5244
Sök

Varför tidskomp?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
15 juli 2009
P88an är en jävligt bra maskin ifall du klarar dig med 3 register, men vill du ha midbas också så får du nog gå uppåt i prisklasserna...

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
15 juli 2009
Xoff skrev:
P88an är en jävligt bra maskin ifall du klarar dig med 3 register, men vill du ha midbas också så får du nog gå uppåt i prisklasserna...

Saken är att den brister om man vill köra mellanregister och diskant på samma utgång.

DÅ får man köra delningen på flat och dela via steget. Och det finns ingen garanti att det filtret är bättre wink

Det är iaf vad JAG ser som den största begränsningen.

Och nej.man behöver inte gå upp högre. Alpine 9887 tex kostar ungefär lika mkt och har mkt bättre filter OCH EQ som är parametrisk.

DOck är EQ:n i nya DEX:en fort. 31-bands GRAFISK men det är en enda senare enhet från Pio som tillåter fulla frekvensband på filtren. Inga begränsningar som tom. fanns i ODR och P-90.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
15 juli 2009
Lonefox skrev:
Ang BitONE förresten så har jag hört lite olika.
Gen. 1 skall tydligen brusa lite mkt...
Gen. 2 har fått lite andra komponenter och ny kretskortslayout och har inte samma barnsjukdomar som Gen. 1. Dock har det inte slussats ut så många av Gen. 2 ännu...

mjo.. blir väl alpinen där sen då :p mörker :S

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
15 juli 2009
Lonefox skrev:
Xoff skrev:

Saken är att den brister om man vill köra mellanregister och diskant på samma utgång.

DÅ får man köra delningen på flat och dela via steget. Och det finns ingen garanti att det filtret är bättre wink

Och nej.man behöver inte gå upp högre. Alpine 9887 tex kostar ungefär lika mkt och har mkt bättre filter OCH EQ som är parametrisk.

DOck är EQ:n i nya DEX:en fort. 31-bands GRAFISK men det är en enda senare enhet från Pio som tillåter fulla frekvensband på filtren. Inga begränsningar som tom. fanns i ODR och P-90.....

hmm, varför skulle man vilja ha hög å mellan på samma kanal? en koax är ju sällan sådär super bra? å då måste du ju likförbenat ha delningsfilter vid diskanten, å det kan ju vara skit det med, P88 är ju till för dom som vill ha hög/mellan/midbas eller sub... jag funderar dock på att byta upp mig så jag kan få midbas och subb...

parametrisk EQ?

7 241 Inlägg
15 juli 2009
Xoff skrev:
Lonefox skrev:
Xoff skrev:

hmm, varför skulle man vilja ha hög å mellan på samma kanal? en koax är ju sällan sådär super bra? å då måste du ju likförbenat ha delningsfilter vid diskanten, å det kan ju vara skit det med, P88 är ju till för dom som vill ha hög/mellan/midbas eller sub... jag funderar dock på att byta upp mig så jag kan få midbas och subb...

parametrisk EQ?

Tänk dig följande scenario:
Diskant.
4" mellanreg
6" midbas
10/12" bas

Hur gör du med en P88 då? Hm?

En grafisk EQ har fasta värden som man kan ändra på, pions värden stämmer ibland inte efter vad man vill förändra.

En parametrisk EQ o andra sidan kan man påverka på ett helt annats ätt iom. att man dels har ett antal band och inom dessa band ett antal frekvenser att välja på. Nu kommer vi till det roliga. Man kan inte enbart värlja hur mkt man skall påverka vald frekvens genom atthöja/sänka denna...uta även kringliggande frekvenser genom att bredda eller smalna av badet kring vald frekvens.

Kortfattat: Man är mer låst med en grafisk EQ kontra en parametrisk smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
15 juli 2009
Lonefox skrev:
Xoff skrev:
Lonefox skrev:

parametrisk EQ?

Tänk dig följande scenario:
Diskant.
4" mellanreg
6" midbas
10/12" bas

Hur gör du med en P88 då? Hm?

En grafisk EQ har fasta värden som man kan ändra på, pions värden stämmer ibland inte efter vad man vill förändra.

En parametrisk EQ o andra sidan kan man påverka på ett helt annats ätt iom. att man dels har ett antal band och inom dessa band ett antal frekvenser att välja på. Nu kommer vi till det roliga. Man kan inte enbart värlja hur mkt man skall påverka vald frekvens genom atthöja/sänka denna...uta även kringliggande frekvenser genom att bredda eller smalna av badet kring vald frekvens.

Kortfattat: Man är mer låst med en grafisk EQ kontra en parametrisk smile

känner igen de där med att vara låst tongue usch.. haha.. bra o köra alpinen då big_smile

Hifi Freak
462 Inlägg
16 juli 2009
Vet du när DEX-P99  släpps? Den verkar vara grymt trevlig. Tänkte köpa P-90. Men kanske bättre o vänta på DEX-P99 då...????

Lonefox skrev:
patti> Alpine 9887 för i mina ögon är Pion för begränsad i filtret.

MEN.... Nu kommer DEX-P99. Uppföljaren till P90-kombon. Denna har allt intigretar OCH full frihet på filtret. Man är alltså inte låst till rent trevägs som i de äldre maskinerna wink OCH som pricke över i:et så kommer den nog att lista på 14K wink

Ksj> Jo det tror jag nog...kanske inte fullt ut men till stor del.
Det hela handlar om att fördröja signalerna så att de når dina öron samtidigt....så rent teoretiskt borde det gå.

7 241 Inlägg
16 juli 2009
T-RÖD skrev:
Vet du när DEX-P99  släpps? Den verkar vara grymt trevlig. Tänkte köpa P-90. Men kanske bättre o vänta på DEX-P99 då...????

Lonefox skrev:

MEN.... Nu kommer DEX-P99. Uppföljaren till P90-kombon. Denna har allt intigretar OCH full frihet på filtret. Man är alltså inte låst till rent trevägs som i de äldre maskinerna wink OCH som pricke över i:et så kommer den nog att lista på 14K wink

Det hela handlar om att fördröja signalerna så att de når dina öron samtidigt....så rent teoretiskt borde det gå.

Jonas på Pioneer hoppas att den dyker upp i mitten av Augusti..

Hifi Freak
462 Inlägg
16 juli 2009
Lonefox skrev:
T-RÖD skrev:

Lonefox skrev:

Är det en ersättare med lika bra tidskomp o filter som P90? Eller kommer P90 finnas kvar också?

7 241 Inlägg
16 juli 2009
T-RÖD skrev:
Lonefox skrev:
T-RÖD skrev:

Är det en ersättare med lika bra tidskomp o filter som P90? Eller kommer P90 finnas kvar också?

Som jag har förstått det så är det ersättaren till P90.....
Och att säga att P90 har bra filter då den har samma begränsning som de andra maskinerna är en överdrift wink
Som jag nämnde så har man full frihet med filtren i nya DEX:en...givetvis med fasta värden skulle jag tro MEN DE GÅR ÖVER HELA SPANNET! wink
Kompet skall var adetsamma det lilla jag läst...

http://www.pioneer.se/se/products/25/12 … specs.html
http://www.altombilstereo.dk/modules/Ne … readid=497

tokfrans
982 Inlägg
16 juli 2009
pattilatt tror att det är jätteenkelt att bygga sq bil smile bra saker sen är saken biff big_smile

7 241 Inlägg
16 juli 2009
k1mm0 skrev:
pattilatt tror att det är jätteenkelt att bygga sq bil smile bra saker sen är saken biff big_smile

Mhm....med risk för att vara elak.....men med 12-13 år bakom sig så borde han kunna mer....eller hur? wink

tokfrans
982 Inlägg
16 juli 2009
yeah! kolla bara elmia tex..

bonnenalex. MASSOR med BRA produkter alpine. genesis CDT..

3" + diskant onaxis i A-stolpen, dubbla 6.5 middar i dörrarna och en TEC 8" bas i centern på brädan..

lite processorer osv, saker för över 100k.. fick smisk av våran lilla röda saab med saker för 14k smile och inställt på ca 3 timmar big_smile

7 241 Inlägg
16 juli 2009
k1mm0 skrev:

3" + diskant onaxis i A-stolpen, dubbla 6.5 middar i dörrarna och en TEC 8" bas i centern på brädan..

lite processorer osv, saker för över 100k.. fick smisk av våran lilla röda saab med saker för 14k smile och inställt på ca 3 timmar big_smile

Jo. big_smile

Sedan att det gick mindre bra för mig är en helt annan historia....
Jag fick högre på lyssningsglädje än jag skulle haft tack vare att dte var bra kompat (fick tom. med det i protokollet). Sedan att jag fick insikt i var jag brister är bara en bra bonus fast det gick åt fanders för mig wink

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
16 juli 2009
k1mm0 skrev:

hur mkt pisk hade ni gett övriga europa med den bilen då om ni fått ställa in hans?? hehe..

Vissa har detta som en hobby, ni får anse o tro va ni vill.. det är lugnt smile respekterar eran åsikt smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
16 juli 2009
k1mm0 skrev:

hehe, du tror de..  smile du har rätt till din åsikt. smile

verkar ju va jättelätt. köpa saker för 14k ställa in de på 3 tim. bli bäst i swe.. låter då enkelt på dej. o billigt med.

varför va så kaxig? bonnenalex saker i dina händer o du skulle vart grymt nöjd. han kanske inte kunde ställa in de som önskat då va vet jag..

har funderat på en grej, bra saker näms alltid. men är de nån jävla avundsjuka? nu ska vi bevisa att de går å få de mkt bättre me skit saker?

de optimala är väl att ju bättre saker ju bättre ljud rent logiskt?.. för inte använder ni de sämsta kablarna? gör ni det?
för högtalare, ström. lågnivå, ?? Använder ni den sämsta cd? eller en som är halvdan?
Varför allt tidscomp. osv. om de enl grunden inte behövs, har man byggt rätt då behövs inget sådant;)

Så varför då gnälla på mds osv. om skit är bra. Kör på deras produkter så kör vi andra på våra. varför detta gnäll om vad man har. jag anser inte att mina produkter är särskilt bra. skulle hellre ha någe annat, men i dag har ja de ja har. Finns dem som skulle älska o ha mina steg t.ex.

jävla gnäll på va man har och inte har. Jag är glad över det ja har iaf.

Det handlar inte om produkter kommer nån nu säga. men ok. kör inte på era fucking produkter då kör på biltema fast eller jula och spöa hela världen med det. med supra kablage, feta prosessorer, cd för 24k

dex-90 ligger ju på de iaf hos blekingebilradio.

köp skitet iställe för att snacka om det säger jag.

Du får gärna spöa mig me 5k bil de gör inget, för då har din lågnivåkabel kostat de resten är spons.

setup:
cd dex-90-
4" jula-
6.5"jula-
diskant jula.
10"frontbas jula.
steg noname.
kablar- dls supra.
alpine prossesor.

låter vettigt. smile
Senast redigerat av pattilatti2 (16 juli 2009)

tokfrans
982 Inlägg
16 juli 2009
Det är lättare att få dyra saker att låta dåligt än det är att få billiga saker att låta bra....

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
16 juli 2009
k1mm0 skrev:
Det är lättare att få dyra saker att låta dåligt än det är att få billiga saker att låta bra....

tack för infon. :smile  men när de låter bra då låter de bra med, så lika att sikta på de istället för att fega.

ja spelar för mig sj. har ej tävlat särskilt mkt. tkr bara om när de låter i bilen. men det kommer när allt är klart. din 14k bil var säkert dämpad me?

för?
Senast redigerat av pattilatti2 (16 juli 2009)

tokfrans
982 Inlägg
16 juli 2009
vart exakt fegar man ?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
16 juli 2009
k1mm0 skrev:
vart exakt fegar man ?

du skrev ju att de va mkt lättare att få de bra me skit tongue

men de är ju allmänt känt på detta forum att skit alltid slår saker som anses vara bra.

säger jag att mitt linn system låter bra här hemma så kommer de alltid någon som säger men du! Mitt sony system slår ditt linn system varje dag i veckan. så jag bryr mig int så hårt.

du har snackat privat med mig om detta flera gånger o din setup i den bilen så jag vet va de var.

så varför bråka om det?

du slår säkert alla me den setupen o det är ju bra för dig:)

Sök