Hej, imorgon har jag fått en resa inom jobb och har alltså en lånebil. Bilen är en Mercedes Viano 2.2 diesel osv -06.
Då vi kommer vara två förare med olika behörigheter så blir jag frågande! En utav oss har endast b-kort och den lyckliga har i princip alla andra behörigheter.
Men vilken behörigheten får vi köra bilen på?! Citerar vägverket: ""Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750""
Nu ska vi inte köra släp men eftersom dom nämner behörigheten B så kanske den är okej för b-kort?
Citatet anger endast hur mycket du får dra med släpvagn om du endast innehar B-behörighet, inte vilken sorts fordon det är.
Fordonet är reggat som en lastbil, och jag är inte 100% säker. Men eftersom totalvikten inte överstiger 3.5ton (vilket är max på B-kort) så tror jag det räknas som en lätt lastbil. Alltså så får du köra den om du innehar B-körkort.
Senast redigerat av Rquired (18 juli 2009)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Så gissningsvis är vi helt okejade med b-kort som en utav oss innehar?
Den kommer endast drabbas utav last från högfärdiga människor
Därför jag har läst lite på ägarpapperna del1-2 nu ikväll men där står inget heller. Utan det är samma information som dom ger en via nätet.
Sen är den ju reggad som LASTBIL men jag har kört en renaultbuss engång som också var reggad och hette enligt papper: "lastbil" .. Så då utgår jag nästan ifrån att lätt-lastbil och lastbil gör dom ingen skillnad på när papper skrivs? Kort sagt är jag egentligen inte så brydd om den är reggad som traktor. Huvudproblemet är vilket körkort som vi får framföra den på?
F.ö var det första gången jag körde den idag och kan bara lämna positiva kommentarer.
Så gissningsvis är vi helt okejade med b-kort som en utav oss innehar?
Den kommer endast drabbas utav last från högfärdiga människor
Därför jag har läst lite på ägarpapperna del1-2 nu ikväll men där står inget heller. Utan det är samma information som dom ger en via nätet.
Sen är den ju reggad som LASTBIL men jag har kört en renaultbuss engång som också var reggad och hette enligt papper: "lastbil" .. Så då utgår jag nästan ifrån att lätt-lastbil och lastbil gör dom ingen skillnad på när papper skrivs? Kort sagt är jag egentligen inte så brydd om den är reggad som traktor. Huvudproblemet är vilket körkort som vi får framföra den på?
F.ö var det första gången jag körde den idag och kan bara lämna positiva kommentarer.
Iom att den har en totalvikt på under 2500kg så tror jag det är ok, men enklast är väl att ringa till polisen imorrn och fråga?
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Enklare kan det bli, när ni sätter er i bilen kollar ni om den har färdskrivare?? Har den det får C killen köra, annars kan B kortarn köra..
Sitter färdskrivare i vissa lätta lastbilar också (B-behörighet). Vad jag vet så finns det ingen vito/viano som är tungreggad (C-behörighet).
Varför sitter det en färdskrivare i en lätt lastbil när viloreglerna inte gäller för den sortens bil? En tidsbok ska föras om den används under arbets tid det e allt! Finns hur många personbilar som helst som är reggade som "lastbil" för att få ner skatten på dom så det har inget me körkort att göra...såvida vikten inte överstiger 3.5 ton så krävs inget c kort...
Förmodligen är den registrerad som lätt lastbil. Det här med att klassa ett fordon med färdskrivare är ju inte så lätt. Dels behöver vissa inte ha färdskrivare, dels kan vanliga personbilar också ha färdskrivare.
Lätta lastbilar med totalvikt under 3,5 ton får du köra på ditt b-körkort. Är fordonen däremot registrerat som tung lastbil så behöver du C-kort. Alternativt övningskörningstillstånd för C.
Enklare kan det bli, när ni sätter er i bilen kollar ni om den har färdskrivare?? Har den det får C killen köra, annars kan B kortarn köra..
Sitter färdskrivare i vissa lätta lastbilar också (B-behörighet). Vad jag vet så finns det ingen vito/viano som är tungreggad (C-behörighet).
Varför sitter det en färdskrivare i en lätt lastbil när viloreglerna inte gäller för den sortens bil? En tidsbok ska föras om den används under arbets tid det e allt! Finns hur många personbilar som helst som är reggade som "lastbil" för att få ner skatten på dom så det har inget me körkort att göra...såvida vikten inte överstiger 3.5 ton så krävs inget c kort...
Oftast så är det för intern redovisning. Det är lättare så.
Dessutom får du använda färdskrivare istället för tidsbok vilket är bra mycket enklare.
Jag får tacka för att tråden fick sådan aktivitet på denna lilla tiden. Känner mig även delvis tryggad nu sen fler delar mina synpunkter som säger att b-kort är godkänt.
Bilen körs 30mil om dagen minst, säkerligen, transporterar lite "viktigare" personer. Normalt kör jag saab9-3X men vi kan ju ta upp det med färdskrivare(körbok), sådant har aldrig funnits här.
Imorgon ringer jag polisen och frågar så jag har mitt på det torra! Men jag kan ju förstås klämma in även en fråga till i tråden...
Slitna däck - mönstret i mitten är som nytt men i utkanten(från bilen) är dom blanka på en yta runt om och hela 4mm in mot bilen. Jag har för mig att detta ska klassas som olagligt?
Oftast så är det för intern redovisning. Det är lättare så.
Dessutom får du använda färdskrivare istället för tidsbok vilket är bra mycket enklare.
Hmmm vad kör du helst med? körbok där du bara skriver i lite tider eller en bil med färdskrivare som reggar din hastighet? jag hade hellre valt körbok i alla fall
Vi har en sån här som servicebil, inga problem att köra med B-kort.
Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen. Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i." http://www.youtube.com/ZonephoX
Själva grejen är den att man KAN regga om just mitt fordon och även andra, men nu handlar det om mitt, till c-behörighet och jag är frågande vilken behörighet den är reggad till höhö..
Jag reagerade när jag läste i ägarbeviset, max 5pers får den lasta. Är det inte 7-8-9pers max för b-kort eller vad det nu är?
Därför med mig(förare) blir det 7pers och då undrar man vad ett ensamt säte gör för nytta.
Själva grejen är den att man KAN regga om just mitt fordon och även andra, men nu handlar det om mitt, till c-behörighet och jag är frågande vilken behörighet den är reggad till höhö..
Jag reagerade när jag läste i ägarbeviset, max 5pers får den lasta. Är det inte 7-8-9pers max för b-kort eller vad det nu är?
Därför med mig(förare) blir det 7pers och då undrar man vad ett ensamt säte gör för nytta.
Men om det e personer du ska köra så e det jy buss kort vi snackar om inte c kort
Men om det e personer du ska köra så e det jy buss kort vi snackar om inte c kort
Så när du kör passagerare i din personbil(b-kort) måste du överväga taxilegg(busskort) omgående?
Nja varken busskort eller taxilegg är det tal om här. utan det är mest antingen c eller b kort beroende på bilen.
nej men om du överstiger ett visst antal personer så e det buss kort som gäller...kolla vv.se vet inte var gränsen går
Jag vet, skrev det tidigare men jag är inte själv riktigt säker på exakt antal. Vet däremot att det var antingen 7-8stycken som var max för b-kort. Har jag för mig.
Men det är då jag blir lite frågande då bilen bara är reggad för 5pers och gränsen för max på b-kort ska vara högre än så och då det faktiskt finns säten för mer än 5pers även..
jo men e bilen bara reggad för 5 så e det 5 som gäller...min crx e bara regg för en passagerare men har ändå ett baksäte som två personer lätt får plats i men det kvittala
Min buggy har också baksäte, även med bälte fast där får man inte sitta Mja men jag vet fast jag förstår inte riktigt anledningen till varför det blivit begränsat till 5st på just denna bilen.