Mystisk koppling och konstiga sladdar.

snaku
26 juli 2009 · 155 Inlägg

Tjenare!
Har en bmw 535 e34 som jag rotade runt lite i elsystemet på här om veckan då det va lite problem. Visade sig vara generatorn. Men iaf så i samband med detta upptäckte jag något konstigt.

För det första går det några sladdar lite här och var igenom bilen. Dessa måste vara dragna i efterhand då jag de precis som min lågnivå kabel kommer ut under handskfacket innan den går in under instrumentpanelen. Dessa kablar går även bak och ser ut som om de skulle kunnat gå upp till de bakre högtalarna.

Det andra underligga som jag upptäckte var att hötalarna bak var kopplade på de fram lr hur man ska säga. Trodde nämligen de va någe fel på de då jag försökte fade:a bak ljudet. Men upptäckte sen att de måste vara kopplade på de fram lr hur man skall förklara. Vad som är ÄNNU mera mystiskt är att det finns 2 st uppsättningar anslutningar bak. Om man kopplar in den andra uppsättningen händer ingenting.

Kan ungefär 0 om billjud, så undrar nu Vad de här konstiga sladdarna kan ha använts till? Har mina misstankar om att en tidigare ägare haft en rejälare ljudinstallation i bilen. Kan detta stämma? Hur gör jag för att få högtalarna bak att spela på kanalerna bak lr va de heter.

Högtalarna som sitter i är iaf:
Fram: DLS Reference 6,5" samt lösa diskanter (orginal tror jag de är)
Bak: Blaupunkt 5,25 tvåvägs.

Det är det enda jag vet om dessa då jag själv inte monterat några högtalare i bilen utan de följde med. Förra ägaren visste heller inget då han inte var spec intresserad av ljud.

Kan knäppa lite bilder imorn tänkte jag. Är det något speciellt jag borde ta kort på förutom de ovan nämnda sakerna?

Saab 9-3 Viggen "Nordic" (2000)
Audi_Reed
26 juli 2009 · 12 Inlägg

Det kan vara så att högtalarna bak har inbyggda slutsteg, då behöver dom 12v också för att spela.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang