2954
Sök

Skönare ljud under 3000 rpm?

250 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#1
Är det öppet luftfilter som gäller då, eller sportavgassystem? Vill inte ha ett störigt surrande när man kör fortare, utan bara vid lägre varv, när man trycker på lite smile Ökar även insatsfilter insugsljudet nämnvärt?

Reservdansk
6 271 Inlägg
27 juli 2009
#2
Vad är det för bil vi pratar om?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

250 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#3
TurbOla skrev:
Vad är det för bil vi pratar om?

Sugisar i allmänhet, men Peugot 206 GTI i synnerhet smile

12 086 Inlägg
27 juli 2009
#4
Öppet filter ger ljud vid främst full gas, så de passar nog dig.

Kokar ris
923 Inlägg
27 juli 2009
#5
större motor?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 juli 2009
#6
Det är lite som att du vill få din stereo att låta mycket när du spelar lågt...   det är liksom inte så det funkar.


Det enda du kan göra är att montera en anordning som släpper avgaserna förbi avgassystemet när du gasar lite.  Exempelvis en 60mm WG som du låter stå öppen på lägre effekter och som stänger när du gasar på.  lite bakvänt men men...

Jag hade valt att göra tvärt om att dra upp WG:n med vaccum, alltså att den brölar när du belastar motorn oavsett varvtal men är stängd när du inte gasar om på motorvägen tex.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

250 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#7
torpis skrev:
Det är lite som att du vill få din stereo att låta mycket när du spelar lågt...   det är liksom inte så det funkar.


Det enda du kan göra är att montera en anordning som släpper avgaserna förbi avgassystemet när du gasar lite.  Exempelvis en 60mm WG som du låter stå öppen på lägre effekter och som stänger när du gasar på.  lite bakvänt men men...

Jag hade valt att göra tvärt om att dra upp WG:n med vaccum, alltså att den brölar när du belastar motorn oavsett varvtal men är stängd när du inte gasar om på motorvägen tex.

Att få motorn att låta lite mer vid full belastning är det jag är ute efter, vad jag INTE är ute efter är att den ska låta mer när man varvar lite (3500-4000 rpm, på t.ex. motorväg).

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 juli 2009
#8
Erikkk skrev:
torpis skrev:
Det är lite som att du vill få din stereo att låta mycket när du spelar lågt...   det är liksom inte så det funkar.


Det enda du kan göra är att montera en anordning som släpper avgaserna förbi avgassystemet när du gasar lite.  Exempelvis en 60mm WG som du låter stå öppen på lägre effekter och som stänger när du gasar på.  lite bakvänt men men...

Jag hade valt att göra tvärt om att dra upp WG:n med vaccum, alltså att den brölar när du belastar motorn oavsett varvtal men är stängd när du inte gasar om på motorvägen tex.

Att få motorn att låta lite mer vid full belastning är det jag är ute efter, vad jag INTE är ute efter är att den ska låta mer när man varvar lite (3500-4000 rpm, på t.ex. motorväg).

Då kan du använda mitt andra exempel där du drar upp en WG med Vaccum, en sådan skulle funka utmärkt:  http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=547

koppla en slang från övre anslutningen till precis före ditt gasspjäll. och montera en fjäder som motsvarar mottrycket i ditt avgassystem.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

250 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#9
torpis skrev:
Erikkk skrev:
torpis skrev:
Det är lite som att du vill få din stereo att låta mycket när du spelar lågt...   det är liksom inte så det funkar.


Det enda du kan göra är att montera en anordning som släpper avgaserna förbi avgassystemet när du gasar lite.  Exempelvis en 60mm WG som du låter stå öppen på lägre effekter och som stänger när du gasar på.  lite bakvänt men men...

Jag hade valt att göra tvärt om att dra upp WG:n med vaccum, alltså att den brölar när du belastar motorn oavsett varvtal men är stängd när du inte gasar om på motorvägen tex.

Att få motorn att låta lite mer vid full belastning är det jag är ute efter, vad jag INTE är ute efter är att den ska låta mer när man varvar lite (3500-4000 rpm, på t.ex. motorväg).

Då kan du använda mitt andra exempel där du drar upp en WG med Vaccum, en sådan skulle funka utmärkt:  http://www.klracing.se/?subpage=vara&vara=547

koppla en slang från övre anslutningen till precis före ditt gasspjäll. och montera en fjäder som motsvarar mottrycket i ditt avgassystem.

Funkar detta verkligen på sugmotorer? Det är väl iallafall inte tänkt att användas så?

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 juli 2009
#10
Erikkk skrev:
Funkar detta verkligen på sugmotorer? Det är väl iallafall inte tänkt att användas så?

Jodå, det är precis så en Wastegate är tänkt att fungera. Dock är det inte riktigt för ljudets skull som de flesta använder en Wastegate wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

250 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#11
torpis skrev:
Erikkk skrev:
Funkar detta verkligen på sugmotorer? Det är väl iallafall inte tänkt att användas så?

Jodå, det är precis så en Wastegate är tänkt att fungera. Dock är det inte riktigt för ljudets skull som de flesta använder en Wastegate wink

Har alltid kopplat samman wastegate med turbo, men kanske hade fel där? tongue

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 juli 2009
#12
Erikkk skrev:
torpis skrev:
Erikkk skrev:
Funkar detta verkligen på sugmotorer? Det är väl iallafall inte tänkt att användas så?

Jodå, det är precis så en Wastegate är tänkt att fungera. Dock är det inte riktigt för ljudets skull som de flesta använder en Wastegate wink

Har alltid kopplat samman wastegate med turbo, men kanske hade fel där? tongue

Precis, men funktionen är exakt den samma för din del. Skyffla förbi avgaserna utanför ordinarie färdväg.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

250 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
#13
torpis skrev:
Erikkk skrev:
torpis skrev:
Jodå, det är precis så en Wastegate är tänkt att fungera. Dock är det inte riktigt för ljudets skull som de flesta använder en Wastegate wink

Har alltid kopplat samman wastegate med turbo, men kanske hade fel där? tongue

Precis, men funktionen är exakt den samma för din del. Skyffla förbi avgaserna utanför ordinarie färdväg.

Kom att tänka på en sak nu, kommer övergången från "mycket" till "lite" ljud vara successiv, eller kommer det plötsligt börja låta mycket mer (odämpat) vid ett visst avgasflöde (t.ex. lite under fullgas)?
Senast redigerat av Erikkk (4 augusti 2009)


Sök