Problem med låsbara hjulbultar

Virgo
24 april 2006 · 4 Inlägg

Hej

Jag har en låsbar bult på varje hjul till min bil. När jag nu skulle byta till sommardäck hann jag byta ett hjul, sen gick hylsan till de låsbara bultarna sönder. Nu vet jag inte hur jag ska bära mig åt för att få loss de tre låsbara bultarna som är kvar på de andra hjulen.

En ny hylsa kan jag inte köpa eftersom jag tyvärr har tappat bort koden för att få en ny tillverkad.

Vad göra? Kom gärna med förslag!

/Andreas

P. Hansson
24 april 2006 · 106 Inlägg

Är det några orginal fälgar med orginal bultar till någon bil så kan du fara till din märkes verkstad. Dom har ofta massor med olika hylsor.

Men ibland har vi fått borra ut dom där på jobbet då kunden tappat bort sina låshylsor=/

---???---
323:an
24 april 2006 · 22 Inlägg

Svetsa fast en bult och dra loss den på det sättet, glöm inte att kyla den med jämna mellan rum. Detta sätt gör de på Volvo.

Sharky
25 april 2006 · 10 287 Inlägg

Går hylsan att laga?

/Göran

Virgo skrev:
Hej

Jag har en låsbar bult på varje hjul till min bil. När jag nu skulle byta till sommardäck hann jag byta ett hjul, sen gick hylsan till de låsbara bultarna sönder. Nu vet jag inte hur jag ska bära mig åt för att få loss de tre låsbara bultarna som är kvar på de andra hjulen.

En ny hylsa kan jag inte köpa eftersom jag tyvärr har tappat bort koden för att få en ny tillverkad.

Vad göra? Kom gärna med förslag!

/Andreas

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
zazkar52
25 april 2006 · 90 Inlägg

323:an skrev:
Svetsa fast en bult och dra loss den på det sättet, glöm inte att kyla den med jämna mellan rum. Detta sätt gör de på Volvo.

Gör de verkligen så på volvo??Inte här iallafall!!!
när min hylsa gick sönder i vintras,så hade de en "specialhylsa" som man bankade på med slägga,så åt den sig in i hjulbulten,sen va det bara att lossa!Bulten blev givetvis kass,men det va d värt!!

Gick väldigt lätt o smidigt!Skulle tro att de som roar sig med att sno andras fälgar har nåt liknande verktyg så att det går snabbt o smidigt!!

kezzk
25 april 2006 · 46 Inlägg

knacka på en 19 mm 12 kants hylsa brukar funka! eller 21 mm om det är för stort för 19mm men 12 kant lär det vara!...lycka till!

crossfire
25 april 2006 · 20 Inlägg

Där är två saker som du kan göra, åk till märkesverkstad om låssatsen kommer där ifrån eller åk till däckverkstaden så hjälper dom dig för där har dom satser och kan låsa upp hjulen till dig.

Eliza Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
27 april 2006 · 991 Inlägg

dom brukar vanligen slå upp bultarna på däckfirmor, de gjorde dom på min och fälgarna överlevde, så hur äskra de där låsbara är det kan ja ju inte säga. alltså om man kan slå upp dem tongue

Varför följa strömmen när de bränner mer kalorier att simma motströms?
www.mondoblog.se/misscarbon
Dodge Magnum SRT8 "Supercharged.se" (2006)
parayaCar
27 april 2006 · 424 Inlägg

men att svetsa fast en bult lät ju bäst smile

**// Toyota \\**
crossfire
27 april 2006 · 20 Inlägg

Man kan göra hur man vill. Men med våld hjälper inte mycket om man är rädd om fälgarna.
Så vill dom hjälpa till på däckverkstaden gör dom det om dom har service. Vems är ansvaret om dom skadar fälgen ditt eller deras.

diforce
28 april 2006 · 279 Inlägg

brukar gå o knacka på en 12kantshylsa, om det inte går så deformera bulten lite o sedan slå försöka slå på en 12kant- el 6kant hyllsa(beror på hur mycket man slagit på låsmuttern).. brukar funka:) ... o nej är inte en sån som snor fälgar;) men umgås i vissa "krimminella" kretsar så man hör ju endel, kke därför man alltid kan ha bilen olåst med strerio o hela rubbet i orört oxå? wink

two lies don´t cancel each other out
2jzinside Fartygsingenjör
28 april 2006 · 550 Inlägg

#1 tror inte att det är på DIN bil du tänker byta däck om du förstår vad jag menar wink, din profil skapades samma dag som du skrev tråden och du har ingen bil upplagd på garaget.

Senast redigerat av wrapman (28 april 2006)

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis
Virgo
28 april 2006 · 4 Inlägg

Hej och tack ska ni ha för alla tips!

Efter att ha knäckt hylsan försökte jag och tre händiga granngubbar frebrilt att knacka loss bultarna. Det blev nästan lite våldsamt och bultarna satt som sten, så då beslutade jag mig för att åka till verkstan istället. Det är en Volvo, men bultarna var inte Volvos egna.

Han på verkstan hade ett helsike att få loss dem. De svetsade på en bult på varje låsbar och drog ut dem på så vis. 1200 spänn kostade det. Surt sa räven, men nu har jag i alla fall äntligen fått på sommarsulorna.

wrapman skrev:
#1 tror inte att det är på DIN bil du tänker byta däck om du förstår vad jag menar wink, din profil skapades samma dag som du skrev tråden och du har ingen bil upplagd på
garaget.

Jorå, nog är det min bil alltid. Jag får ta och lägga upp några bilder vid tillfälle.

Senast redigerat av Virgo (28 april 2006)

Bodine
30 oktober 2006 · 1 Inlägg

Ett lite senkommet råd...

Jag fick problem med en låsbart hjulbult i våras och nu på hösten med två till. Jag fick ut dom genom att borra ett hål i bulten och gänga på en bultutdragare, "svinpitt" - en vänstergängad, konisk bult.

Fungerade helt OK men det behövs vassa borrar av bra kvalitet. Stålet i bultarna är inte att leka med.

Det tog ung. 10 min borrande per bult att komma in de ca 10 mm som behövdes.


//b

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang