Vad är chiptrimning?

Peebo
9 juli 2009 · 265 Inlägg

Hej
Jag har en volvo S60 2,4i men jag skulle vilja ha lite mer styrka i den och då tänkte jag att chiptrimning kunde vara en ide men jag kan i princip inget om det, så det är några frågor som jag vill ha svar på:
Skadas motorn efter att ha haft det en längre tid?
Är det de bästa sättet att få bilen bättre på för en som inte är direkt bilkunnig?
Vad finns det för olika chip att trimma med?
Vad kan effekten bli annorlunda?
Behäver man ändra något i regbeviset?
Är det lagligt så den går igenom besiktning m.m?

Som ni märker så kan jag inget om detta och skulle uppskatta om ni inte idiotförklarade mig och kunde berätta allmänt om detta.
Berätta  allt ni vet om det på idiotspråk om ni fattar vad jag menar tongue

Tack på förhand och fråga om det var nåt ni inte förstod.

//Peebo

Senast redigerat av Peebo (9 juli 2009)

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...
Steenzor
9 juli 2009 · 489 Inlägg

Hur många hästar har du tänkt dig att du vill ha under huven med chip ? vid 200hk ser jag inga problem med något i motorn men ska du sedan högre upp får du byta lite grejer, men jag har ingen jätte koll på vad s60s koppling pallar men 200hk är ju ingen fara!

Peebo
9 juli 2009 · 265 Inlägg

Steenzor skrev:
Hur många hästar har du tänkt dig att du vill ha under huven med chip ? vid 200hk ser jag inga problem med något i motorn men ska du sedan högre upp får du byta lite grejer, men jag har ingen jätte koll på vad s60s koppling pallar men 200hk är ju ingen fara!

nu har jag 170 hk men jag vill iaf ha mer än det. 200 hade kanske räckt men jag skulle vilja ha lite mer tips om det.

Tack

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...
Dainty QueenBitch
9 juli 2009 · 536 Inlägg

Peebo skrev:

Steenzor skrev:
Hur många hästar har du tänkt dig att du vill ha under huven med chip ? vid 200hk ser jag inga problem med något i motorn men ska du sedan högre upp får du byta lite grejer, men jag har ingen jätte koll på vad s60s koppling pallar men 200hk är ju ingen fara!

nu har jag 170 hk men jag vill iaf ha mer än det. 200 hade kanske räckt men jag skulle vilja ha lite mer tips om det.

Tack

kolla med SixtenP

Han kanske vet.. e inte 100 på om han kan detta men skulle ju inte skada att fråga honom smile

--> Avoid hangover... STAY DRUNK!! <--
http://Daintys.blogg.se
Maneater
Peebo
9 juli 2009 · 265 Inlägg

Dainty skrev:

Peebo skrev:

Steenzor skrev:
Hur många hästar har du tänkt dig att du vill ha under huven med chip ? vid 200hk ser jag inga problem med något i motorn men ska du sedan högre upp får du byta lite grejer, men jag har ingen jätte koll på vad s60s koppling pallar men 200hk är ju ingen fara!

nu har jag 170 hk men jag vill iaf ha mer än det. 200 hade kanske räckt men jag skulle vilja ha lite mer tips om det.

Tack

kolla med SixtenP

Han kanske vet.. e inte 100 på om han kan detta men skulle ju inte skada att fråga honom smile

ok har frågat honom men inte fått nåt svar än för han e offline men tack för tipset smile

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...
LazerHawke
9 juli 2009 · 1 268 Inlägg

skrämma upp en sugis kostar mer än det smakar...

A_W_ ingen livslust
9 juli 2009 · 169 Inlägg

Rätta mig om jag har fel, men det enda som i princip görs vid chipning av en sugmotor är att ställa upp tändningen(börja tanka 98), då det inte finns något laddtryck att öka.

Att peta i ett chip i din bil är dock knappast lönt, man brukar säga vid trimning av sugmotorer ca 1000kr/häst. Skulle kunna tänka mig att du får ut MAX 10hk av att chipa din bil.

Men absolut, på med chip, sportavgas och insatsfilter så bör du iaf känna skillnad!

Ska du va här inne så får du fan gå ut!
Saab 900 "Talladega" (1997)
Opel Vectra (1996)
Peebo
9 juli 2009 · 265 Inlägg

A_W_ skrev:
Rätta mig om jag har fel, men det enda som i princip görs vid chipning av en sugmotor är att ställa upp tändningen(börja tanka 98), då det inte finns något laddtryck att öka.

Att peta i ett chip i din bil är dock knappast lönt, man brukar säga vid trimning av sugmotorer ca 1000kr/häst. Skulle kunna tänka mig att du får ut MAX 10hk av att chipa din bil.

Men absolut, på med chip, sportavgas och insatsfilter så bör du iaf känna skillnad!

Får tänka på det, för som sagt så e jag inte direkt duktig på att greja me bilar

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...
A_W_ ingen livslust
9 juli 2009 · 169 Inlägg

Man måste börja nånstans wink

Känner du att du har pengarna för det så tycker jag personligen att du ska göra det, men förvänta dig inga mirakel. Ang slitaget på bilen är det svårt att säga, knappast märkbart mot orginal dock, skulle säga att det hänger nog mer på din körstil wink

Bes. kommer inte att vara några problem, något med reggbevis ska du inte heller bry dig om smile

Senast redigerat av A_W_ (9 juli 2009)

Ska du va här inne så får du fan gå ut!
Opel Vectra (1996)
Saab 900 "Talladega" (1997)
Peebo
9 juli 2009 · 265 Inlägg

A_W_ skrev:
Man måste börja nånstans wink

Känner du att du har pengarna för det så tycker jag personligen att du ska göra det, men förvänta dig inga mirakel. Ang slitaget på bilen är det svårt att säga, knappast märkbart mot orginal dock, skulle säga att det hänger nog mer på din körstil wink

Bes. kommer inte att vara några problem, något med reggbevis ska du inte heller bry dig om smile

Tack det var det jag ute efter, ska kolla upp vad det kostar men ja e ju ingen miljonär direkt tongue
Så jag får se om det blir nåt

Senast redigerat av Peebo (9 juli 2009)

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...
steifan DR!FTT3KN!K3R
9 juli 2009 · 10 427 Inlägg

Hade varit mera lönt att chippa bilen om du hade haft en "2,4 utan i", dvs den motorn som har runt 140hk
från början (som är elektroniskt strypt), men nu har du ju den 'riktiga' motorn från början wink

Tycker inte att du ska lägga pengarna på chip i första hand.
Tycker inte det var speciellt lönt på min bil och de chippen
kostade 'bara' 2000kr (ligger i ganska i underkant av vad det
brukar kosta).

Tror det blir bättre/mer skillnad om du lägger lite pengar på väghållning istället,
speciellt när vägkänslan är lite sådär småkass i S60 så kanske en sänkningssats,
lite hårdare bussningar och kanske tom en och annan sportstötdämpare vore trevliga
uppdateringar.

Tom lite placeboeffekt med ett sportavgassystem vore nog att föredra framför chip.

Men vill du inte göra nåt speciellt annat alls med bilen så kan du ju lägga pengar på chiptrim.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
s1k
9 juli 2009 · 1 Inlägg

Peebo skrev:
Skadas motorn efter att ha haft det en längre tid?

Givetvis blir det mer slitage, men eftersom effekten inte ökas så mycket på en sugmotor så är det ganska marginellt. Det som ökar slitaget desto mer är din egen körstil.

Peebo skrev:
Är det de bästa sättet att få bilen bättre på för en som inte är direkt bilkunnig?

Att chippa bilen är att ändra i programvaran. Det bästa för en som inte är bilkunnig är givetvis att lämna bort trimningen till en firma, då är chipning ett billigt alternativ. Så det är förmodligen det bästa för din ekonomi om du nu prompt vill trimma en sugmotor.

Peebo skrev:
Vad finns det för olika chip att trimma med?

Det finns en mängd firmor som gör trimchip. Vissa benämner även chippen i "steg1", "steg2" osv. Då menar man oftast att chippen är anpassade för motorer som är modifierade i olika grad där steg1 brukar vara en motor som är (förutom chipet) i orginalskick.

Peebo skrev:
Vad kan effekten bli annorlunda?

Som andra redan har nämnt så är effektökningen på en sugmotor väldigt begränsad.

Peebo skrev:
Behäver man ändra något i regbeviset?
Är det lagligt så den går igenom besiktning m.m?

Ska man vara paragrafryttare så är det inte tillåtet att trimma bilar (med vissa undantag), man kommer dock oftast undan med det om det är små modifieringar (SBP märker förmodligen inte av ditt chip). Om t ex försäkringsbolag (vid en olycka) får reda på att du kört med för hög effekt eller liknande kan det bli problem.


Som andra redan har nämnt så kostar det mer än det smakar att trimma en sugmotor. Billigaste sättet att snabbt få extra effekt är att på en turbobil höja laddtrycket (det är då en chippning ger ganska mycket). Att tänka på dock är att all trimning medför extrakostnader, om du har ont om pengar och inte kan skruva själv njut av den effekten som redan finns och har roligt istället smile

I övrigt kan jag bara säga lycka till!

Vänligen,
Christian Danielsson

Peebo
9 juli 2009 · 265 Inlägg

Tack för alla tips.
Jag tro inte att jag gör något direkt på denna bilen och spara pengarna till en ny bil med större motor istället om nåt år

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...
Nisse1
9 juli 2009 · 175 Inlägg

Ska ge runt 18 hk att chipa 2,4 170. Om det märks är en annan femma smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang