så verkar strömförbrukningen hamna uppåt 147 A när man utgår ifrån 2 Ohms belastning, i så fall får du använda grövre saker. smile

1 131 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om man enbart utgår ifrån specarna och räknar med 55% verkningsgrad, då borde stegen tillsammans kunna dra ca 85 A som mest vid 4 Ohm. 21 mm2 kabel får säkras av med 100 A säkring och det teoretiska spänningsfallet blir runt 0,36 V med 5 lång kabel, det är godkänt enligt mig. Du bör alltså kunna använda din 21 mm2 kabel som den är just nu.

Dock får man komma ihåg att Carpowersteget är specat med 12 V matningsspänning, då kan det alltså ge lite mer effekt vid tex 13,8-14,4 V.

Vill du driva stegen fullt ut så verkar strömförbrukningen hamna uppåt 147 A när man utgår ifrån 2 Ohms belastning, i så fall får du använda grövre saker. smile

Hehe okok! Låter bra iaf smile men om jag kopplar i ett till batteri i skuffen? Skulle det vara att rekomendera? Eller en kondensator kanske?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 juli 2009
Koppla i ett till batteri i skuffen du som du drar rejäla kablar ifrån till stegen. smile Sen så drar du din 21mm2 kabel till det batterier för laddning.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
5 juli 2009
Jag håller med ChriZtoffer, att sätta ett till batteri och låta nuvarande 21 mm2 kabel gå mellan batterierna kommer att fungera bra. Sätt dock säkring (helst 100 A) i båda ändar av kabeln eftersom det är en strömkälla i varje ände av kabeln. smile

På så sätt slipper du dra ny kabel från motorrummet och samtidigt har du uppgraderat strömförsörjningen ifall du vill lasta ner stegen lite till, inte illa tänkt. smile

1 131 Inlägg
5 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag håller med ChriZtoffer, att sätta ett till batteri och låta nuvarande 21 mm2 kabel gå mellan batterierna kommer att fungera bra. Sätt dock säkring (helst 100 A) i båda ändar av kabeln eftersom det är en strömkälla i varje ände av kabeln. smile

På så sätt slipper du dra ny kabel från motorrummet och samtidigt har du uppgraderat strömförsörjningen ifall du vill lasta ner stegen lite till, inte illa tänkt. smile

Då kör jag på det! Tack för infon smile

Sök