Det är inga större skillnader mellan de stora och de små sexorna i driftkostnader eller förbrukning, utan det är mest försäkring som skiljer. Jag tycker utan tvivel det är värt att satsa på de stora motorerna då prisskillnaden bleknar i förhållande till den extra prestandan.
Vad Sk8ville får sin fakta ifrån hade jag gärna velat veta? Bortsett från att M52 i aluminium är lättare än M50, det vill säga att en 328 är lättare än en 325 så har 328 mer vrid och effekt. Dessutom skall inte glömmas, 328an har ett bredare register så man behöver inte varva den så hårt för att nå effekten. 328 är mer vrid och hästar i princip samma bil, alltså något kvickare. Hela 0,7 sekunder till 100 om vi skall vara exakta, så hur en 325 "går bättre" förstår jag inte. Å andra sidan drar 328 med vanos och lite annat kul i toppen mindre soppa.
Bör tilläggas att 328 är strypt, plockar man bort denna strypning (genom att sätta dit ett insug från just en 325a) får man avsevärt mer effekt än orginal 193hp. Jag kan inte presentera någon mätning, men i en tråd på autopower visades bänkningar som visade på 200-210hp på bakhjulen mot orginal 193 på vevaxeln. Plockar man bort denna strypning i 328ans insug får den samma karaktär som en 325, man måste alltså varva rejält för att få ut effekten som ligger på ett snävt register. Å andra sidan har man en bra mycket snabbare bil i en 328 med M50 insug, varken en orginal 328 eller en 325 hänger på en sådan.
Jag tycker inte det är värt det, jag uppskattar vridet i en orginal M52B28 mer än lite extra pulver de gånger jag eldar på. Men 325ans karaktär är definitvt mer "sportmotor" än 328an, som nästan kan kallas gubbig i karaktären. Men en 328, med eller utan M50-insug, är trots allt det bättre köpet. Bland annat för lägre förbrukning och mer effekt, men även pga att E36 uppdaterades något när 325 blev 328.
325 med M50 har ändå ett par fördelar, dels tål motorn (framför allt den utan vanos) mer överladdning än M52 (motor i alu osv) utan att man behöver bygga om motorn allt för mycket. Och dels är 325 äldre, alltså går en sådan att få till ett lägre pris. Men jag tycker inte det verkar vara så stor skillnad mellan 25 och 28 på marknaden, och prisskillnaden motiverar inte 25ans nackdelar genemot 28an.
Edit: Oj glömde en sak, 328an har samma växellåda som i M3an. Alltså kraftigare dimensionerad och lite "exaktare". Men detta kan du strunta i, dels har 325-lådan hållt för bevisligen nämre 1000hp i vissa turbobyggen här på Garaget. Och dels, att kalla 328a lådan exaktare är lite löjligt då skillnaden är liten, och jämfört med de flesta bilars växellådor är båda lådorna riktiga pärlor. Men alltjämt ett litet pluspoäng