Långtidsprojekt Volvo PV544 -65

År 2003 drog jag hem en gammal PV som minst sagt sett sina bästa dagar. Relativt rostig och långt ifrån komplett. Massvis med dålig plåt byttes, och ganska snabbt beslutades att det inte var någon bil som var lönt att originalrenovera. Så lite improvisation kördes, dels för att få en körmässigt modernare bil, dels för att fylla ut där delar saknades. Axlarna togs från 140 fram och 240 bak. Motorn blev en B21, inte det roligaste men öppnar ju upp för trevligare alternativ sedan, och nu lutar det åt en kompressormatad Volvo B23. Givetvis blev det då även bromsservo (140) och hängande pedaler (Mercedes). Styrningen byttes mot en kuggstång från Opel vars rörelser överförs från ratten via Volvo 740 knutar. Givetvis är det mesta totalrenoverat med nya bussningar etc. Utvändigt är tanken lite gammalt och busigt stuk. Det innebär röda plåtfälgar (breddade till 5" fram och 7" bak), whitewalldäck, flamlackering, lite rensad inredning m.m.
  • 100 Följare
  • 148 496 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 maj 2016
Mervolic Yawn...
15 juli 2012 · 3 151 Inlägg

Oj, oj.. smile Då får du svettas om händerna, haha.

Knugcab
17 juli 2012 · 5 111 Inlägg

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_3338.jpg
Övre slangen...tror det är en kapad 240-slang, fungerar gör den i alla fall även om den hamnar med lite skarp böj...
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_3339.jpg
Börjar få löst det med nedre slangen också, i alla fall halvvägs, detta är en övre slang till Amazon B18 (kanske är samma på PV?), går ju dra ett rör mellan och sätta lämplig slang vid pumpen.....är lika bra att fixa en övergång med rör då det är grövre anslutning på vattenpumpen jämfört med kylaren....

Gillar varken muffar eller kalvstrupar.
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_3340.jpg
Alltid är det något man inte tänker på!  :evil:
Men funkar nog om man kapar ner värmekranen lite och sätter slangar tillverkade med 90 graders böj på en gång...
Har för mig jag sett såna slangar på någon bil jag skruvat i, kan det vara 240? Någon som har koll på dem?
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_3341.jpg
BAJS!
Hittade detta tanklock från en 1970 Ford LTD och tror det hade kunnat bli snyggt lägga det flush med bakskärmen, men det är så dags komma på det nu med nylackad skärm.  sad
Får spara det till någon annan bil då.....mutter morr gnissel....

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Knugcab
20 juli 2012 · 5 111 Inlägg

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_3348.jpg
Spraybombsrenoverade kylarlocket lite hastigt....märkligt att det står på tyska i en Volvo, men jaja.  roll
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_3349.jpg
Fick tag i fästen till stolarna från en Cortina, vilket enligt uppgift skall vara samma som Escort. Detta stämde naturligtvis inte så de får jag göra om, men jaja.  roll
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_3353.jpg
Detta bör såklart ingå i varje bilbyggares verktygslåda.....ehhhhh?  hmm
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_3356.jpg
Nä, men skissat lite, tror ni designen kan fungera?
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_3358.jpg
?
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_3366.jpg
?
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_3367.jpg
Och här har vi då aktern....som saknar något väldans viktigt va? Just det, en bakre stötfångare. Men en snabb inventering gör gällande att alla jag har bara är skrot med krockskador och kromsläpp.   sad
Så nu måste man väl söka en sådan då......stor suckjävel.  mad

Senast redigerat av Volvo544special65 (20 juli 2012)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
kannebanne
20 juli 2012 · 2 046 Inlägg

Flammor på PV=dödligt

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
AdamGreen
20 juli 2012 · 206 Inlägg

Om jag får säga mitt ord så tycker jag att du INTE ska lacka några ränder på en såpass bra renoverad originalare , kan garantera att värdet sjunker , men du får göra som du själv vill!

Volvo 945 GLE Turbodiesel "Lite sportigare lastbil" (1994)
Knugcab
20 juli 2012 · 5 111 Inlägg

1. Den är långt ifrån original, snarare är det nog få PV som är så här pass ombyggda.
2. Det är inte ränder det är frågan om.
3. Värdet är sak samma då det här nog inte blir en bil som säljs i första taget hur som helst.

Men jag är för det tacksam för all slags input, positiv som negativ, så jag hoppas du tar svaret på rätt sätt. smile

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Knugcab
22 juli 2012 · 5 111 Inlägg

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_3370.jpg
Rätt ratt på plats...visst är banjoratten snygg men tycker bara den passar ihop med 444ans bräda. Dessutom är den för stor.
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_3371.jpg
Provisoriska konsoler till stolarna.....  lol
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_3372.jpg
Cortinafästena ombockade för att passa Escortstolarna.
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_3374.jpg
Första konsolen bockad av fyra till framstolarna...lite svetsa och borra kvar och sen är det bara de övriga...  roll

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
22 juli 2012 · 1 479 Inlägg

Om jag inte minns helt fel ska du efterlikna din "profilbild" ? smile Gäller bara att flammorna blir lika bra, så det inte blir epa-varning big_smile

Ratten var ändå rätt stilig, skulle vilja haft en liknande modell, fast i läder till 140in smile Mest för att få en lite tjockare ratt, orginalet är lite löjlig att hålla i lol

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Knugcab
22 juli 2012 · 5 111 Inlägg

Jag tar inte så seriöst på den här bilen så det får gärna bli epavarning för mig. wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
epafolle
22 juli 2012 · 718 Inlägg

Blir hur snyggt som helst med flammorna smile.
Fortsätt så.

Kolla gärna fotoalbum för mer bilder på gamla bilar!
Rust is not a crime
Volvo 245 "M50" (1976)
Knugcab
2 augusti 2012 · 5 111 Inlägg

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_3377.jpg
Tändningslås från Painless inköpt...får hoppas det är något som liknar kvalitet på det också...Hecho en Mexico, jaja. Snyggare än nåt plastigt universaljox från OK eller Biltema iaf.
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_3378.jpg
Konsoler till framstolar klara.
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_3379.jpg
Målat upp stolsfästena.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Knugcab
4 augusti 2012 · 5 111 Inlägg

Känns som att jag har kommit till ett läge då det känns extremt dumt att ha kapital uppbundet i grejer...

Nu är det väl egentligen bara jag själv som kan svara på detta - men det är ju ett litet dilemma. Det är ju ganska ordentliga summor pengar nedplöjda i denna. Då är det ju bara det - hur långt har jag kommit? Jag har ett lackerat tomt skal som går att rulla fram och tillbaka - and that's it. Det känns som att man inte skulle få ut något vid en eventuell försäljning. Korrekt?

För att få ihop den å sin sida så krävs det fortfarande att man lägger ner en massa pengar, förmodligen mer än vad det kommer att öka värdet på en färdig bil, så att skynda sig att kasta ihop den för att sälja kanske bara är att skjuta sig i foten det med.

Sedan finns ju alternativet att sälja av i delar, men det är ju ett jävla bök för små summor, och kommer en så här pass ombyggd tomkaross gå att bli av med sedan, hur rostfri och nylackerad den än är? Går ju kapa isär den och sälja som metallskrot förvisso men det hade ju känts som baklängesjobb deluxe. 

Så det känns som att det nog är vettigare ställa undan den och låta den vänta in bättre tider? Tänker jag baklänges eller har jag en poäng där, tror ni?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
sverkera
4 augusti 2012 · 564 Inlägg

Jag tror du tänker rätt, bättre ställa undan den tills ekonomin kommit på fötter. Enstaka delar så som t.ex motor och sånt som är lätt att bygga upp igen kan man väl sälja av om det är ordentlig kris men karossen får du inte ut i paritet till det jobb du lagt ner på den

Knugcab
4 augusti 2012 · 5 111 Inlägg

Motorn som sitter där nu inbringar nog iofs. störst värde som järnskrot då det är en sliten gammal original B21. wink

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
kyngas Varvstopparn
4 augusti 2012 · 460 Inlägg

med tanke på allt de fina jobbet du gjort så går sälja/skrota helt klart bort som alternativ!

ställ undan och forsätt när de finns lust/pengar  till det  smile

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
Knugcab
4 augusti 2012 · 5 111 Inlägg

Lust har jag gott om, pengar kommer nog inte finnas de närmsta 10 åren eller så, och man får ju lös lite om man säljer av...men kanske för lite?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
kyngas Varvstopparn
4 augusti 2012 · 460 Inlägg

frågan är vill du sälja av då?  Och kommer de hjälpa nå närmare målet.

jag vill ju helt klart se dig göra klart den iallafall ..

Redline for some good time
gasar till de rasar
It's completely safe! My emergency lights are on while drifting!
Volvo 740 gle "Dieseldoris" (1984)
Knugcab
4 augusti 2012 · 5 111 Inlägg

Det är vad jag vill undvika in i det längsta.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Knugcab
5 augusti 2012 · 5 111 Inlägg

Har rannsakat finanserna lite mer noga och jag har nog råd ha kvar lite nöjen här i livet med, dessutom kan det vara bättre att ha grejer att sälja som en nödraket när det krisar sig på riktigt än att sälja för några sura ören när penningbristen inte är så stor. Så det lutar åt att Volvon stannar...

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_3380.jpg
Kan ha löst stötfångarproblemet nu....rensar bort lite oväsentliga delar och kör lite customgrepp. Främre horn, vända upp och ned, får en lämplig spets högst upp där den äldre skyltbelysningen från 444 passar utmärkt.
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_3381.jpg
Blir dessutom som synes rätt bredd för skylten på ett ungefär...nej, det här är inte rätt skylt till bilen utan bara i illustrationssyfte.
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_3382.jpg
Hornen kommer väl då att monteras någonting sånt här ungefär.... Skall alltså köra med bara horn och ribban med skyltbelysning, åtminstone till jag hittar någon bra stötfångare. Innerradien följer radien på plåten under bakluckan rätt bra faktiskt.
http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_3386.jpg
Lite synd man kommer behöva kapa i hornen bara men de är ju inte i nyskick och kan ändå inte vara världens ovanligaste grejer. Eller?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Knugcab
19 augusti 2012 · 5 111 Inlägg

http://i290.photobucket.com/albums/ll244/Cpt_Tuttle/IMG_3420.jpg
För er som inte greppade min stötfångarlösning så kommer här en prototyp. Den är inte helt centrerad nu som synes, ett horn saknas och najtråd till handtaget var inte tänkt att finnas med i den färdiga konstruktionen...men ni kanske börjar haja nu hur det kommer se ut?

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang