gurragas skrev:
Sokrates skrev:
gurragas skrev:
Ford GT40 vann ju Le mans fyra år i rad 66 - 69, men den har jag ett svagt minne av är byggd eller utvecklad i England av Carol Shelby, dock sitter det en ford motor i den och ford stod bakom bygget.
Vet ni utan att söka på det vad siffran 40 står för i namnet??

Nej, det var Shelby Cobran, som både fanns som cab och kupe, den utvecklades från en engelsk bil.
/Tommy.
nja, han hade nog fler järn i elden än Shelby Cobran..
Saxat från wiki:
"För att göra det enkelt för sig försökte Ford först köpa Ferrari, som dominerade sportvagnsracingen. Men Enzo Ferrari vägrade sälja, trots att Ford var beredda att betala rejält. Istället gick Ford vidare till brittiska Lola som nappade på erbjudandet.
Lola Cars flyttade sin verksamhet till Slough (som ligger utanför London), där Ford nu satte upp den nya avdelningen Ford Advanced Vehicles (FAV) under John Wyer. På andra sidan Atlanten hade Ford köpt upp racingspecialisten Kar Kraft och anställt Carroll Shelby att leda verksamheten."Och efter åren hos Ford, kör yterligare ett sax från wiki:
"Efter Fordperioden arbetade han i många år hos Chrysler. Han var bland annat delaktig i utvecklingen av Dodge Viper och Dodge Shelby Charger. 1997 presenterades sportbilen Shelby Series 1."Men som sagt, GT40 utvecklades ur Lola, men om bilen byggdes i England eller USA, det vet jag inte.
Där har du rätt.
Ford köpte Lola
Min tanke för direkt till AC Bristol som Ford/Shelby köpte x antal chassin och skapade Shelby Cobran.
Annars är ju Carrol Shelby mest känd för just Shelby Cobran o Shelby Mustangen.
Förövrigt så är filmbilen "Eleanor" en förvanskad Shelby.
Jag skrev förvanskad, för den är ju inte precis förädlad.
/Tommy.
Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.