De kursa väl pga slarvbyggen o sånt väl? Oså var det också väl flera kunder som betalt men inte fått nåt om jag minns rätt?
Ok, att jag visste det berodde på att de visade en dokumentär om gone in 60 sec på discovery, där berättade de om bilarna och visade från unique-performance och deras byggen...
Sokrates skrev: Ford köpte Lola Min tanke för direkt till AC Bristol som Ford/Shelby köpte x antal chassin och skapade Shelby Cobran. Annars är ju Carrol Shelby mest känd för just Shelby Cobran o Shelby Mustangen. Förövrigt så är filmbilen "Eleanor" en förvanskad Shelby. Jag skrev förvanskad, för den är ju inte precis förädlad.
/Tommy.
Det var Shelbys företag Shelby american inc. som byggde cobran och köpte chassin av AC , Ford levererade bara motorerna.
blacken
14 augusti 2009 ·
Vet ni utan att söka på det vad siffran 40 står för i namnet??
Vet ni utan att söka på det vad siffran 40 står för i namnet??
Det är bilens höjd över havet, i tum..
aa, även om man är på ett berg är det höjden över havet, bilen känner av vart den står och krymper ju längre upp du kommer Bättre att säga totalhöjden på bilen från marken istället
Lägger upp ett par tester för hryslergubbarna oxå .. mopar e inte det en reselvdelsfirma?
Liten tanke om dessa muskelbilar från slutet av sextiotalet, 1970 var peak året då släppte tex GM sin restriktion mot motorer större än 400 cui i icke fullzizebodys Buick, Olds och Pontiac fick 455 or cheva 454 Man ville hålla nere effektsiffrorna för att bilarna överhuvudtafget skulle vara säljbara (skyhöga försäkringskostnader), vissa bilar modifierades redan hos försäljaren vissa bilar levererades med headers i bakluckan osv. Avgassystemen var restriktiva genom att öppna upp lite så fick man en markant effektökning, det är svårt att ställa bilar mot varandra, berodde nog mycket på ägaren/föraren. Den legendomsusade Chrysler hemins nackdelar var att den var mycket tyngre än de andra bigblockarna dessutom levererades den med en Dana 60 axel som tog mycket effekt, den såldes det totalt 11000 hemis mellan 66 - 71 sista åren var det runt 1000 bilar år gjorde dem ganska sällsynta. 440 sixpacken påstås vara snabbare som den är från fabrik och om inte jag missminner mig så är en av de allra snabbaste från tidningarnas tester carcraft mm(jmfr teknikensvärld) en gtx 69 med 440-6 som körde kvarten på 12.80 på sliriga polyglas 7 tumsdäck. Iden var nog att som Chryslerkoncenen Och inom GM blev det Chevrolet vräka ut eftermarknads uppgraderingar som spädde på effekten, sen att vissa märken blev dominanta inom vissa klasser inom dragracing var för att man valde att satsa inom en vis klass fabriksmässigt, det hette ju "race on Sundays sell cars on Monday) 1971 gick de flesta tillverkare ner i kompression mm för att möta kraven på lågoktanig och blyfri soppa, man införde även ett annat sätt att mäta effekten 1972 ca HP net, men en del av dessa bilar går faktisk fruktansvärt bra i förhållande till uppgiven effekt jämför gärna pontiac transam 455 SD tex osv. Tilläggas skall det åxå att det är en vanlig missuppattning att dessa bilar är järnsängar på hjul, performance modellerna fick styvare fjädringar och kraftiga krängningshämmare, skivbromsar osv fanns som tillval och står sig nog ganska bra även efter dagens mått, går givetvis inte att jämföra med de mest avancerade sportbilarn av idag tekniken har ju inte stått still.
Förutom detta hade de ju tidigare SOHC:en, 427or 428or och den vanliga 429an..
sohc:en kan man ju inte ta med som fords standardmotorer, som att säga dohc hemi ungefär?
angående fords boss så kan man faktisk med rättvisa kalla det för en hink. tung, stor och levererade ingenting
mopar är en reservdels/performance division inom chrysler, men har blivit ett samlingsnamn för chryslerprodukter. mamma mopar:)
440 sixpacken var inte lika snabb som hemin om den var optimerad, men den var svår för var man att hålla i skick. om man snackar undervärdering så är nog 440-6 ett bra exempel, då han är minst en halv sekund sabbare än en vanlig 440, och en sådan skillnad gör inte 15 hästar..
De kursa väl pga slarvbyggen o sånt väl? Oså var det också väl flera kunder som betalt men inte fått nåt om jag minns rätt?
Ok, att jag visste det berodde på att de visade en dokumentär om gone in 60 sec på discovery, där berättade de om bilarna och visade från unique-performance och deras byggen...
De har mer än kursat. Det pågår en jätte utredning kring det här i usa. De har tagit betalt för bilar som de inte har levererat. När kunderna har frågat hur de går med deras bilar har de skickat bilder på en annan bil för att lura ägaren att de går framåt. De har alltså skickat samma bilder till olika människor. Finns en norrman som har betalt 1,5 elelr 2,5 miljon för bygget som han troligen aldrig får se röken av. Ett annat problem i utredningen är att de har bytt chassienummer på bilarna vilket gör att ägarna inte kan få tillbaks sina bilar på ett bra tag.
Jag tog med SOHC.en , för den kunde man faktiskt få dealer monterad i bil hos fordförsäljarna. den vanliga 427:an var inte att leka med heller 428, 429scj osv Ang optimerad HEMI ställ dig då frågan vad kunde 440-6 och de andra motorerna prestera när de var optimerade? När var de optimerade osv. Tror att en optimerad Zl eller L88 corvette skulle kunnat prestera rätt rätt bra tex. Det var egentligen dit jag ville komma med mitt inlägg väldigt svårt att göra jämförelser, tilltron till den tidens tidningar som car craft mm ger jag inte mycket för, jag har sett listan 50 fastest musclecars och det går snabbt att avgöra att förutsättningarna var ganska olika. En sak är säker att Dessa bilar är trettonsekundersmonster på oklistrad bana med sketdäck (12 sek optimerade he he!!!) Vilka bilar presterar så idag på klistrad bana med dagensdäck?
W-43, 455 Oldsmobile Hemi (Prototyp) 550 hk @ 6500 varv och 10.2:1 kompression
Finns en ännu värre version av den (OW-43) med stålfoder, ventiler i aluminium, 12.2:1 i kompression och lite andra saker. Bromsad till 700 hk vid 6800 varv
Senast redigerat av JimpeBoy (16 augusti 2009)
"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen
red442 skrev: Jag tog med SOHC.en , för den kunde man faktiskt få dealer monterad i bil hos fordförsäljarna. den vanliga 427:an var inte att leka med heller 428, 429scj osv Ang optimerad HEMI ställ dig då frågan vad kunde 440-6 och de andra motorerna prestera när de var optimerade? När var de optimerade osv. Tror att en optimerad Zl eller L88 corvette skulle kunnat prestera rätt rätt bra tex. Det var egentligen dit jag ville komma med mitt inlägg väldigt svårt att göra jämförelser, tilltron till den tidens tidningar som car craft mm ger jag inte mycket för, jag har sett listan 50 fastest musclecars och det går snabbt att avgöra att förutsättningarna var ganska olika. En sak är säker att Dessa bilar är trettonsekundersmonster på oklistrad bana med sketdäck (12 sek optimerade he he!!!) Vilka bilar presterar så idag på klistrad bana med dagensdäck?
Man kunde få en Race Hemi monterad i bilen med, en Hemi Dart gick på 4 000 dollar, en zl1 Camaro kostade 7.500 dollar, och vem är snabbast?
sen håller jag med om att det är svårt att få fram riktiga tider, vissa körde med rullande start, vissa monterade headers på bilarna osv bla bla bla ungefär.
sen tycker jag inte Zl1 Camaron eller L88 Corvetten spelar i samma liga som en standard hemi eller tex en 442a, varför? Zl1 Camaron finns i stort sett inte, och l88an är en tvåsitsig sportbil.
som att jämnföra en Viper mot en Shelby mustang ungefär.
Som referens kan man ju säga att en ny camaro på 426 hästar gör 13 jämt med moderna breda däck, jodu Monster kan man kalla dem!
Helt rätt Jimpeboy! Tycker att tråden har tagit en trevlig vändning, gäller att inte slå sig för bröstet för sitt eget märke utan låt oss istället diskutera hur snabba dessa bilar egentligen var. Man skall komma ihåg att detta var en epok som aldrig återkommer, Usa är ett stort land 300 milj inv och det fanns dragstrippar i varenda liten håla där hel och semi profsionella dealersponsrade racers varvade med amatörer ala vebotrimmare rejsade varje helg. Bilfirmorna sålde trimdelar så att kassa apparaterna glödde verkstäderna hade fullt på veckorna nya trimfirmor startades fan om inte hela den amerikanska ekonomin var uppbyggd på detta. Det spred sig även till lilla Sverige och vi fick speedshopar ala Hansen och Rogers Custom mm och så var det igång hår åxå Skickar en bild(er) på en Olds inte för att den är snabbast men tids typisk En 68 350 ramrod (w31)olds som tävlar E/S bilderna är alltså från 68
red442 skrev: Helt rätt Jimpeboy! Tycker att tråden har tagit en trevlig vändning, gäller att inte slå sig för bröstet för sitt eget märke utan låt oss istället diskutera hur snabba dessa bilar egentligen var. Man skall komma ihåg att detta var en epok som aldrig återkommer, Usa är ett stort land 300 milj inv och det fanns dragstrippar i varenda liten håla där hel och semi profsionella dealersponsrade racers varvade med amatörer ala vebotrimmare rejsade varje helg. Bilfirmorna sålde trimdelar så att kassa apparaterna glödde verkstäderna hade fullt på veckorna nya trimfirmor startades fan om inte hela den amerikanska ekonomin var uppbyggd på detta. Det spred sig även till lilla Sverige och vi fick speedshopar ala Hansen och Rogers Custom mm och så var det igång hår åxå Skickar en bild på en Olds inte för att den är snabbast men tids typisk En 68 olds som tävlar E/S bilden är alltså från 68
red442 skrev: Helt rätt Jimpeboy! Tycker att tråden har tagit en trevlig vändning, gäller att inte slå sig för bröstet för sitt eget märke utan låt oss istället diskutera hur snabba dessa bilar egentligen var. Man skall komma ihåg att detta var en epok som aldrig återkommer, Usa är ett stort land 300 milj inv och det fanns dragstrippar i varenda liten håla där hel och semi profsionella dealersponsrade racers varvade med amatörer ala vebotrimmare rejsade varje helg. Bilfirmorna sålde trimdelar så att kassa apparaterna glödde verkstäderna hade fullt på veckorna nya trimfirmor startades fan om inte hela den amerikanska ekonomin var uppbyggd på detta. Det spred sig även till lilla Sverige och vi fick speedshopar ala Hansen och Rogers Custom mm och så var det igång hår åxå Skickar en bild(er) på en Olds inte för att den är snabbast men tids typisk En 68 olds som tävlar E/S bilderna är alltså från 68
Yepp Hedning visst var det rätt! Mig veterligen så kom den aldrig i produktion men det finns några ex, underligare saker än så har hänt t.ex har det ibland sålts prototypbilar på auktioner. tror mig ha sett gjutformarna till motorn på drift någonstans vem vet någon kanske börjar nyproducera dem.
Ä va fan jag smäller på med en bild till..
Klicka på länken för att se bilden i större storlek, har inte lärt mig detta riktigt än.. http://img136.imagevenue.com/img.php?lo … 086lo.jpg# Tycker mig se en Hemi satelite i bakrunden... ja ja vet det var inte meningen o kaxa
red442 skrev: Yepp Hedning visst var det rätt! Mig veterligen så kom den aldrig i produktion men det finns några ex, underligare saker än så har hänt t.ex har det ibland sålts prototypbilar på auktioner. tror mig ha sett gjutformarna till motorn på drift någonstans vem vet någon kanske börjar nyproducera dem.
Klicka på länken för att se bilden i större storlek, har inte lärt mig detta riktigt än.. http://img136.imagevenue.com/img.php?lo … 086lo.jpg# Tycker mig se en Hemi satelite i bakrunden... ja ja vet det var inte meningen o kaxa
Var jag hittar bilderna jo jag har väl kännedom om mest oldsbilder ber om ursäkt för det men jag skickar en länk kolla här med risk för att man inte får se er här igen ... he he
W-43, 455 Oldsmobile Hemi (Prototyp) 550 hk @ 6500 varv och 10.2:1 kompression
Finns en ännu värre version av den (OW-43) med stålfoder, ventiler i aluminium, 12.2:1 i kompression och lite andra saker. Bromsad till 700 hk vid 6800 varv
"Ventiler i aluminium". Dom kan inte ha levt länge..?