Ta svängar (och rondeller) i 3an - ecodriving

Rquired Allmänt envis
17 juli 2009 · 12 512 Inlägg

blacken skrev:

MilleN skrev:

blacken skrev:
Men på en del (oftast småbilar) så är man så gott som tvungen att ha "spjället" för att dom ens ska orka ligga på 5:ans växel. Och att klara 1 till 3:an, samt 3:an till 5/6an på max 3000 varv är det inte så många bilar klarar av utan att slita onödigt på grunkorna..

Nä det är allt sant i vissa fall men det är ju rätt sällsynt nu ändå, Nissan Micra -88 osv räknas knappt som bilar längre.. Skiljer mycket mellan bensin och diesel också samt motorstorlek. Grejen är att det är så som jag skriver som man bör lära ut på körskolorna och det är så man ska köra på uppkörningen, sedan är det ju beroende på vilken bil man har hemma.

1an till 3an ska man som sagt aldrig göra då ettan bara ska användas för att smyga iväg, 2an ska i så fort som möjligt för den kan man använda till att accelerera lite.

1-2--4 (alternativt 1-2--5 på nya bensinbilar) på 50-väg med bra sikt.

1-2-3--5 är vad man rekommenderar på 70-90-väg, på 110 kan man även behöva 4an att accelerera på.

1.an ska man normalt endast använda för att"knuffa" igång bilen, eller använda när man drar polaren ur diket, men 1-2-5? på 50 sträcka, hur många bilar klarar av det stuntet?. 1-2-4 ska det välan vara, Finns även en del bilar som inte klarar av att ligga på 4:an i 50 heller utan att protestera vilt..

Äh jag kan ligga på 5an i 20km/h utan att det protesterar vilt, tungt går det men ingen fara wink

Men ur eco driving synpunkt är det värdelöst, men inte behöver det rabblas en massa regler för att förklara vad eco driving är? "Accelerera bestämt upp till fartgränsen och lägg i högsta möjliga växel, om möjligt hoppa gärna över några växlar tex 1-3-5 men överskrid inte  ca 3500rpm" Så enkelt kan man förklara det och det går att applicera på alla bilar, det tar inte lång stund innan man fattar hur mycket motorn orkar. Och max varvtal beror ju lite på motor och bränsletyp också smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rwd
17 juli 2009 · 337 Inlägg

Lägg inte i tvåan i 90! hmm



brukar jag göra smile vem vill slita på dyra bromsbelägg?!

3 liters diesel, mumma!
Honda Civic MB6 "Vtec" (1998)
MNKY
17 juli 2009 · 184 Inlägg

Rwd skrev:
Lägg inte i tvåan i 90! hmm



brukar jag göra smile vem vill slita på dyra bromsbelägg?!

Men frågan är vad som är billigast att fixa;

nya bromsbelägg eller att renovera en sprängd växellåda? tongue

ZonaX Svetsare
17 juli 2009 · 3 150 Inlägg

Growe skrev:

ZonaX skrev:
1-3-5?  Hmm  :S     Vi fick lära oss - 1-2(upp till 60km/h) och sen vilken hög växel som helst iprincip, så länge den är lagom vill säga. Asså typ om man ligger på 90-väg så kan man slänga i tex. 4 el. 5an direkt.

jag fick lära mig att man drar till ungefär 6200-6300rpm på samtliga växlar
iallfall gjorde farsan så när jag ung smile
fungerar utmärkt man kommer fort upp till toppfart
så man slösar ingen bensin för att nå toppfarten eftersom man utnytjar motorns maximala kraft hela vägen upp till toppfarten ;-)

man ska alltid köra som om man snott bilen..då har man mest skoj för varje liter bensin

och det är faktist viktigaste att man har ruskigt roligt

annars kan man skaffa en 140hk v70n en villa en hund och 3st ungar
och bara vänta på att livet ska ta slut..lol

Haha   Ja det är rätt  tongue

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
mulleina
17 juli 2009 · 715 Inlägg

1.an ska man normalt endast använda för att"knuffa" igång bilen, eller använda när man drar polaren ur diket, men 1-2-5? på 50 sträcka, hur många bilar klarar av det stuntet?. 1-2-4 ska det välan vara, Finns även en del bilar som inte klarar av att ligga på 4:an i 50 heller utan att protestera vilt..

Vilka bilar klarar inte det? Min trötta escort som inte ens orkar en slutningen när jag ligger i femman utan fulgas klarar femman i femtio!

Och för övrigt enda hoppet jag gjorde i uppkörning var från fyran till sexan på 70-90väg.

Senast redigerat av mulleina (17 juli 2009)

Johan_VW
17 juli 2009 · 101 Inlägg

när jag tog körkort så körde jag med en skoda octavia scout 2.0 tdi med 6 växlad låda. Vid stadskörning körde jag oftast 1-2-4   och vid 90 väg 1-2-4-6 och det fungerade bra. Men det är ju olika beroende på bilmodell och vilken typ av bränsle det är.

zoopåse
18 juli 2009 · 1 171 Inlägg

Så olika mellan bilar är det inte. Nästan alla moderna bilar drar minst på 5:an i 50 och brukar då ligga mellan 1000-1500varv. Även dieslar går att köra i 50 på 5:an. Tomgången på motorer brukar ligga mellan 500-800varv när motorn är varm. Och bränsle brukar börja pytsas i när man kommer under ca. 1000varv ibland 1200varv.

Gamla förgasare brukar kunna vara känsliga för låga varvtal men det är väl bara entusiaster som kör sådana. Någon ekonomisk poäng med att gräva fram en gammal förgasarbil för vardagsbruk kan väl inte finnas idag?

D_Carlsson Bonntrimmare
18 juli 2009 · 620 Inlägg

jag brukar köra på 2:an i mindre rondeller tongue  http://www.youtube.com/watch?v=7M_QTHl8yN4

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
Volvo 242 BMW M50B25 "ISRÄSERN" (1982)
BMW M3 3,0 "Sedan" (1995)
BMW 335I Mtech 2 "DriftingBil sen 2007" (1990)
Slash Saabifierad
18 juli 2009 · 2 026 Inlägg

eco-driving är en sån här sak man använder i körskolan och på uppkörningen för att sedan utveckla sin egna växelstil cool

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
zoopåse
18 juli 2009 · 1 171 Inlägg

Äh, det finns inga ursäkter utom slapphet. Att hellre göra som man är van. Går ju tom fortare när man kör ekonomiskt inne i stan för man slipper stanna för alla bilar som "plötsligt" kör i rondellerna.

Det är lustigt hur en del kör egentligen. Jämn gas på 3:an i 50 fram till korsningen, koppla ur och bromsa för att växla ner till 2:an efter man svängt och sedan sega sig upp till 40 på 2:an och lägga i 3:an och sega sig upp till 50 precis innan nästa rondell...

Det är ju bara slappt. Blir inte roligare att köra, går inte fortare, sliter inte mindre på bilen, drar 3ggr så mycket soppa.

kimish
18 juli 2009 · 182 Inlägg

1-2-4 ska man köra på 50 väg.

1-2-3-5 på 70 och uppåt.

jag tog körkort med det och jag tillämpar fortfarande det.

1-3-5 på 50väg låter oerhört konstigt.

FL3JM Inga konstigheter
18 juli 2009 · 2 064 Inlägg

Du smackar i 2'an, kommer in med rätt attack, sen är det bara platta för att smiska ut rumpan och sen styr du bara runt rondellen med gasen. Nemas problemas!
Eco-driving, vad fan är det lixom, det motsäger ju sig självt! Antingen går man, eller så åker man ordentligt! wink

blacken
18 juli 2009 ·

zoopåse skrev:
Så olika mellan bilar är det inte. Nästan alla moderna bilar drar minst på 5:an i 50 och brukar då ligga mellan 1000-1500varv. Även dieslar går att köra i 50 på 5:an. Tomgången på motorer brukar ligga mellan 500-800varv när motorn är varm. Och bränsle brukar börja pytsas i när man kommer under ca. 1000varv ibland 1200varv.

Gamla förgasare brukar kunna vara känsliga för låga varvtal men det är väl bara entusiaster som kör sådana. Någon ekonomisk poäng med att gräva fram en gammal förgasarbil för vardagsbruk kan väl inte finnas idag?

Det har inte så mycket med knasare att göra. utan kam, komp, slaglängd, antal cylindrar, cylindrars inbördes position, är mer av signifikant betydelse i det hela. och att ha ett lågt tomgångsvarv är inte heller bra, dels så kyler det sämre, dels så smörjer det sämre..

Senast redigerat av blacken (18 juli 2009)

Spelis
18 juli 2009 · 1 926 Inlägg

Slash skrev:
eco-driving är en sån här sak man använder i körskolan och på uppkörningen för att sedan utveckla sin egna växelstil cool

Word.

discokapten Kapten på disco!
18 juli 2009 · 1 729 Inlägg

Jag kör 1-3-5, på jettan, kör 3-5-7-9-10-11-12 på allting under 40 ton med lastbilen, på plan väg alltså.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Cupra_
18 juli 2009 ·

Stadstrafik kör jag 1-2-4 eller 5.. Ut på "stor" väg blir det oftast 2-6 smile

henke_99 Offroad Racing
18 juli 2009 · 3 122 Inlägg

Nu har jag inte läst tråden... Men allt detta tjat om att växla hit o dit... Kör på den växeln som bilen orkar bra, den drar inte mindre om man kör på hög växel men måste ha fullgas för att den ska orka. Förbrukningen hänger ju inte enbart på motorvarvtalet som många verkar tro...

Det handlar ju om en kombination av motorkaraktär/effekt/hastighet/utväxling/vägtyp (uppför, nerför osv)

Det finns inget som är universellt utan alla bilar har ju "sitt" sätt som dom går mest ekonomiskt på. Jag kan exempelvis inte alls köra på samma sätt vid vanlig körning) med morsans 100 hästars astra som med min 170 hästars kadett...


Edit: För oftast när det pratas ecodriving så handlar det om att man SKA hoppa växlar och helst köra på HÖGSTA växeln.... (lite skillnad här, då många har mer koll på hur bilar fungerar)

Senast redigerat av henke_99 (18 juli 2009)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Janken Driver
18 juli 2009 · 2 111 Inlägg

Mina bilar har femväxlade lådor, finns en anledning till att växlarna finns där. Man behöver inte dra till 7000rpm varje gång...

Aldrig sett nått träd dö brevid min bil...


wink .

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
zoopåse
18 juli 2009 · 1 171 Inlägg

Det är inte tänkt att man ska accellerera på 5:an i 50, det är mera en konstantfartsväxel i det fallet och då krävs inte mycket mera gas än på 4:an utom när det går uppför. Oftast tvärtom om det är plant. På 4:an kan man tom få gasa sig nerför svaga backar.

En fördel är att motorbromsen blir svagare men fortfarande stryper bensinen = 0l/mil. Då slipper man "gasa sig fram längre" innan man motorbromsar och sparar bensin på det!

Man ska heller inte tro att en bil drar mer bensin i snitt bara för att man får trycka ner pedalen längre stundtals i uppförsbackar tex. Mer gas ger mindre sugförluster och effektivare gång på motorn så länge man använder energin man får till att driva bilen framåt på ett nyttigt sätt och inte bara bromsar bort allt.

Rojpen
18 juli 2009 · 2 230 Inlägg

dom kollar ju inte hur du växlar iaf, bara du inte varvar som en tok eller dödar motorn på hög växel. körde som vanligt då jag tog mitt nya (precis 1år sedan) å frågade då om eco ha sa bara kör som du själv känner. så växlade 1-2-3-4-5 alt 6 om bilen har det. varför krångla när dom ändå inte kuggar dig.. detta var både i östersund och sundsvall.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang