5380
Sök

Audiobahn AW1200V

200 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
Tjosan, har googlat nu en bra stund men kan inte hitta om något om vilken volym jag ska bygga lådan på till 2st audiobahn AW1200V basar   samt om den ska vara portad eller inte?
Hoppas på någon vänlig kunnig själ som hittar eller vet vad som gäller dessa basar!

Tack på förhand Ola. T

21 761 Inlägg
13 juli 2009
Det rekommenderas 14-42 liter sluten låda eller 37-93 liter basreflexlåda till en bas, enligt info på crutchfield.com. Stora variationer alltså, det blir man inte speciellt mycket klokare av. Basen tål 700 WRMS och är på 2x4 Ohm.

Vilken bil ska de sitta i och vilken musik tänker du spela mest?
Hur mycket effekt ger dit steg ut?

200 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
Bygget ska sitta i en e30 cab , slutsteget blir troligtvis ett "Rockford Fosgate T20001bd"
2000 Watt RMS Class BD Amplifier
RMS Power Ratings:
750 watts RMS x 1 at 4 ohms
1,500 watts RMS x 1 at 2 ohms
2,000 watts RMS x 1 at 1 ohm.
Det steget räcker väll?

Spelar varierad musik men inte så mycket RnB och hiphop...

Hur mycket ska man lägga på då om man har 2basar?
Senast redigerat av Guldis (13 juli 2009)

21 761 Inlägg
13 juli 2009
Ja, det steget får nog ordentlig fart på basarna, bara du har tillräckligt med ström. smile

Vilken låda och lådvolym som fungerar bäst i en cab vet jag tyvärr inte, det får någon annan ge råd om.

200 Inlägg
13 juli 2009
Trådstartare
Är tänkt ska kasta på en ny generator samt extra batteri i trunken så får se om de blir bra. 
en 90amp generator måste räcka?

Lådan får väll bli att pröva sig fram  tongue...

21 761 Inlägg
13 juli 2009
Hittade lite mer utförlig info om de olika lådalternativen, kolla där nere vid "enclosure compatibility":

www.crutchfield.com/p_037AW1200V/Audiob … ailed_info

90 A generator kommer inte att orka hålla stabil spänning ifall du vrider upp volymen mycket högt, det blir batterierna som får försöka stabilisera spänningen.

Spelar du länge på hög volym så dras batterierna långsamt ur, spelar du på "normal" volym eller bara ett kortare tag på hög volym så bör det fungera under förutsättning att du kör en del längre sträckor så att generatorn hinner underhållsladda batterierna.

Se till att hålla koll på batteriernas laddstatus genom att mäta deras vilospänning någon gång då och då, på så sätt undviker du djupurladdning av dem. smile

200 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Vad skulle du göra då istället för att hålla en bra jämn ström?
http://www.sonicelectronix.com/item_732 … +600-.html
Sådant funderar jag på att köpa eller liknande.

21 761 Inlägg
15 juli 2009
Eftersom anläggningen har möjlighet att dra mer ström än vad generatorn orkar ge ut, då är det batterierna som avgör hur stabil spänningen kan hållas när du spelar så pass högt att generatorn inte orkar med. Naturligtvis förutsätts att alla kontaktytor och kablar har bra kontakt och är i bra skick också. smile

Kinetic har mycket kraftiga batterier, hur pass bra HC600 kommer att fungera vet jag inte säkert. Någon som har testat det batteriet får nog ge mer råd.

200 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
Är det någon idée att ha två sådana kinetic batterier för finns perfekt plats till 2 om man vill det i bagaget.

21 761 Inlägg
16 juli 2009
Känner du att du har råd med två såna batterier så gör gärna det. smile

200 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
100 dollar hit o dit ^^...

200 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
Crossovers, vad ska man gå efter jag kollade lite snabbt vad dem rekommenderade på länken du skicka innan tror du någon av dessa kan vara något att satsa på eller har du något att rekommendera ?
1. http://www.sonicelectronix.com/item_642 … IBEX8.html
2. http://www.sonicelectronix.com/item_5903_Boss+BX45.html

21 761 Inlägg
18 juli 2009
Delningsfilter finns i slutsteget, du behöver inte köpa separata delningsfilter. smile

200 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
Tänkte om det är lönt till övriga högtalare?

21 761 Inlägg
18 juli 2009
De andra högtalarna driver du väl med ett annat steg antar jag, i så fall finns det garanterat delningsfilter på detta steg också. smile

Kan du beskriva lite enkelt hur hela anläggningen ser ut, dvs vart övriga högtalare sitter och vad de drivs med?

200 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
Systemet är inte helt klart än men front är tänkt med
Pioneer Premier TS-D520C http://www.sonicelectronix.com/item_119 … 520C.html#
Huvudenhet : Pioneer Premier DEH-P510UB http://www.sonicelectronix.com/item_176 … 510UB.html
Steg till fram och bakhögtalare :Pioneer GM-6400F http://www.sonicelectronix.com/item_166 … 6400F.html , Kanske klent?
Bakhögtalare :Pioneer Premier TS-D502P http://www.sonicelectronix.com/item_116 … D502P.html

Mina två subbar hur ska jag koppla dem blir helt vilse i audiobahns manual... finns 700 olika möjligheter... satsa på 4a eller 2 ohm? Serie/parallel eller Parallel/parallel?
Senast redigerat av Guldis (18 juli 2009)

200 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
Front högtalarna sitter nere vid fötterna både passagerar och förar sidan tweeters sitter vid uppe på dörrsidan vid backspeglarna (från fabrik men tänkt bytas ut mot dem som ingår i frontsystemet jag funderar på. Bakhögtalarna sitter i armstödshöjd  bakom förar och passagerar sätena (kommer vid undre revbenen typ om man sitter i baksätet) Något mer så fråga bara tacksam för all hjälp

21 761 Inlägg
18 juli 2009
Stereon har 3 par lågnivåutgångar, då finns det flexibilitet åtminstone. Steget som ska driva fram och bakhögtalare är inget värstingsteg, men ska fungera. Stegets delningsfrekvenser går inte att justera, men srereon har inbyggda filter som kan justeras och då kan du utnyttja dem istället. smile

Det som jag reagerar lite på är att framhögtalarna sitter nere vid fötterna, själva bas/mellanelementet skulle egentligen sitta på övre delen av dörrsidan för att lyfta upp ljudbilden och inte få så stort avstånd till diskanten.

När det är så där stort avstånd mellan diskant och bas/mellanelement så uppstår oftast ett "glapp" i frekvensåtergivningen och ljudet kan låta dovt pga att stolarna och förarens+passagerarens ben blockerar ljudet en del. Om bas/mellanelementet kan vinklas upp mot lyssnarna så blir det lite bättre, men ändå inte riktigt bra tycker jag.

Jag är ganska säker på att basarna kommer att överrösta dina övriga högtalare ganska mycket när du vrider upp volymen, orsaken är att 5,25" högtalare inte orkar möta upp 2 st 12" basar på ett bra sätt. Men det beror på hur man ställer in hela anläggningen också.

Det är några av mina synpunkter iaf, kanske andra har annorlunda syn på saken. smile

200 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
Tänkt på att fram är för små med,  6,5 or? mycket mer än det kan jag tyvärr inte klämma in i dörrsidorna, hmm vinkling kan jag nog fixa till litegrand iaf eftersom det finns planer på att gjuta till egna kickpaneler eftersom orginal högtalarna sitter typ ända inne vid pedalerna. Att få ner diskanterna är nog svårt såvida jag inte väljer att köpa högtalare med inbyggda...

Huvudenheten är den något att ha eller satsa på bättre variant?
Något annat steg till högtalarna att rekommendera?
Du får gärna kolla lite på den sidan eftersom det är tänkt att beställa därifrån som du säkert förstått går via släkt så ska förhoppningsvis lösa sig.

Ps: Du hade ingen åsikt angående kopplingen utav basarna? Paralell/paralell eller serie/paralell?
I manualen finns typ 10 olika alternativ på0,5ohm  1 ohm 2 ohm 2,5ohm 3,75ohm 4ohm ja allt ända upp till 24ohm...
Senast redigerat av Guldis (18 juli 2009)

21 761 Inlägg
18 juli 2009
Med 6,5" så är det lättare att möta upp basarna, men jag skulle egentligen vilja ha dem monterade på övre delen av dörrsidan om det finns möjlighet.

Ett steg som ger ut lite mer effekt (men är dyrare) och har bättre delningsfilter är tex: http://www.sonicelectronix.com/item_122 … +6408.html

Hur pass bra stereon är vet jag inte, den där borde dock fungera.

Basarna har dubbla 4 Ohms spolar, av alla olika sätt att koppla så finns det två vettiga sätt att koppla dem på enligt mig:

1. Parallellkoppla talspolarna på varje bas och koppla sedan in vardera bas i steget.
2. Seriekoppla talspolarna på varje bas och koppla sedan in vardera bas i steget.

Koppling 1 ger 1 Ohms belastning och steget kan ge ut upp till 2000 WRMS.
Koppling 2 ger 4 Ohms belastning och steget kan ge ut upp till 750 WRMS.

Sök