5771
Sök

Varför finns det inte HELT kompletta xenon-kit?

8 156 Inlägg
15 juli 2009
Trådstartare
Idag när man köper ett xenon-kit så får man med ballaster, kablage och lampor.
Men det kvittar att kittet är E-märkt, eftersom man inte får med motorer för automatiskt nivåreglering och man får inte heller nivåsensorer. Dvs. Med dagens xenon-kit monterade så kan man inte köra omkring lagligt.

Jag tycker att det åtminstone borde finnas kit till bilmodeller utan xenon där andra bilar i samma serie har xenon. Så svårt kan det väl inte vara när det redan finns modellspecifika sensorer/nivåreglering att tillgå osv.

Sen så kan man ju tycka att det vore dags för ett äkta aftermarket-kit med sensorer och någon form av automatisk nivåreglering.

Vad tycker ni?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

645 Inlägg
15 juli 2009
Håller med fullständigt i det du skriver, samtidigt undrar jag ifall man får montera Xenon på helljuset lagligt eftersom det ändå inte behöver nivåregleras?

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
15 juli 2009
Quantic skrev:
undrar jag ifall man får montera Xenon på helljuset lagligt eftersom det ändå inte behöver nivåregleras?

Du får lagligt montera Xenon på alla ljus utom halvljuset

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

2 982 Inlägg
15 juli 2009
jadu, vet du hur nivåreglering fungerar TEKNISKT sett så kommer du definitivt förstå att det inte är ekonomiskt försvarbart
Senast redigerat av Residence (15 juli 2009)

8 156 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
Residence skrev:
jadu, vet du hur nivåreglering fungerar TEKNISKT sett så kommer du definitivt förstå att det inte är ekonomiskt försvarbart

Klart att det kommer att kosta. Men dom flesta bilarna idag finns ju med xenon som alternativ. Då borde man även kunna sälja lösa kitt till dessa bilar. Visserligen kommer kanske dessa att kosta över 10k till en början, men ju fler som köper och kör med lagliga kit, desto billigare skulle det bli.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
Kollade in hella nu. Dom har ett kit för sensorer och högtrycksspolning. Kostar mindre än vad jag trodde.
Nu är det bara den komplicerade biten kvar. Hur gör man så att solenoiderna (motorerna) ställer in ljusen rätt?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

12 086 Inlägg
16 juli 2009
Residence skrev:

2 motorer och en givare bak?

Det är absolut inget hitech med automatisk nivåreglering. För bilar som redan har nivåreglering skulle de ju räcka med en styrbox och givare (alt nya motorer om de gamla inte klarar av kontinuerlig användande)
För bilar som de ej finns nivåreglering på är väl helt nya lyktor mest praktiskt. Då stiger ju priset förståss.
Jag kan tänka mig att certifieringen säkerligen inte är billig så de skulle nog bli rätt dyrt och ingen skulle tillverka till äldre bilar. Och nya bilar går ju oftast att få med xenon och då är de ju bara att köpa originalprylar o konvertera, det går väl?

4 005 Inlägg
16 juli 2009
Phaetoon skrev:
Idag när man köper ett xenon-kit så får man med ballaster, kablage och lampor.
Men det kvittar att kittet är E-märkt, eftersom man inte får med motorer för automatiskt nivåreglering och man får inte heller nivåsensorer. Dvs. Med dagens xenon-kit monterade så kan man inte köra omkring lagligt.

Jag tycker att det åtminstone borde finnas kit till bilmodeller utan xenon där andra bilar i samma serie har xenon. Så svårt kan det väl inte vara när det redan finns modellspecifika sensorer/nivåreglering att tillgå osv.

Sen så kan man ju tycka att det vore dags för ett äkta aftermarket-kit med sensorer och någon form av automatisk nivåreglering.

Vad tycker ni?

blog? smile

Thorssa
16 juli 2009
Om man nu ska vara så noggrann för att köra lagligt så borde inte problemet kvarstå med helbilsgodkänanndet? Dvs att du inte får ändra en pinal på bilen...

8 156 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
Thorssa skrev:
Om man nu ska vara så noggrann för att köra lagligt så borde inte problemet kvarstå med helbilsgodkänanndet? Dvs att du inte får ändra en pinal på bilen...

Just xenonkonvertering är lagligt, även på helfordonsgodkända bilar. Precis som med etanolkonvertering. Undantagen som bekräftar regeln wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
linuslinje skrev:
blog? smile

Kanske, men samtidigt så kanske det vore trevligt med helt lagliga xenonkonverteringar i framtiden? Någonstans måste man börja.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
Jag hittade precis en sensorsats med automatisk nivåreglering hos Hella.
Ultrasonic headlamp levelling (H/L) Ungefär 2000:- kostar den.
Sen har dom även en högtryckslyktrengörare.  Så möjligheterna finns alltså.
Diggar deras teleskop-lösning som gör att sprutan bara kommer fram vid använding.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Sök