4884
Sök

Koppla ihop diskant med koaxial

4 693 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
Jag ska ha extra diskanter på instrumentbrädan och tänkte koppla ihop dom med mina JBL GTO427, alltså genom det lilla filtret som sitter på dom.

Har haft så kopplat förut, fast bak på ett par Sony Exlpöd 5,25" och det funkade kanon. Men dom satt i bilen när jag köpte den så dom var jag inte så rädd om.

JBLarna däremot är jag mer rädd om och vill veta om det skadar högtalarn eller stereon att göra så.

JBLarna ligger på 2 ohm och diskanterna på 4 ohm har jag för mig, det är därför jag frågar om det kan vara skadligt.

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
6 juli 2009
Kondensatorn i dina koaxialhögtalare är anpassade efter dess diskants impendans.

Kopplar du då in en diskant till så förändras impendansen och även delningen. Dock minns jag ALDRIG åt vilket håll det slår...

Så mitt råd är NEJ.....gör det inte....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

4 693 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Kondensatorn i dina koaxialhögtalare är anpassade efter dess diskants impendans.

Kopplar du då in en diskant till så förändras impendansen och även delningen. Dock minns jag ALDRIG åt vilket håll det slår...

Så mitt råd är NEJ.....gör det inte....

Hur ska jag göra då för att koppla in extra diskanter? Problemet är just nu om jag orkar riva med alla sladdar för att koppla in 4-kanals steget till framhögtalarna. Om jag gör det så kopplar jag väl bara diskanterna direkt på stereon? Tänkte köra utan delningsfilter, funkar det?

Booyakasha!

4 693 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
Men..... Fan va allt måste kosta hela tiden sad Är ju fattig som en kyrkråtta

Booyakasha!

2 665 Inlägg
6 juli 2009
De enda högtalare som går sönder utan filter är just diskanter.

OM du löser filterproblemet så blir impedansen runt 1,5ohm. Pallar dina grejer det?

För lösa filterproblemet. Köp kondingar till dina diskenter som agerar filter. Bipolära kondingar ska du leta efter.
Läs av värdet på kondingen som sitter på din koaxial och köp halva värdet av det. Så får du delningen på samma ställe!
Personligen tror jag inte du får bättre ljud utan bara mera. Eftersom avståndet på diskanterna måste vara på mm för att de ska samverka annars blir det massa fenomen som utsläckning vid vissa frekvenser och förstärkning vid vissa.......

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

4 693 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Har du inte filtrena till diskanterna då?
Softis skrev:
Men..... Fan va allt måste kosta hela tiden sad Är ju fattig som en kyrkråtta

Har inte ens några diskanter än, men tänkte köpa dom på Jula för 99 kr.

Booyakasha!

2 665 Inlägg
6 juli 2009
Här har man tänkt i flera sekunder. Offrat massa knapptryckningar på t-bordet.

För ett par jula diskanter! Fy fabian vilket slöseri med livet.

4 693 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
Rickard-v skrev:

Japp, men det är bara att låta bli att svara på mina inlägg i fortsättningen wink

Har man ingen ekonomi så har man inte, så enkelt är det..... Tyvärr.

Booyakasha!

4 693 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Du får väl tänka att du hjälper Softis istället.
Om Julas diskanter är så dåliga så rekommendera ett par andra istället då.
Jag har inte hört dessa så jag kan varken säga bu eller bä om dom.
Rickard-v skrev:

Satte ändå i ett par Tanlon 6x9" bak förut idag och dom spelar rätt bra. Diskanterna är också Tanlon.

Booyakasha!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
6 juli 2009
du får köpa ett par dls diskanter av mig me steget där.. för nån krona.. dem är hästlängder bättre. koppla de me tex delningsfilter, som du även kan få billigt.. magnesuimfiltrena är de :p kostar väl 500 bara filtrena tongue men du kan få filter o diskanter billigt  tongue

4 693 Inlägg
6 juli 2009
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
du får köpa ett par dls diskanter av mig me steget där.. för nån krona.. dem är hästlängder bättre. koppla de me tex delningsfilter, som du även kan få billigt.. magnesuimfiltrena är de :p kostar väl 500 bara filtrena tongue men du kan få filter o diskanter billigt  tongue

För rätt peng så smile

Booyakasha!

2 914 Inlägg
6 juli 2009
Softis skrev:
Swedenrockers skrev:
Rickard-v skrev:

Satte ändå i ett par Tanlon 6x9" bak förut idag och dom spelar rätt bra. Diskanterna är också Tanlon.

hörde en polare köpte dessa tanlon diskanter och dom var vassa och ingen jävla inlevelse i dom.
var tydligen vara skrot. inget jag kommer köpa iaf. detsamma med mina tanlon 4" men då skrek mellanregistret som en hes jävla tupp. :S
avråder skarpt koax från jula!
softis skrev:
Är ju fattig som en kyrkråtta

tror du verkligen det är bra att köpa ljud då??
inte för att verka tråkig men jag skulle satsa på "livet" istället för ljud. men det är jag. råder dig till att köpa ljud när då har nån tusing över wink

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
6 juli 2009
Softis skrev:
pattilatti2 skrev:

För rätt peng så smile

typ 200

2 665 Inlägg
7 juli 2009
MDS MT9 har jag använt i många år. (med hembyggda 12db filter 2100hz)
De är bra o billiga, men inte såå billiga.
Senast redigerat av Rickard-v (7 juli 2009)

4 693 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
Softis skrev:
Swedenrockers skrev:

hörde en polare köpte dessa tanlon diskanter och dom var vassa och ingen jävla inlevelse i dom.
var tydligen vara skrot. inget jag kommer köpa iaf. detsamma med mina tanlon 4" men då skrek mellanregistret som en hes jävla tupp. :S
softis skrev:

inte för att verka tråkig men jag skulle satsa på "livet" istället för ljud. men det är jag. råder dig till att köpa ljud när då har nån tusing över wink

Ljud ÄR livet, pengar till familjen finns det ju så klart, men pengarna som jag får över är ju lätträknade och dom bränner i fickan. Så tråkigt när man inte kan spara till något vettigt.

Men ska göra det nu och köpa steg, diskanter och filter av Pattilatti2

Booyakasha!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
7 juli 2009
Softis skrev:
kalle_kalle skrev:
Softis skrev:

softis skrev:

Ljud ÄR livet, pengar till familjen finns det ju så klart, men pengarna som jag får över är ju lätträknade och dom bränner i fickan. Så tråkigt när man inte kan spara till något vettigt.

du kan ju köpa diskanterna o filtren sen.. ingen stress... smile

547 Inlägg
7 juli 2009
Vad är det för steg du ska köpa nu? smile

"What's green, has four legs and could kill you if it fell on you from a tree?"
".....What?"
"A pooltable!"

2 914 Inlägg
7 juli 2009
Softis skrev:

jo begagnat är ett bra val när pengahögen är lite liten. (inte basar, högtalare osv enligt min mening då det är lite av en "slitage del")
själv så gör jag så att jag har mitt ljud, köper delar till strömbanken, när den är bra kan man kolla så att man har steg som orkar driva. när man fixat det köper man bättre basar osv osv osv osv (allt av den kvaliteten man vill ha till slutresultatet).
Senast redigerat av kalle_kalle (7 juli 2009)

4 693 Inlägg
7 juli 2009
Trådstartare
Sandvik skrev:

SPL Dynamic 2000D smile

Booyakasha!

547 Inlägg
7 juli 2009
Softis skrev:
Sandvik skrev: