4968
Sök

Nån som vet nått om Orion Xtr 8 Dvc??

5 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
Hejsan!

Fick nyligen 4 st Orion XTR 8 DVC, från typ nån gång under 90 talet.
Undrar bara om det är nån som har koll på något om dessa, om det är nått o ha
och typ övriga specs som är bra att veta, låd volym och liknande .
Tack på förhand
// Bonie

21 761 Inlägg
10 juli 2009
Jag har hittat två stycken modeller av XTR 8 med dubbla talspolar i mitt beräkningsprogram, den ena heter XTR 8 D och den andra XTR 8 DVC. Då borde det vara XTR 8 DVC som är den rätta antar jag. Här är ett lådförslag från mig:

90 liter brutto, 1 st 6" rör som är 27 cm långt. Dämpmatta (typ polyestermatta) på lådans innerväggar.

Volymen är inklusive basar och rör, 90 liter är alltså byggvolymen. Jag har inte testat basarna själv, det är en teoretisk uträkning. smile

5 Inlägg
10 juli 2009
Trådstartare
ok tack så mkt=)

5 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Jag har hittat två stycken modeller av XTR 8 med dubbla talspolar i mitt beräkningsprogram, den ena heter XTR 8 D och den andra XTR 8 DVC. Då borde det vara XTR 8 DVC som är den rätta antar jag. Här är ett lådförslag från mig:

90 liter brutto, 1 st 6" rör som är 27 cm långt. Dämpmatta (typ polyestermatta) på lådans innerväggar.

Volymen är inklusive basar och rör, 90 liter är alltså byggvolymen. Jag har inte testat basarna själv, det är en teoretisk uträkning. smile

Är det en låda för alla fyra eller för en ?

21 761 Inlägg
11 juli 2009
För alla fyra tillsammans, jag tog för givet att du skulle använda alla basarna. smile

5 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
hade bara tänka andvända två av dom eventuelt en på vardera sida av bagaet. Kändes onödigt att bygga fett ljud i första bilen:P

så skulle vara sjukt skyst om du skulle villa göra en liknande uträkning på både 1 och 2 högtalare om du har tid och lust över=)

21 761 Inlägg
11 juli 2009
En bas: 23 liter brutto, 1 st 3" rör som är 26 cm långt.
Två basar: 46 liter brutto, 1 st 4" rör som är 26 cm långt.

Alla lådförslagen är med bas+rör+dämpmatta inräknade, avstämningen är beräknad till ca 40 Hz. Det är möjligt att 40 Hz är lite väl låg avstämning för 8" (dock ligger Fs för denna bas på 34 Hz så ur den synpunkten är det ingen fara), vill du så kan du testa att kapa av några cm på röret för att höja avstämningen några Hz.

5 Inlägg
11 juli 2009
Trådstartare
tackar och bokar:)

Sök