5375
Sök

Re Audio SR 12D4 lådhälp/allmän hjälp

46 Inlägg
16 juli 2009
Trådstartare
Tja har presis införskafat mig en Re Audio SR 12D4 och behöver lite hjälp med att få ihop ritningar till en låda som ska sitta under hathyllan i en volvo 744. Sen vet jag inte heller hur ja ska dra kablarna framifrån å bak och om ja ska dra 2 eller 1(splitt) + kabel med tanke på att jag har 2steg.
Sen undrar jag om man ska spela in basen eller om det bara är att vräka fullt på dirr?
Hm sen tänkte jag på om det finns någon typ volym ratt som man kan koppla direkt till basen så man kan bestäma basen själv till låtarna?

MVH Jocke

4 693 Inlägg
17 juli 2009
Den där volymratten som du kallade det, tror nog att GAIN funkar exakt så som du vill och det sitter på steget.

Booyakasha!

560 Inlägg
17 juli 2009
Lådvolym:

44 Liter med 1st 4" port på 25cm

BeefIV skrev:
Tja har presis införskafat mig en Re Audio SR 12D4 och behöver lite hjälp med att få ihop ritningar till en låda som ska sitta under hathyllan i en volvo 744. Sen vet jag inte heller hur ja ska dra kablarna framifrån å bak och om ja ska dra 2 eller 1(splitt) + kabel med tanke på att jag har 2steg.
Sen undrar jag om man ska spela in basen eller om det bara är att vräka fullt på dirr?
Hm sen tänkte jag på om det finns någon typ volym ratt som man kan koppla direkt till basen så man kan bestäma basen själv till låtarna?

MVH Jocke

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

21 761 Inlägg
17 juli 2009
BeefIV skrev:
Sen vet jag inte heller hur ja ska dra kablarna framifrån å bak och om ja ska dra 2 eller 1(splitt) + kabel med tanke på att jag har 2steg.

När det gäller strömkabel till slutstegen så är det bäst att använda sig av ett kopplingsblock i skuffen. Då drar du alltså en enda grov kabel (med säkring) från batteriet till kopplingsblocket, sedan en separat kabel därifrån till vardera steg.

BeefIV skrev:

Det är ingen nackdel att låta basen spela på "vettig" volym från början enligt mig. En del kör på högsta volym direkt och säger att det funkar, jag rekommenderar hellre måtta.

46 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
jimmyostrom skrev:
Lådvolym:

44 Liter med 1st 4" port på 25cm

Okey tack, hur ska jag kunna få 44 liter till cm nu när jag ska bygga lådan?

46 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
Har vart å mätt där jag vill ha lådan och får lite måt som är
H 28cm
B 76cm
Dn 30cm
Dö 20cm

Så här sa en snubbe att man kunde få ut volymen av måtten.

Förts gör man om det till DM alltså:

2.8
7.6
3
2

Sen tar man och gångrar dom siffrorna och man skulle få hur många liter den är på.

Alltså skulle det bli 127.65 liter, vill bara ha det bekräftat att det här stämmer.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 juli 2009
2,8*7,6*2=42,56
2,8*7,6*1/2=10,64
42,56+10,64=53,2

Varför jag räknade som jag gjorde är för att jag delade av enkelhet upp lådan i två delar när jag räknade.
En del helt rektangulär baserat på övre djupet.
Sedan räknade jag den sista delen med skillnaden mellan 2 och 3 dm dvs 1dm. Detta delade jag sedan på två iom att halva volymen försvinner iom vinkeln.

Detta är dock yttre litermått....för att få inre måtten så drar du av 38-44mm på vardera mått beroende på vad du skall bygga lådan i (19-22mm)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

46 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
Okey, ja bygger lådan i den tjocklecken som är bäst att bygga i (om någon är bättre än de andra)?

21 761 Inlägg
17 juli 2009
Basen är ca 32,5 cm i ytterdiameter, då blir det knepigt att få plats med den på baffeln om lådan bara är 28 cm hög. Även fast baffeln lutar så blir den bara ca 308 mm "hög" med 22 mm material, basen kommer att sticka utanför baffeln alltså. smile

Går det inte att göra lådan högre?

46 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Basen är ca 32,5 cm i ytterdiameter, då blir det knepigt att få plats med den på baffeln om lådan bara är 28 cm hög. Även fast baffeln lutar så blir den bara ca 308 mm "hög" med 22 mm material, basen kommer att sticka utanför baffeln alltså. smile

Går det inte att göra lådan högre?

28cm är max om man kan ha den under hathyllan :\
Men fungerar det ändå? Eller blir det inte bra att den sticker ut?

21 761 Inlägg
17 juli 2009
Risken finns ju att basen inte ryms under hatthyllan med tanke på att det stickar ut från baffeln, men jag har inte haft någon 740 och vet inte hur det brukar bli när man vill sätta 12" baslåda under hyllan. smile

7 241 Inlägg
17 juli 2009
Det GÅR med 2 12" under hyllan på en 740......men det är tight och basarna får inte vara för djupa för då tar de i botten på lådan....

46 Inlägg
17 juli 2009
Trådstartare
Hm okey, lådan ska vara c.a 10cm från ryggen eller?

46 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
Hallooo n

7 241 Inlägg
18 juli 2009
BeefIV skrev:
Hm okey, lådan ska vara c.a 10cm från ryggen eller?

Nej...men kanske 4-5 cm med en ram emellan lådan och plåten...

46 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
Okey, är det nåt mer man behöver tänka på när man bygger lådan och sen när man ska montera?

7 241 Inlägg
18 juli 2009
BeefIV skrev:
Okey, är det nåt mer man behöver tänka på när man bygger lådan och sen när man ska montera?

Raka snitt (även de vinklade) och att det blir TIGHT....
Finns risk att magneterna tar i botten som jag nämnt innan...

46 Inlägg
18 juli 2009
Trådstartare
Okey, om de blir så att den tar i får jag vell göra den lite djupare.

7 241 Inlägg
18 juli 2009
BeefIV skrev:
Okey, om de blir så att den tar i får jag vell göra den lite djupare.

Nej.....no tolkade du det som bak. smile

Jag pratar om den längst ner mot golvet. Iom vinkeln på baffeln mot ryggstödet så kan magneterna ta i den längst ner.

21 761 Inlägg
18 juli 2009
Det finns ju mått på elementet, kanske det går att få reda på ifall magneten riskerar att ta i botten med hjälp av något ritningsprogram. Jag vet dock inte hur pass avancerat program det behövs för såna saker. smile

Sök