6801
Sök

Sterio HZ vs Steg HZ

133 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
_NoDDaN_ skrev:
Lonefox skrev:
Jahaja.......de har ju inte manualer online.....*muttrar*

Men sätt knappen på OFF....då kopplar du förbi lågpassfiltret i steget.
Prova även att sänka ner Subsonic ngt....känns som att dne ligger en aning högt av skalan att dömma.

För skillnad mellan 50 och 120Hz HÖRS kan jag lova.

50Hz så spelar basen (enligt mig) mer avslappnat och mer o bakrunden....man får gaina upp mer för att få mer tryck.
63-80Hz så får man även med mer "snärt" från basen. Oftast ngt mer tryck med.
120Hz....ja där börjar man höra midbasen väldigt tydligt. Basen "slår" även hårdare.

Med "slå" menar jag att det känns mer i bröstkorgen om du förstår vad jag menar...

så du menar att sterions hz inte funkar hela vägen till steget?... kanske gör de om jag sätter steget på off?
eller kanske sätta steget på on/on

Du får kaka på kaka nu.
Använd antingen eller....inte båda ihop.

kan inte stänga av de på sterion.. så då moste jag sätta steget på off..??
Senast redigerat av _NoDDaN_ (10 juli 2009)

NoDDaN

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 juli 2009
_NoDDaN_ skrev:
Lonefox skrev:
_NoDDaN_ skrev:

så du menar att sterions hz inte funkar hela vägen till steget?... kanske gör de om jag sätter steget på off?
eller kanske sätta steget på on/on

Du får kaka på kaka nu.
Använd antingen eller....inte båda ihop.

kan inte stänga av de på sterion.. så då moste jag sätta steget på off..??

Japp.
Och jo...du kan stänga av den.
Se sida 21 i manualen wink

Subwooferutgång
Denna enhet har en subwooferutgång som du kan koppla på eller stänga av.
Fasen kan väljas mellan normal och reverserad.
1. Använd MULTI-CONTROL för att välja SW SETTING 1.
2. Tryck p MULTI-CONTROL för att föras till inställningsläget.
3. Använd MULTI-CONTROL för att välja önskad inställning.
Vrid för att ändra inställning.
NORMAL (normal fas) - REV (reverserad fas) - OFF (subwoofer av)
Du kan också utföra samma operationer genom att trycka MULTI-CONTROL uppåt
eller nedåt.

Så som det står i manualen så tolkar jag OFF som att subutgången övergår till fullrangeutgång...

Filtren kommer du ju åt under SW SETTING 2.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 241 Inlägg
10 juli 2009
Pioneer säger jag bara........*suck*

Nåja... Tack SR.......

133 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
det lättaste värkar att stänga av LP på steget och köra via sterion ;istället för att stänga av de på sterion tongue

Tack för alla fina svar, ska prova lite mer senare. Så ska jag se om de går att fixa smile åter kommer
Senast redigerat av _NoDDaN_ (10 juli 2009)

NoDDaN

133 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Nej tyvärr inte. Den stängs av helt och hållet.

Gör så här på stereon med tändningen på men stereon avstängd, (detta gäller egentligen 5000UB, men är det inte exakt så här så är det väldigt snarlikt):
http://www1.garaget.org/gallery/archive/79435/703171_cauu7g.jpg
Lonefox skrev:
Så som det står i manualen så tolkar jag OFF som att subutgången övergår till fullrangeutgång
...

Jag har gått in på den här kontrillen på min 6000UB

går jag inpå SW Control -> Rear SP (Full eller Sub W) att välja på så som jag fattar de så ska jag ha Sub W aktiverat? men Rear SP är vell bara baktehögtalarna och inte subwoofer utgången?

NoDDaN

7 241 Inlägg
11 juli 2009
Grejen är att du väljer att ha antingen fullrange eller bas ut på lågnivån i den menyn.

FreddeK
11 juli 2009
stereo

133 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
Hej åter igen. tror jag har löst problemet

Jag satte på PreOUT rear (fullområdshögtalare) och ställde in från stege. lät inte så värst bra på 30-50hz
Ska vara PreOUT SubW när det är basshögtalare innhaktiverat (Subwoofer)

jag satte steget på 30hz lägsta Gain och körde sterion på 75% av max volym, Nu höjer jag Gainen sackta höre och högre tills de börjar låta dåligt. Men de börjar ju fan alldrig låta dåligt.

Är som att steget inte orkar driva basarna på 30hz fins ingen kräm att hämta konstigt nog. jag höjer LP till kl 12 vad kan de vara 120+hz kanske typ då börjar de fläckta på så man kan gaina så de börjar låta dåkigt.(30-300Hz)

med 120+hz  så låter det helt ok

nu ställer jag in på PreOUT SubW och sätter steget på OFF då funkar inte LP filter och inte Bassboost och inte Subsonic filter med andra ord Gain funkar enbart rästen ställs in från sterion.

Nu har jag Sterion på 50Hz bass boost i sterion på 0. Gain på steget 60% ca av max volym. Sterion på 75% av max volym
Nu låter de bra. Men har ingen Subsonic att pilla på. Men de är kanske skit samma?

Vad är bäst att köra från? Steget tycker jag låter skit, för man moste ha allt påvrider för att de ska låta nått. Eller att köra från Sterion? Med Stegets Filter på OFF?

jag har en teori varför mitt steg blev så varmt. Kan de bero på att Steget och Sterions HZ jobbade motvaran så att de blev för låg HZ. Och steget klarade inte av det, därför blir steget varmt som satan.? har jag fel? eller kan jag ha rätt.

hur kör ni alla andra? Ställer ni in HZ och allt från Sterion? eller från Steget? vad är igäntligen bäst? Just nu röstar jag för Sterion för de värkar då bäst för mig om det nu är 50hz som skickas enda till bassarna
Senast redigerat av _NoDDaN_ (11 juli 2009)

NoDDaN

133 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
_NoDDaN_ skrev:
Hej åter igen. tror jag har löst problemet

Jag satte på PreOUT rear (fullområdshögtalare) och ställde in från stege. lät inte så värst bra på 30-50hz
Ska vara PreOUT SubW när det är basshögtalare innhaktiverat (Subwoofer)

jag satte steget på 30hz lägsta Gain och körde sterion på 75% av max volym, Nu höjer jag Gainen sackta höre och högre tills de börjar låta dåligt. Men de börjar ju fan alldrig låta dåligt.

Är som att steget inte orkar driva basarna på 30hz fins ingen kräm att hämta konstigt nog. jag höjer LP till kl 12 vad kan de vara 120+hz kanske typ då börjar de fläckta på så man kan gaina så de börjar låta dåkigt.(30-300Hz)

med 120+hz  så låter det helt ok

nu ställer jag in på PreOUT SubW och sätter steget på OFF då funkar inte LP filter och inte Bassboost och inte Subsonic filter med andra ord Gain funkar enbart rästen ställs in från sterion.

Nu har jag Sterion på 50Hz bass boost i sterion på 0. Gain på steget 60% ca av max volym. Sterion på 75% av max volym
Nu låter de bra. Men har ingen Subsonic att pilla på. Men de är kanske skit samma?

Vad är bäst att köra från? Steget tycker jag låter skit, för man moste ha allt påvrider för att de ska låta nått. Eller att köra från Sterion? Med Stegets Filter på OFF?

jag har en teori varför mitt steg blev så varmt. Kan de bero på att Steget och Sterions HZ jobbade motvaran så att de blev för låg HZ. Och steget klarade inte av det, därför blir steget varmt som satan.? har jag fel? eller kan jag ha rätt.

hur kör ni alla andra? Ställer ni in HZ och allt från Sterion? eller från Steget? vad är igäntligen bäst? Just nu röstar jag för Sterion för de värkar då bäst för mig om det nu är 50hz som skickas enda till bassarna

med andra ord Är de dumt att ha Steget på OFF och köra alla inställningar från sterion?

NoDDaN

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 juli 2009
Om du kan ställa filtren riktigt i stereon så är det ingen nackdel. Du kan ju även köra LP filter i stereon och subsonic på steget eller tvärt om ifall du saknar nåt filter.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

133 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om du kan ställa filtren riktigt i stereon så är det ingen nackdel. Du kan ju även köra LP filter i stereon och subsonic på steget eller tvärt om ifall du saknar nåt filter.

om jag har steget på "OFF" så funkar enbart Gain. rästen funkar inte. så Subsonic Bassboost LP funkar inte på steget styr allt från sterion. och sterion har allt förtom Subsonic och jag känner att subsonic är bara skit den ändar ju bara imprensip slaglängden på basen.

NoDDaN

21 761 Inlägg
11 juli 2009
Subsonic är ett högpassfilter, avsett att filtrera bort de allra djupaste frekvenserna som kan göra att basen (speciellt i basreflexlåda) får okontrollerade konrörelser och slår i botten. Om man inte spelar musik med "megadjup" bas eller om lådan är ganska djupt avstämd eller att man har en sluten låda, då är det kanske inte nödvändigt att använda subsonicfilter. smile

133 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Subsonic är ett högpassfilter, avsett att filtrera bort de allra djupaste frekvenserna som kan göra att basen (speciellt i basreflexlåda) får okontrollerade konrörelser och slår i botten. Om man inte spelar musik med "megadjup" bas eller om lådan är ganska djupt avstämd eller att man har en sluten låda, då är det kanske inte nödvändigt att använda subsonicfilter. smile

hmm den är då inställd mpå 30hz. tror inte att den funkar hör då inaf ingen skillnad men de är nog inte hörvänligt?

NoDDaN

21 761 Inlägg
11 juli 2009
30 Hz är väldigt lågt egentligen, spelar du mest "vanlig" musik så märks/hörs nog ingen speciell skillnad hur basen uppför sig ifall du har subsonic inställt på 30 Hz. smile

133 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
30 Hz är väldigt lågt egentligen, spelar du mest "vanlig" musik så märks/hörs nog ingen speciell skillnad hur basen uppför sig ifall du har subsonic inställt på 30 Hz. smile

Jag lyssnar på Metal smile om du nu är "vanlig" musik smile

NoDDaN

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 juli 2009
Testa att ställa subsonic på 20-30Hz (beroende på musiksmak och hur du vill ha det) och lågpassfiltret kör du så lågt som möjligt, huvudsaken är att framsystemet orkar hänga med. Ju lägre du kan dela basen desto bättre då den blir svårare att riktningsbestämma.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

2 914 Inlägg
12 juli 2009
jag har båda inställningarna på steget på FLAT sen ställer jag in allt på min sterEo (inte sterio)
har mina inställningar så framsystemet går inte under 63 hz och basen delad vid 80 hz (spelar inte längre utan stannar vid 80HZ) och "gain" på +5 till +6 på stereon
sen eq har jag så att L+4 M0 och H0
(är ute efter tryck och inte nåt finljud)
det som kallas billjud enligt mig är att det ska låta rent och snyggt upp till höga db med ett massivt bastryck.
Senast redigerat av kalle_kalle (12 juli 2009)

Sök