6971
Sök

Böter vid överstigande vikitgräns på släp?

539 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
Hej.

Jag ber om ursäkt om det finns liknande trådar men jag hittade inga just nu. Nån som vet hur stora böter är om man lastar för mkt på släpet?

Det gäller en bilsläp då... jag tänkte dra en bil och den väger 1350kg men jag får dra max 1560kg med min B kort, då blir det att släpet får väga max 210kg men en bilsläp väger nog lite mer antar jag?

Så tillbaka till frågan, om man nu träffar farbror blå, hur mkt böter får man? eller bli man av med körkortet? (Det hoppas jag inte tongue)

snabba svar upskattas!

Tack på förhand roll

8 297 Inlägg
24 juli 2009
Dels får man böter baserat på hur mycket överlass man har och sen så kan det bli tal om olovlig körning om man inte har E-behörighet. Bekant åkte dit på det där förra året, han klararde kortet, men fick 6000:- i böter.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
24 juli 2009
Jag tycker inte det är värt risken att bli av med kortet, det finns andra bättre sätt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

283 Inlägg
24 juli 2009
Marlboroman skrev:
Dels får man böter baserat på hur mycket överlass man har och sen så kan det bli tal om olovlig körning om man inte har E-behörighet. Bekant åkte dit på det där förra året, han klararde kortet, men fick 6000:- i böter.

När man ser detta svar så skulle jag valt en bärgare för att förflytta ett fordon, kolla med din lokala bärgningskår.

Artur
Senast redigerat av r2d2artur (24 juli 2009)

12 086 Inlägg
24 juli 2009
Dina siffror ser rätt förlåtande ut tycker jag.  Du får dra en 1500kg kärra utan E, då blir det ungefär 300kg övervikt. Jag hade gjort det, men de ligger på gränsen till olovlig körning med övervikten.
Senast redigerat av JapMax (24 juli 2009)

8 928 Inlägg
24 juli 2009
JapMax skrev:
Dina siffror ser rätt förlåtande ut tycker jag.  Du får dra en 1500kg kärra utan E, då blir det ungefär 300kg övervikt. Jag hade gjort det, men de ligger på gränsen till olovlig körning med övervikten.

Han ska lasta en bil som väger 1350kg på ett släp som tom väger minst 600kg och blir han stoppad så är det till att ställa ekipaget vid vägkanten+böter. Är det ett "tungt släp" så får han inte ens köra det tomt med B-kortet.
Senast redigerat av Hamilton (24 juli 2009)

Fotograf på Tierp iDag

12 086 Inlägg
24 juli 2009
Hamilton skrev:
JapMax skrev:

Han ska lasta en bil som väger 1350kg på ett släp som tom väger minst 600kg och blir han stoppad så är det till att ställa ekipaget vid vägkanten+böter. Är det ett "tungt släp" så får han inte ens köra det tomt med B-kortet.

Nej, men en 1500kg kärra är inte "tungt släp" i hans fall.
Och en 1500kg kärra har sällan en tjänstevikt över 400-500kg. Vilket som jag tidigare beskrev ger en övervikt på 300kg (baserat på 450kg tjänstevikt).

Nu är jag inte lika påläst ang påföljderna men jag tvivlar på att 300kg övervikt (ca 33%) ger honom mer än lite böter i värsta fall.
Senast redigerat av JapMax (24 juli 2009)

8 928 Inlägg
24 juli 2009
JapMax skrev:
Hamilton skrev:
JapMax skrev:

Nej, men en 1500kg kärra är inte "tungt släp" i hans fall.
.

ehh...hur kommer du fram till det?

Fotograf på Tierp iDag

4 005 Inlägg
24 juli 2009
GROV olovlig körning till och med!

Sök