MS ELLER VEMS sprut ? Audi s2 -96

Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
9 juli 2009 · 820 Inlägg

Tjenixen... håller på o preppar audin lite.

funderar på sprut, vilket jag är helt nollad på!    Funderar på de lite billigare varianterna  MS / VEMS. 

Vilket tycker ni jag skall köra på?  Sprutet måste vara stabilt, skall ha bra funktioner och driva en motor på upp till 900hk.



Kan absolut inget om sprut, så  "shoot"


Med vänliga hälsningar!
David Andersson

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW M5 3.8 (1992)
BMW M535i "hajen" (1986)
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
torpis Forummoderator
9 juli 2009 · 10 572 Inlägg

Varför ens vara nära att överväga billiga alternativ när du skall bygga motor som klarar 900hk?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Dawe_A Den är inte stor, men den är söt.
9 juli 2009 · 820 Inlägg

För att ett "bra" sprut kostar för mycket.   Eller vadå, skulle inte VEMS eller ett bra MS funka till en motor på 8-900hk ?

Audi s2/RS2 coupé projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125574
Stolt kund hos Ljudgaragen & B2-Audio!
http://www.ljudgaragen.se/
www.B2-audio.com
BMW M5 3.8 (1992)
BMW 325 / M3 "M3 inside." (1992)
BMW M535i "hajen" (1986)
pwei Mr.
9 juli 2009 · 253 Inlägg

Det är väl snarare så att om man ska bygga nått seriöst som håller så kanske man inte ska sattsa på det billigaste alternativet.... Sprutet är ju en ganska så kritisk del i ett motorbygge...

Köpes:
18T Turbo
Koop
9 juli 2009 · 1 867 Inlägg

VEMS är kraftfullt och har gott om finesser och kan utan problem användas på en motor med 900hk.
En annan fördel med det är att det finns plug and play-boxar till våra bilar, så minimal arbetsinsats krävs för att montera grejerna.
Var i landet håller du till? Det finns ju killar runt omkring i landet som har hand om teknisk utveckling, montering och support på dessa spruten.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
fr3drik
9 juli 2009 · 342 Inlägg

När man är upp i summorna en sådan motor (med allt runt omkring) kostar att bygga så känns det ganska tafatt att säga att det är för dyrt att lägga några extra lappar på ett riktigt bra sprut, det är vad jag tycker.. men det värsta VEMS'et är ju ett alternativ..

Senast redigerat av fr3drik (9 juli 2009)

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
MrVain
9 juli 2009 · 904 Inlägg

Jo som fredrik säger så duger de säkerligen med ett VEMS. Jag gick på ett Nira direkt då de finns mycket folk som hanterar de

De ska va gött å leva
JonasHalt
9 juli 2009 · 699 Inlägg

Många som bygger audi med vems vad jag hört, ska tydligen funka fint.. Jag köpte nira istället tongue

Bilgalen elektriker :)
Volvo 264 T5 "Reggad" (1975)
torpis Forummoderator
10 juli 2009 · 10 572 Inlägg

Dawe_A skrev:
För att ett "bra" sprut kostar för mycket.   Eller vadå, skulle inte VEMS eller ett bra MS funka till en motor på 8-900hk ?

VEMS kan jag inte mycket om, mer än att man mappar med samma program som MS.

Däremot är MS inte lämpat även om det säkert går. Eftersom att denna sida handlar om gatbilar utgår jag ifrån att det gäller en bil som tänker brukas iaf några hundra mil per år och förväntas starta när man vill.  Dragracingbyggen som inte har några direkta krav att starta när man vill klarar ju sig bättre med sniklösningar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Koop
10 juli 2009 · 1 867 Inlägg

En VEMS PnP-box innehåller allt du behöver för att sköta en sån motor, även knackavkänning, bredbandslamda och allt andra sprut kan. Programvaran är baserad på MegaTune, men har inte varit ens i närheten i ett antal versioner nu.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.
Melker_elk Blyfot och motor dödare
11 juli 2009 · 388 Inlägg

ja skulle gå på NIRA i3+ det är bra vare sig man har stor kunskap eller rookie, å va ä 15papp när du ska kräma ur 800-900hk...

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...
Adde Swensson
21 juli 2009 · 7 Inlägg

Jag skulle satsa på erkänt bra sprut med så pass höga effektuttag! har iåfs bara hört bra om vems men det billiga borde väll sitta nånstanns tycker man (kan ha fel) MS skulle ja inte ens kika på

Nira är ju beprövat på audi så det lär funka fint

Jag skulle ge en rekomendation på Link G4 Extreme ruskigt bra sprut! som jag personligen anser va snäppet värre en nira

kolla in motornord.se eller linkecu.com

MVH Andreas

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
22 juli 2009 · 1 163 Inlägg

vad är det för fel på ms dåe? =P

~Andy~
Mike_200sx Mr: Mike
22 juli 2009 · 231 Inlägg

En kompis i mitt garage har byggt en Audi med MS i! Funkar kanon och enligt honom är de helt OK!

Om man nu ska välja sprut så titta inte för mycke på märket utan istället var finns det bäst tipps och hjälp! smile

//MIke

-=What we do in life, echoes in eternity=-
-=TACK TILL=-
-Philip "Wassen" -Lennart (Allt med bil och däck) -ECUmaster.se - Erland Cox (topplocksverkstan) - Leif (Leifs Billackering) - Jesper (abrmotorsport.se) - Gustav "Gurra" - Övriga grabbar i garaget
Marlboroman
22 juli 2009 · 8 233 Inlägg

Adde Swensson skrev:
Jag skulle ge en rekomendation på Link G4 Extreme ruskigt bra sprut! som jag personligen anser va snäppet värre en nira

Eller ett ViPec V88 som är exakt samma fast i en annan låda. Men Link ska väl va lite billigare sägs det.

volvoandy90 skrev:
vad är det för fel på ms dåe? =P

5 cylindrar och MS är, eller åtminståne har varit en knepig kombination. De äldre varianterna var man antingen tvungen att modifiera eller köra spridarna på batchfire vilket inte är nån höjdare. Där har ju vems haft fördel av att det klarar 5 cyl sekventiellt rakt av. Men ms sequencer ska väl klara av det med.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
lelleal
22 juli 2009 · 1 150 Inlägg

vems tkr ja du ska satsa på isf de kör många med (mer som kan) annars nira eller liknande .ms kan köra på en turbokonverterad volvo eller nån annan skit

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang