2016
Sök

Vilka bilar är sportbilar?

BMW Power
2 362 Inlägg
9 oktober 2006
#141
GTI är sport wink haha big_smile

Verkar som att många har fått ut sina horn i skallen i denna tråd big_smile

BMW, bogsering med wire :/

1 256 Inlägg
9 oktober 2006
#142
jag har ingen sportbil, jag har en 4-dörrars sedan! big_smile


9 108 Inlägg
9 oktober 2006
#143
Opel Omega är sport big_smile


505 Inlägg
9 oktober 2006
#144
Om en Omega är sport så är Calibra en sportbil också:D Dock så är det ju en sportcoupe big_smile

MVH Matte

Calibra Turbo 4x4

121 Inlägg
9 oktober 2006
#145
Opel omega är sportig ut i kofångarfästet. Finns inte många som har ett sånt fast chassi.

Att komma två är att förlora!

793 Inlägg
9 oktober 2006
#146
Nu tycker jag den här tråden har flippat ur...

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36

2 652 Inlägg
9 oktober 2006
#147
rena rama bråket snart .

Smålänning
7 887 Inlägg
9 oktober 2006
#148
en sportbil enligt mig är: bakhjuldrift, minst V8, minst 290 i toppfart och 2 säten. med andra ord är inte en chippad bmw 750 utan fartspärr en sportbil, utan en ovanligt snabb lyxbil. en volvo v70r eller en saab 9-5 aero är visseligen ruskigt snabba men de e bara "sportiga familjebilar". i en riktig sportbil så får du i bästa fall in en tandborste och en tub tandkräm i bagaget.

en porsche 944 t.ex är en touringbil (snabb motorvägstransport), och en subaru impreza wrx sti (vill ha en sån) eller en mitsubishi lancer evo är racerbilar och inte sportbilar.

supersportbilar är kraven mittmonterad v12 och 350+ i toppfart

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Smålänning
7 887 Inlägg
9 oktober 2006
#149
Founder skrev:
Jag tycker att det är en personlig definition om vad man tycker är en sportbil, personligen tycker jag att allt som är utöver det vanliga, är det en coupé, med bra motor och bra chassi skulle jag klassa det som en sportigare bil i alla fall. Riktig sport bil är ju en som körs på bana och är enbart till för det. Om man tycker att 9-3 Viggen, Volvo C70 m.m. är sportbil så ska man få tycka det utan att bli nerklankad för det... sen vad gäller att spöa olika bilar i hastigheter så finns det nog inget pinsammare än när ferrari fick spö av saab 9000 aero i 0-100, eller när lamborgini fick spö av Mitsubishi... smile Dom riktigt stora sport märken som var högaktuella för 10 år sedan får börja se sig för... sen vad motorjournalister tycker så är det ju bara den personens åsikt och återspeglar enligt mig ingen som helst proffesionell åsikt. Har sett att dom flesta motorjournalister i grunden är ganska outbildade...

Byter han sin saab mot en långmilad 900i big_smile Toyota supra skulle jag mycket gärna vilja ha, men en supersportbil e de inte. Snälla missförstå mig inte. supran är en vansinnigt snabb SPORTBIL som spöar det mesta. och om den inte spöar de andra när den e ny, så kom igen efter 25000 mil och jämför. då är alla andra länders bilar slut men toyotan är, i kraft av att vara japansk, precis lagom inkörd. japanerna e bäst på kvalitet. så enkelt är de. ingen diskussion. men fick jag välja så tog jag nog hästen från maranello för de där 4 miljonerna. vill dock ha minst 4 sitsigt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

231 Inlägg
9 oktober 2006
#150
Här är SPVM:s (Svenska Sportvagnsmästerskapen) lista på bilar som är godkända att tävla med, dvs enl deras definition på sportbil.... http://www.spvm.se/sportbilar_spvm.pdf

Läs mer: www.spvm.se


preem pump
836 Inlägg
9 oktober 2006
#151
Karlzzon The One skrev:
Räcknas min som sportbil??

nä du har en familjebil med klös

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

1 639 Inlägg
10 oktober 2006
#152
Supran var inte med som godkänd sportbil, däremot mr2 o Celica.. smile

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

Busdriver
389 Inlägg
10 oktober 2006
#153
censurerat pga risk för missförstånd av riksförbundet för folk som bryr sig
Senast redigerat av Edman (10 oktober 2006)


Biltokig
345 Inlägg
10 oktober 2006
#154
En del av er har skrivit att BMW M3 inte är en sportbil, det är näst intill idiotiskt. Tycker ni som skrivit detta att Porsche GT2 är en sportbil? BMW M3 har liknande prestanda. Bilen är bekväm för 2 vuxna och möjligtvis 2 barn. Det är ganska krångligt för vuxna att ta sig in i baksätet på en 2 dörrars bil. Vidare tycker jag att BMW M3 CSL ska rankas som en supersportbil, den har grym prestanda och är ruggig på bana. Sen att den kanske inte drar en Topfuel på kvartsmilen är en helt annan sak!

BMW Power
2 362 Inlägg
10 oktober 2006
#155
ALltså många som skriver att en supra är en "sportbil", hur många hästar har den orginalt utan turbo?

Edit: säger då inte detta för någon smutskastning alls, vill veta vad en "sportbil" som den har org.

Kan dessutom lägga till med, hur mycket väger den? Mk4an då alltså
Senast redigerat av FugitivE (10 oktober 2006)

BMW, bogsering med wire :/

676 Inlägg
10 oktober 2006
#156
hmm sportbil... tycker inte de bara handlar om prestandan, mycket har på utsendet o göra oxå tycker jag.

en 240 med 1000hk i är ingen sportbil enligt mig. det är en moddad bil av en "gubbil" no hard feelings nu volvo folk tongue

men sen har vi ferrari, lambo, konseeg (eller hur det nu stavas), porsche, vissa extrema BMW, nissan skyline, nissan 300zx osv osv osv... sen har vi ju MASSVIS av äldre sportbilar som t.ex nissan 200sx, den har säkerligen varit klassad som en sportbil en gång i tiden. nissna sunny GTI-R kanske man inte ska klassa som sportbil utifrån den första versionen som var en rallybil. men dom senare nu har varit avsedda för gatan och har ett väldigt sportigt utseende.  bah, detta kan hålla på i evigheter big_smile de e som att man skulle starta en ny tråd och fråga hur en bil ska klassa som en "gubbil" big_smile kan oxå hålla på i evigheter. moddade bilar är moddade bilar, så enkelt är de smile tycker inte man ska klassa dom som sportbilar efter lite trim och plast tongue ska man klassa en sportbil så ska den vara knivskarp orginal wink


793 Inlägg
10 oktober 2006
#157
Edman skrev:
Den Supran jag sist åkte hade inga problem med 300+ men den var i och för sig milt trimmad (BPU)
Kan hålla med dig om det där med 50 års ledande, om du sätter dig i en Porsche eller Ferrari så liknar ju interiören något som hade passat för 50 år sedan...
Vart har du varit de senaste åren? Alla filmer, spel och trender har du förmodligen missat... Men dom motorintresserade ungdomar som har något som när koll vet att det är Japanska sportbilar som gäller... Ferrari är i och för sig fina bilar, inte tu tal om annat...
Men att kalla en MKIV för skrot belyser ju min herres intelligens på ett ganska bra sät..

Det där om "vad som gäller nu" va nog det dummaste jag läst/hört på JÄVLIGT länge. VEM väljer dåligt samansatt plastinredning med billiga komponeneter å kanske lite neon före äkta italienskt nappaläder, och detaljkvalitet i högsta klass. och vem fan vill synas åkandes ner för vägen i nåt billigt övertrimmat budgetskit med påhängd plast jämfört med att glida med klass i ett ingenjörs och design-konstverk som fungerar som en dröm i minsta detalj? du verkar inte ha alla indianer i kanoten du gosse... anlednignen till dessa trender är att det är BILLIGT.
Ta du å pimpa din plastraket med samma summa som det kostar att köpa tex en ferrari 355 f1 och se vilken som presterar bäst på BANA för rakt fram racing är bara löjligt i samanhanget.  och även om den mot förmodan vinner så vinner ferrarin allt annat som betyder nåt med en sportbil: kvalitetskänsla, prestige, skönhet, och stil

Tycker du borde tänka om innan du skriver sånt som du nyss gjorde...

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36

793 Inlägg
10 oktober 2006
#158
FugitivE skrev:
ALltså många som skriver att en supra är en "sportbil", hur många hästar har den orginalt utan turbo?

Edit: säger då inte detta för någon smutskastning alls, vill veta vad en "sportbil" som den har org.

Kan dessutom lägga till med, hur mycket väger den? Mk4an då alltså

Supran gjordes i två olika exemplar, med eller utan turbo. Utan turbo har den 225hk och med 320hk. Med ett bpu trim har man runt 450hk, singelturbo är 600hk+
Det enda som kan kallas konvertering (nu nämnde du inte det ordet, men det är nog vad du menar) så är det till singelturbo.
Den väger ca 1500kg och är inte direkt farligt tung om man kollar på hur mycket utrustning som finns.

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36

676 Inlägg
10 oktober 2006
#159
asså, de har inget med ämnet att göra men J*VLAR VAD SUPRAN ÄR SNYYYGG!!!!!!!! avgudar dom verkligen!!!!

i mina ögon är supran DEFINITIVT klassad som en sportbil. asså jag fattar inte egentligen... supran t.ex handsyr dom alla tygdetaljer? tillverkar dom all plast för hand? nu är jag inte helt säker men de lutar mer åt att maskiner gör de mesta jobbet där, därav suprans låga pris jämnfört med en ferrari på 3 mille. i ferrarin så har dom ju gjort istortsett allt för hand! därav de höga priset. tror inte de har något att göra med effekt eller utseende faktiskt. jag kan SVÄRA på att om t.ex supran hade varit lika dyr som ferrarin och haft handgjorda grejjer så hade de nog varit en annan balett i denna diskussion.

tror att anledningen till att dom flesta här säger att ferrari är mer sportbil än supran är föratt den är dyrare. *suck* säger jag då. säg att dom skulle masstilverka ferrari med hjälp av maskiner, inte fan skulle dom då sätta ett mille pris på den! va skulle ni då säga?

visst, ferrarin har bra väghållning och prestanda, men de har supran oxå!

"motorn ibak" "2 säten" bla bla bla i mina öron... en sportbil behöver inte kosta över millen! släng på samma grejjer som sitter i ferrarin på supran och ni har 2st identiska bilar. o de här med att folk inte skulle bli impade om man kom i en supra utanför något casino, hmmm... tror att dom är så sjukt lessna på alla ferraris och rika snobbj*vlar så dom skulle nog bli skapligt impade om t.ex en riktigt upphottad supra kom upp.

hur impade blir folk när en ferrari kommer till strippen? jag skulle inte bli ett skit impad. jag skulle tänka "jaha, har rikemansfolket hittat hit oxå...." så tänker jag om nya ferraris o lamborghinis osv...

näe, hade jag fått välja mellan den nyaste och dyraste ferrarin och en "gammal" orginal supra så hade jag tagit supran utan att ens tveka en nano sekund! porsche är oxå en sån bil. kommer de upp en splirrans ny porsche på strippen så blir jag inte impad. kommer det därimot upp en äldre porsche med lite pulver under huven, då kanske man tänker: satan va han gick då! men den är ful som stryk!


denna diskussion är en enorm smaksak hos olika personer. men det är nästan fler som skulle välja supran framför ferrarin faktiskt!


793 Inlägg
10 oktober 2006
#160
Foffis skrev:
asså, de har inget med ämnet att göra men J*VLAR VAD SUPRAN ÄR SNYYYGG!!!!!!!! avgudar dom verkligen!!!!

i mina ögon är supran DEFINITIVT klassad som en sportbil. asså jag fattar inte egentligen... supran t.ex handsyr dom alla tygdetaljer? tillverkar dom all plast för hand? nu är jag inte helt säker men de lutar mer åt att maskiner gör de mesta jobbet där, därav suprans låga pris jämnfört med en ferrari på 3 mille. i ferrarin så har dom ju gjort istortsett allt för hand! därav de höga priset. tror inte de har något att göra med effekt eller utseende faktiskt. jag kan SVÄRA på att om t.ex supran hade varit lika dyr som ferrarin och haft handgjorda grejjer så hade de nog varit en annan balett i denna diskussion.

tror att anledningen till att dom flesta här säger att ferrari är mer sportbil än supran är föratt den är dyrare. *suck* säger jag då. säg att dom skulle masstilverka ferrari med hjälp av maskiner, inte fan skulle dom då sätta ett mille pris på den! va skulle ni då säga?

visst, ferrarin har bra väghållning och prestanda, men de har supran oxå!

"motorn ibak" "2 säten" bla bla bla i mina öron... en sportbil behöver inte kosta över millen! släng på samma grejjer som sitter i ferrarin på supran och ni har 2st identiska bilar. o de här med att folk inte skulle bli impade om man kom i en supra utanför något casino, hmmm... tror att dom är så sjukt lessna på alla ferraris och rika snobbj*vlar så dom skulle nog bli skapligt impade om t.ex en riktigt upphottad supra kom upp.

hur impade blir folk när en ferrari kommer till strippen? jag skulle inte bli ett skit impad. jag skulle tänka "jaha, har rikemansfolket hittat hit oxå...." så tänker jag om nya ferraris o lamborghinis osv...

näe, hade jag fått välja mellan den nyaste och dyraste ferrarin och en "gammal" orginal supra så hade jag tagit supran utan att ens tveka en nano sekund! porsche är oxå en sån bil. kommer de upp en splirrans ny porsche på strippen så blir jag inte impad. kommer det därimot upp en äldre porsche med lite pulver under huven, då kanske man tänker: satan va han gick då! men den är ful som stryk!


denna diskussion är en enorm smaksak hos olika personer. men det är nästan fler som skulle välja supran framför ferrarin faktiskt!

Bra sagt! Jag vill bara påpeka att en supra skulle kostat långt över miljonen i dagens läge om den skulle säljas ny.

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36


Sök