Hur får jag dit min bakspoiler??

ekcim
18 juli 2009 · 60 Inlägg

Tjenare. Har köpt en bakspoiler till min volvo s40 fas2 från realcar. Jag provmonterade den på bilen eller aah men sket då i att hänga på den över krockbalken för jag trodde inte det skulle bli ngr problem och trycka dit den sen så skickade den på lackering. Men nu är det så att jag får inte dit bakspoilern där den ska sitta för nederkanten på krockbalken tar emot, och får liksom inte dit den? Ngn som monterat samma bakspoiler förut på samma bil bilen är en volvo s40 t4 årsmodell 2001?? Och vet hur man gör eller vad man ska göra??


https://www1.garaget.org/gallery/archive/46580/711881_uy8kcx.jpg
detta är spoilern jag ska ha dit

Volvo S40 (1999)
kenny_crx
18 juli 2009 · 836 Inlägg

kapa bort lite av det som tar emot då smile

Honda CRX "Sparkles" (1988)
Marcus_89 Biltokig elektriker
18 juli 2009 · 3 352 Inlägg

Höja krockbalken?

Frosted
18 juli 2009 · 1 878 Inlägg

byta till en annan krockbalk från en s40 som passar?

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Tuffhaggman
18 juli 2009 · 864 Inlägg

kyzen skrev:
ta bort hela vingen så blir dessutom bilen snygg igen..

Skulle inte bli förvånad om bensinförbrukningen ökade för trådskaparen sen han monterade den där vingen cool

Allvarligt talat så tror jag dom flesta kapar bort det som är ivägen när dom monterar kjolar. Huruvida krocksäkerheten påverkas och om det verkligen är värt att äventyra den för stylingens syfte låter jag vara osagt....

Senast redigerat av Tuffhaggman (18 juli 2009)

Thullen
19 juli 2009 · 1 653 Inlägg

sorry för off topic, men jag hoppas du skojar med vingen...

sen är det så gott som aldrig "bolt on" med kjolpaket, du måste alltid passa in det och komma på sätt att fästa den ordentligt innan du lackar...

Senast redigerat av Thullen (19 juli 2009)

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
ekcim
19 juli 2009 · 60 Inlägg

vingen är jag supernöjd med sitter som en smäck på den bilen. Höja krockbalken går tyvärr inte, och kapa bort ngnting tror jag inte är en särskilt bra ide. ska försöka hitta en krockbalk som är lite smalare som passar. Och att ett kjolpaket inte bara är bolt on på är jag medveten om.. men glömde bara den lilla saken att passa in den helt över krockbalken....

Volvo S40 (1999)
Ranta
19 juli 2009 · 162 Inlägg

Ta bort krockbalken??

Mazda Rx7 "Efini" (1993)
schruttan
19 juli 2009 · 218 Inlägg

S40 ser konstigt nog, väldigt bra ut med sånna där vingar=)

Angående inpassningen, så får du ju kolla vad som tar imot, och kapa i spoilern, vad som nu tar imot.
självklart så det inte syns!
Mvh

falloutboy
19 juli 2009 · 1 723 Inlägg

nu vet jag inte hur det fungerar på just S40 och inte för att jag är expert på att montera sånt här. Men är det inte mer regel än undantag att man måste göra ingrepp i spoilern för att det ska passa? De hade slarvat rejält på min spoilerläpp vid tillverkningen kan jag säga. Men en minislip fixade det.

Senast redigerat av falloutboy (19 juli 2009)

ekcim
19 juli 2009 · 60 Inlägg

ta bort krockbalken helt? njae det vet ifan.. skulle jag bli påkörd bakifrån så blir ju bilen helt ihopknycklad... näe ska se lite själv vad man kan göra... s40 är grymt snygg med sånna vingar:p

Volvo S40 (1999)
ekcim
19 juli 2009 · 60 Inlägg

bakspoilern går liksom dit och sitter som en smäck om jag tar bort krockbalken men sätter jag dit krockbalken så tar den emot ena kanten på spoilern:(

Volvo S40 (1999)
falloutboy
19 juli 2009 · 1 723 Inlägg

går det inte att ta bort lite plast från insidan av spoilern då?

ekcim
19 juli 2009 · 60 Inlägg

det gör det säkert men problemet är liksom att undersidan på krockbalken tar emot.. och skär jag bort plasten på spoilern så kommer krockbalken att synas under, spoilern går liksom inte att tryck upp till lysena och bagageluckan... som markerat på bilden....


https://www1.garaget.org/gallery/archive/46580/712592_fen3by.jpg
får liksom inte upp spoilern upp till blåa sträcket... krockbalken tar emot

Volvo S40 (1999)
falloutboy
19 juli 2009 · 1 723 Inlägg

har du hört om monteringsanvisning från tillverkaren av spoilern? man måste kanske ta bort balken. sad

ekcim
19 juli 2009 · 60 Inlägg

ta bort balken?? vågar man verkligen göra det? jag menar har man ingen krockbalk sitter där så blir det ju bara mos av bilen om man skulle bli påkörd

Volvo S40 (1999)
Yeeeep
19 juli 2009 · 190 Inlägg

ekcim skrev:
det gör det säkert men problemet är liksom att undersidan på krockbalken tar emot.. och skär jag bort plasten på spoilern så kommer krockbalken att synas under, spoilern går liksom inte att tryck upp till lysena och bagageluckan... som markerat på bilden....

Tycker inte du ska ta bort balken som nämnt ovan, tror inte att försäkringsbolaget skulle uppskatta det om det skulle hända något.
Jag köpte en framspoiler till min Golf IV jag hade innan, och den hade noll passform, fick kapa och plasta om.
Så antingen om du gör det eller inskaffar dig en ny bakdel, balken tycker jag inte du ska ge dig på iallafall, bara min åsikt.

Hoppas det löser sig.

Mvh
Jeppe

falloutboy
19 juli 2009 · 1 723 Inlägg

jag hade då inte gjort det. fast vill man bli fin får man lida pin wink

Marcus_89 Biltokig elektriker
19 juli 2009 · 3 352 Inlägg

Det måste ju gå att höja balken på något sätt?

ekcim
19 juli 2009 · 60 Inlägg

näe höja det går tyvärr inte... eftersom det går in 2 stag under bilen som fästs med 2 skruvar inifrån bagagutrymmet

Volvo S40 (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang