Fartspärr på Toyota Supra?

girl-of-speed
27 juli 2009 · 58 Inlägg

Hur och på vad för firma kan man ta bort fartspärren på bilen min? Den begränsar liksom det stora nöjet att äga en Supra när man vet att den vill ge mer ^^

Aerodynamik ...
27 juli 2009 · 7 120 Inlägg

http://www.importscene.com.au/prod547.htm

Finns säkert andra, billigare sätt. Men det var det första jag hittade efter en snabb googlesökning tongue

Stefan Varberg Supraman
27 juli 2009 · 2 300 Inlägg

ring j-spec, prata med carl

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
qazse
27 juli 2009 · 178 Inlägg

nu är inte jag nå insatt alls i hur det är kopplat på en supra så du får kolla upp så jag har rätt. om signalen går från sensor till instrumentbräda och sen vidare till ecu bör det ju bra vara att klippa mellan ecu och instrument

går den från sensor till ecu och sen vidare till instrument bör det bara vara att sätta en brytare mellan sensor och ecu. iofs kommer du inte inte se hur fort du kör men det är ju antagligen över 140 så du blir ju av med kortet hur det än är smile

kanske inte lika tuft som att ha en låd som det står HKS på men det är gratis. (eller typ 30kr för en brytare och en sladdbit)

qazse
28 juli 2009 · 178 Inlägg

taget från http://www.floridasupras.com/files/Supr … agrams.pdf

VEHICLE SPEED CIRCUIT
THE VEHICLE SPEED IS DETECTED BY VEHICLE SPEED SENSOR (SPEED SENSOR) NO.1 INSTALLED IN THE TRANSMISSION AND THE SIGNAL IS INPUT TO TERMINAL SP1 OF THE ENGINE CONTROL MODULE (ENGINE AND ELECTRONICALLY
CONTROLLED TRANSMISSION ECU) VIA THE COMBINATION METER.

så om inte jag har fattat det hela fel är det bara att klippa mellan instrument och ecu.
bilen kommer då gå till varvstopp på alla vxl ( om den orkar ) och du kommer fortfarande kunna se hur fort det går smile  aningen billigare än 280$

men fråga någon som är insatt i det hela innan du klipper sönder något, måste ju finns en anledning till att dom tar så mycket pengar för en liten låda, men ingen jag kan komma på mer än att folk är rädda för att prova saker när det gäller bilel eller om det inte är en aut så den behöver veta hastighet för att sköta lådan riktigt.



annan lösning

Pull the TRAC fuse in the fuse-box area near the battery under the bonnet.
This will disable the traction control (a GOOD thing as the traction control is irritating bordering on dangerous) but it also *apparently* has the effect of removing the 156mph limit on UK cars.

Linusj
28 juli 2009 · 367 Inlägg

GReddy - Hastighetsspärrborttagare (SLCC) kör jag med, funkar fint! Såg på blocket annars:

http://askas3046.dedic35.kontrollpanele … p;Visn=Std

Sharky
28 juli 2009 · 10 287 Inlägg

Vissa bilar och vissa sprut (ECU:er) använder faktiskt hastighetssignalen till andra saker än att bara stänga ner om man kör för fort. Jag hoppas att ni som ger rådet att klippa har järnkoll på att så inte är fallet på en Supra.
Jag vet bilar som i princip inte går alls om dom saknar hastighetssignal.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
qazse
28 juli 2009 · 178 Inlägg

vi som ger rådet att bara klippa består bara av mig och i båda mina inlägg har jag skrivit att jag inte vet om det är ofarligt på just supra och att det är säkrast att kolla med någon som är insatt i det hela.

iofs har jag inte kollat så noga men jag har inte hittat något mer som är beroende av hastighetssignalen och man kan köpa svindyra sld dosor till bilar som man helt utan problem kan kapa signalen på


( inte meningen att låta otrevlig utan det är bara ett försök att få mer kunskap )
vilka bilar är beroende av hastighetssignal och vad använder den signalen till??

Sharky
28 juli 2009 · 10 287 Inlägg

Bla Volvo med LH2.4 sprut går riktigt dåligt om man kör utan hastighetssignal till sprutet (man får även problem med tomgången).

Andra bilar, tex Audi och använder hastighetssignal bla för:

- antispinnreglering
- adaptiv chassiereglering (ändra styvhet och ride-height).
- ABS reglering
- Automatlådestryning

Sedan är det väl så att vissa navigatorer använder hastighetssignal för död-räkning?
Och det finns bilstereo som kan ändra ljudnivå beroende på hur fort man kör.

/Göran

qazse skrev:
( inte meningen att låta otrevlig utan det är bara ett försök att få mer kunskap )
vilka bilar är beroende av hastighetssignal och vad använder den signalen till??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
qazse
28 juli 2009 · 178 Inlägg

jo det med antispin, abs och auto styrning är ju ganska självklart men detdär med lh2.4 och tomgång låter lite konstigt:s det är inte "engine speed signal" du tänker på nu??

möjligtvis att motorn går över till "limp home" om den inte kan skicka signal igenom sensorn pga att man har kapat kabeln men då bör det ju bara vara att ha allt som vanlig men koppla förbi sensorn med en brytare, för när man står still får ju inte ecu någon hastighetssignal och motorn har både tomgång och kan varva fullt ut.
( men som jag har sagt i alla tidigare inlägg så vet jag inte när det gäller just supra )

Sharky
28 juli 2009 · 10 287 Inlägg

Nix, inte engine speed signal . Utan hastighetsmätarsignal så går inte Volvo med LH2.4 bra alls. Detta vet jag både från Claus på Turbocenter och Stefan Olsson på BSR och dessutom fick vi problem med just det när vi byggde Bilsports Turbocontainer.

Problemet är att man inte vet hur motorstyrsystemdesigners hos biltillverkare har gjort. Man kan av olika skäl vilja ha en uppsättning reglerparametrar för tomgångsstyrning, kamlägesinställning etc när bilen står still och motorn därmed är olastad och andra parametrar när motorn är belastad. Och då kan designern använda hastighetssignal, momentsignal eller kombinationer därav för att styra motorn på tänkt sätt.

Och resultatet kan vara endera felkod eller limp-home.

/Göran



qazse skrev:
jo det med antispin, abs och auto styrning är ju ganska självklart men detdär med lh2.4 och tomgång låter lite konstigt:s det är inte "engine speed signal" du tänker på nu??

möjligtvis att motorn går över till "limp home" om den inte kan skicka signal igenom sensorn pga att man har kapat kabeln men då bör det ju bara vara att ha allt som vanlig men koppla förbi sensorn med en brytare, för när man står still får ju inte ecu någon hastighetssignal och motorn har både tomgång och kan varva fullt ut.
( men som jag har sagt i alla tidigare inlägg så vet jag inte när det gäller just supra )

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
paran0id
28 juli 2009 · 86 Inlägg

Hastighetsspärren försvinner som sagt om du plockar TRAC-säkringen smile

qazse
28 juli 2009 · 178 Inlägg

tycker fortfarande att det låter lite skumt med LH2.4;an men säger du att det är så har du antagligen rätt.
kapade ni sladden eller gick ni runt sensorn?


någon av alla här som vet hur supran reagerar i högre hstigheter med en sld monterad?
rent så bromsar den ju signalen så ecu tror att man kör i 179km/h även om man ligger i 220km/h hur blir det då med antisladd/spin? den borde ju plötsligt sluta funka eller iallafall funka väldigt dåligt när man kommer över 180km/h

Linusj
29 juli 2009 · 367 Inlägg

paran0id skrev:
Hastighetsspärren försvinner som sagt om du plockar TRAC-säkringen smile

Gäller ej japan-spec.

girl-of-speed
29 juli 2009 · 58 Inlägg

jag kanske är dum som säger det, men j-spec gäller bara japan eller även bilar importerade från england?
När det stod j-spec, gäller det då även min englandsimporterade?

Rinnegan Malleus Malificarum
29 juli 2009 · 2 401 Inlägg

girl-of-speed skrev:
jag kanske är dum som säger det, men j-spec gäller bara japan eller även bilar importerade från england?
När det stod j-spec, gäller det då även min englandsimporterade?

J-spec = högerstyrd.

Euro-spec = vänsterstyrd. smile

Bara en liten lätt sak att komma ihåg. Jag skulle annars satsa på Greddy SLCC som det pratades om innan. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Aerodynamik ...
29 juli 2009 · 7 120 Inlägg

UK räknas som Euro-Spec men är likförbannat högerstyrd. smile

Rinnegan Malleus Malificarum
29 juli 2009 · 2 401 Inlägg

Aerodynamik skrev:
UK räknas som Euro-Spec men är likförbannat högerstyrd. smile

Jag vägrar acceptera något så banalt, sålänge det är högerstyrt så är det jap-spec enligt mig. tongue

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
girl-of-speed
6 augusti 2009 · 58 Inlägg

Har skaffat en Greddy Speed Cut Controller men manualen är på japanska... kanske ska gå en snabbkurs så blir nog min plånbok ännu mer happy tongue

Nån som kanske har ett hum om hur den ska kopplas in OCH var??!!

mkiv77
9 augusti 2009 · 1 153 Inlägg

Ska ha en inkopplings guide någonstans i garaget kan kolla om jag hittar den.Lätt att koppla in om man har lite elkunskap och vet vart allt sitter.Vart bor du ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang