Hur bra den orkar vågar jag inte svara på. Men rent funktionsmässigt går det. Steget klarar av att simultankopplas (att köra bas ihop med ett par högtalare på ett stereosteg, kallas även tri-mode) Dock behöver man två kondensatorer till högtalarna i stereo och en spole till basen. Se sida 12 i manualen för kopplingsschema och tips på komponenter för filtren. http://mds.se/Archive/documents/bruksan … MANUAL.pdf
okej, tackar för snabba svar som vanligt och jag ingen kondenstator. Kan man koppla in dem på huvudenheten logik isåfall bli det sex högtalare 2 6,5denver och 5,25 gas alpha. Logiken är från elgigante
okej, tackar för snabba svar som vanligt och jag ingen kondenstator. Kan man koppla in dem på huvudenheten logik isåfall bli det sex högtalare 2 6,5denver och 5,25 gas alpha. Logiken är från elgigante
Jodå du kan driva högtalarna via enheten. Men förvänta dig inget jättebra ljud. Basen kan du köra enbart på steget.
Kondensatorer och spole kan du köpa från tex. Elfa, HiFi-Kit och Ljudia.
0.8mm blir billigast men jag själv skulle kört på 1.2mm-tråd i spolen. Ju mindre area man har ju mer effektförlust blir det. 1.2mm blir ett hyfsat mellanting.
Jodå du kan driva högtalarna via enheten. Men förvänta dig inget jättebra ljud. Basen kan du köra enbart på steget.
0.8mm blir billigast men jag själv skulle kört på 1.2mm-tråd i spolen. Ju mindre area man har ju mer effektförlust blir det. 1.2mm blir ett hyfsat mellanting.
Notera att detta är bara förslag
Ett bra och billigt förslag som jag inte har råd med men annars verka det vettigt
Ett bra och billigt förslag som jag inte har råd med men annars verka det vettigt
Som sagt du kan ju köra 5 och 6-orna på enheten, men du kan enkelt uppgradera med kondensatorerna och spolen senare. Kör du på 0.8mm-spolen så landar du ju på 132kr plus frakt från tex HiFi-Kit.
Som sagt du kan ju köra 5 och 6-orna på enheten, men du kan enkelt uppgradera med kondensatorerna och spolen senare. Kör du på 0.8mm-spolen så landar du ju på 132kr plus frakt från tex HiFi-Kit.
Verkar väldigt intressant med spolar och grejer mest för att detta är något och lära sig. Ska faktis genast googla om info om dett
Verkar väldigt intressant med spolar och grejer mest för att detta är något och lära sig. Ska faktis genast googla om info om dett
Körde faktiskt så me dmin första rigg i en Ammis. Coustic Amp 215 som drev en Coustic HT610v (med spole) och Coustic HT605v ihop med HT601v. Allt passivt delat, 5" med bandpassfilter via kondensator och spole i serie och diskanterna bara hp via kondensator.
hur funkar spolarna? hur ska man placera de i närheten av högtaleren eller vad?
Enkelt förklarat så delar den bort de högre frekvenserna.
Man bör inte placera en spole alltfär nära magneter då magnetfältet påverkar spolens egenskaper. Om du kör simultankopplat så rekomenderar jag att ha komponenterna nära steget istället.
"Bara" att löda spolen i serie med pluskabeln till basen och likaså kondensatorerna i serie med kablarna till mellanregistren.
När det går ström i en spole så uppstår något som heter induktans, det brukar anges i mH (milliHenry). I passiva delningsfilter så använder man sig av kondensatorer och spolar, vid uträkningen av ett filter så utgår man bla ifrån spolens induktans.
Lonefox skrev i exemplet att spolen var på 4 mH, då är det detta värde som är viktigast att hålla sig till eftersom det har med delningsfrekvensen i filtret att göra. Grovleken på spolens koppartråd, dvs 0,8/1,2/1,4 mm, har mest att göra med hur stora effektförluster som uppstår genom spolen. Ju grövre tråd desto mindre effektförluster, men spolen blir tyvärr dyrare med grövre tråd.