Fråga ang. parallellkoppling

simpa9-3
19 juli 2009 · 5 Inlägg

Tja!

Har sökt runt ett tag nu men är endå inte helt säker på min kommande koppling så tänkte därför fråga om lite hjälp. Är fortfarande lite ny på de här me billjud så bättre de säkra före de osäkra.

Har köpt en Kenwood KFC-W3514DVC 12" med dubbla 4 Ohm´s talspolar om jag fårstått allt rätt. Har tänkt driva denna bas med ett MDS Motion M4, skulle då brygga två kanaler till basen och sedan använda de andra två för att driva mina två 6*9 :or.

Nu till min egentliga fråga, tror ni jag får ut den bästa effekten ur basen om jag parallellkopplar talspolarna för att då få ut 2 Ohm, har dock inte hittat om slutsteget skall vara stabilt i så låga Ohm men tror ni det kommer att fungera bäst om så är fallet?

Tack på förhand

// Simon

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
19 juli 2009 · 2 353 Inlägg

simpa9-3 skrev:
Tja!

Har sökt runt ett tag nu men är endå inte helt säker på min kommande koppling så tänkte därför fråga om lite hjälp. Är fortfarande lite ny på de här me billjud så bättre de säkra före de osäkra.

Har köpt en Kenwood KFC-W3514DVC 12" med dubbla 4 Ohm´s talspolar om jag fårstått allt rätt. Har tänkt driva denna bas med ett MDS Motion M4, skulle då brygga två kanaler till basen och sedan använda de andra två för att driva mina två 6*9 :or.

Nu till min egentliga fråga, tror ni jag får ut den bästa effekten ur basen om jag parallellkopplar talspolarna för att då få ut 2 Ohm, har dock inte hittat om slutsteget skall vara stabilt i så låga Ohm men tror ni det kommer att fungera bäst om så är fallet?

Tack på förhand

// Simon

Kolla i manualen, där lär det stå om det är 2ohm MONO / bryggkopplat stabilt. Gissningen är att det är tveksamt. Men om det är stabilt så är det så du skall koppla ja.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Drönirettab
19 juli 2009 · 21 761 Inlägg

Där står det att man inte ska belasta med 1 Ohm per kanal, vilket rimligtvis innebär att det heller inte ska belastas med 2 Ohm i bryggkopplat läge. smile

simpa9-3
19 juli 2009 · 5 Inlägg

Okej, tack för svaren. Innebär detta då att ja ska seriekoppla spolarna istället för att då få ut 8 Ohm, kommer det då att fungera?

M.v.h Simon

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
19 juli 2009 · 2 353 Inlägg

simpa9-3 skrev:
Okej, tack för svaren. Innebär detta då att ja ska seriekoppla spolarna istället för att då få ut 8 Ohm, kommer det då att fungera?

M.v.h Simon

Ja, det skulle jag vilja påstå är det vettigaste alternativet.

Det andra alternativet kräver att du har en del kunskap; man använder då båda kanalerna på steget för att driva varsin spole, men då är det mycket viktigt att du frå ut samma signal till båda spolarna samtidigt, vilket i praktiken inte är lätt!

Så kör seriekopplat du!

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
simpa9-3
19 juli 2009 · 5 Inlägg

Gött:D Tack så mycket, då kör ja på serie

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang