5749
Sök

Portlängd. Räknar jag rätt?

372 Inlägg
22 juli 2009
Trådstartare
Jag ska bygga en låda till en rockford  t2 12" som ska ha netto 56,64L (rekomenderad volym på rockfords hemsida)

På hemsidan rekomenderar dom 3st 3"portar som var 35,56Cm men porten jag ska ha kommer vara kvadratisk och endast En.
Räknar jag rätt ifall jag får porten till att vara 33x4,14cm (där 33 är ett fast mått) och bli 35,56Cm lång.
Därefter plusar jag på 2cm till 37,56 eftersom jag kommer fasa en avrundning i varje ände.

Finns risk för blåsljud så har jag möjlighet att göra en större  port, behöver dock hjälp med matematiken.

Dieselpower!
534 Inlägg
22 juli 2009
Martinfyhr skrev:
Jag ska bygga en låda till en rockford  t2 12" som ska ha netto 56,64L (rekomenderad volym på rockfords hemsida)

På hemsidan rekomenderar dom 3st 3"portar som var 35,56Cm men porten jag ska ha kommer vara kvadratisk och endast En.
Räknar jag rätt ifall jag får porten till att vara 33x4,14cm (där 33 är ett fast mått) och bli 35,56Cm lång.
Därefter plusar jag på 2cm till 37,56 eftersom jag kommer fasa en avrundning i varje ände.

Finns risk för blåsljud så har jag möjlighet att göra en större  port, behöver dock hjälp med matematiken.

Jajomen! Du räknar helt rätt!!!
MVH Jonas

6 851 Inlägg
22 juli 2009
Ja det finns fortfarande riskt för flåsljud. Kommer du att göra porten konisk på insida oxå, så minskar du risken ännu mera för flåsljud.

21 761 Inlägg
22 juli 2009
3" rör brukar ofta vara 68 mm i innerdiameter, 3 st 3" rör får en area på ca 109 cm2. Den fyrkantiga porten blir ca 136,6 cm2, om längden på den fyrkantiga porten görs likadan som 3 st 3" rör så höjs avstämningen med omkring 5 Hz eftersom arean är större. Handlar det om slotport så blir det lite annorlunda.

I mitt beräkningsprogram så kan lufthastigheten bli hög med båda portvarianterna, det gäller att ha avrundade kanter ifall basen ska kunna utnyttjas fullt ut.

Ett litet försiktigt påpekande, dock ingen kritik. Den fyrkantiga porten är inte kvadratisk, den är rektangulär. smile

Sök