Dock finns det ju en juridisk prövning i just ett sådant fall, där någon hämtat bild från webben och använt utan den som tagit kortet (nej, jag vägrar kalla det för foto) medgivande.
Det föll ut så att han som knep kortet blev friad.
Varför?
Jo, för att han som tagit kortet lagt ut det på webben utan förbehåll och han som "stulit det" använde det inte i något kommersiellt syfte.
Och gör man det, då ansågs det (i just det fallet iallafall) som att bilden redan var ute på nätet och därmed i det närmaste omöjlig att kontrollera.
Dvs han som tagit kortet fick själv ta konsekvenserna av det, eftersom han lagt ut det på webben för allmän beskådning, utan förbehåll.
Tyvärr sparade jag aldrig det domstolsbeslutet, men det finns.
Sedan kan jag tycka detta med "fotografer" och upphovsrätter hit och dit har gått bra mycket över styr.
Tycker var och varannan mer eller mindre självutnämnd "fotograf" gapar om upphovsrätt hit och dit, trots att de uppenbarligen inte kan plåta.
Jag plåtar en hel del själv, genomför enstaka fotojobb mot betalning och har upprepade gånger råkat ut för liknande situation som TS.
Men så länge som det inte varit ett större vinstdrivande företag som knipit bilden ... Vem orkar bry sig?
Jodå, jag inser att Blocket-bilden faktiskt innebär ett kommsersiellt syfte. Men herregud!
Det handlar om EN vinge som EN privatperson säljer. Ingen massindustri direkt och säkerligen ingen jättevinst för annonsören heller för den enda vinge han nu säljer.
Big deal!
Man kan försvara ett agerande för att få bort bilden med att det är en "principsak" eller något sådant, men allt jag kommer att tänka på är ett otroligt småaktigt beteende.
Sanningen är ju den att om man vill ha absolut full kontroll på sina bilder så är ju nätet det sista stället som man ska publicera dem på.
Därmed inte sagt att jag skulle ha en generell uppfattning om att det skulle vara okej att stjäla bilder kors och tvärs. Det tycker jag inte.
Men man får sätta lite proportion på saker och ting.
That's all.
Senast redigerat av 9Femma (10 juli 2009)
Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!