5733
Sök

Betygsättningen?

1 893 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
Spanade in en sak som liksom fastnade i ögonvrån idag.
Såg att jag hade fått en röst till på bilen idag.. weeeeee! big_smile Uppe i sju röster på ett år. lollollol

Sedan kollade jag betygs snittet... Stämmer inte med vad jag fick lära mig i skolan...

Jag har fyra femmor. (Man tackar ock bockar.) Två fyror och en etta.
Jag fick lära mig i skolan att man lägger ihop nuffrorna och delar summan med antalet nuffror, så får man medelvärdet. Medel borde då vara 4,14 på min bil, men det är bara 3.58..?
Ganska bra för att vara en vanlig svensson volvo, knappt stylad. Men det är en liten "diff" där.? wink
Jag har inte lagt upp bilen för betygens skull, har varken tid, budget eller lust med så vild styling att jag landar på några top 250 listor, så den som blivit så förbannad på mig att han/hon röstat etta på min bil, hade inte mycket för det.
Får jag lite $$$ över i höst, så landar hela slanten under huven.

Jag läste Chriss post om nya röst systemet, någon ny algoritm, säkert bra... Men vad krävs innan bilen kommer upp till sitt rätta värde? (Eller några ettor till så den stämmer bätre med verkligheten? lollollol ) Kan en bils betygs snitt hamna högre än vad rösterna anger?

BMW fantast
1 172 Inlägg
29 juli 2009
som jag har förstått det så är där ett medelvärde från alla bilar här på garaget

Har man lite röster så baseras bilen betyg jämtemot hela garagets samanlagda medelvärde, och har man många röster så blir betyget mer rättvist mot vad det igentligen ska vara.

så ju mer röster desto mer rätt är värdet. mindre röster så baseras det på alla bilars medel

det är bara för att en bil med 100 5or och en 4a ska ha bättre betyg än en bil med enbart 10 5or.

Crizz elr nån annan professor får rätta mig om jag ahr fel, men så har jag förstått det...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

9 108 Inlägg
29 juli 2009
Har inte ens orkat fundera på hur det ligger till, men det är hur som helst någon med högre iq än oss som räknat ihop det roll Samma algoritm som t.ex. imdb använder tydligen.

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
29 juli 2009
AeroMalm skrev:
som jag har förstått det så är där ett medelvärde från alla bilar här på garaget

Har man lite röster så baseras bilen betyg jämtemot hela garagets samanlagda medelvärde, och har man många röster så blir betyget mer rättvist mot vad det igentligen ska vara.

så ju mer röster desto mer rätt är värdet. mindre röster så baseras det på alla bilars medel

det är bara för att en bil med 100 5or och en 4a ska ha bättre betyg än en bil med enbart 10 5or.

Crizz elr nån annan professor får rätta mig om jag ahr fel, men så har jag förstått det...

stämmer bra det. smile

1 893 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
Blev mest nyfiken då man räknar en hel del dagarna i ända, så fastnar en sådan "diff" på näthinnan.
Som sagt, det mesta av mina pengar lär landa under huven, enda undantaget just nu är om jag kommer över en "micke_D front" för i den passar en frontmatad intercooler. Slipper såga sönder bilen för att få dit en.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 juli 2009
Har du verkligen läst det admin skrivit så borde du förstå hur det fungerar.
Detta känns lite mer som ett försök till röstfiske.. hmm

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
30 juli 2009
Det man använder sig av på garaget är Bayesianskt snitt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bayesian_average

Sen skulle jag tippa på att man använder sig av samma formel för att få fram Top-250-listan som på IMDB:
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_M … s_of_films
Senast redigerat av FL3JM (30 juli 2009)

1 893 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Har du läst det jag skrev, så skulle du inte ha postat ditt inlägg. Ge mig en etta om det får dig att må bätre. wink

Står ingenstans i det admin skriver, att man får ett lägre snitt än vad rösterna säger... Eller?
Jag var mest nyfiken och hade inget annat att göra.
Vi kan ju alla sitta och inte skriva några inlägg, så kan vi bara sitta och se gorg självdö?
Ett diskutionsforum där man får kritik för att man postar ett inlägg..? Kom igen..?

Var enda inlägg här inne kan ju ses som röst fiske om man har den attityden.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 juli 2009
Kristian_V skrev:
Jag läste Chriss post om nya röst systemet, någon ny algoritm, säkert bra... Men vad krävs innan bilen kommer upp till sitt rätta värde? (Eller några ettor till så den stämmer bätre med verkligheten? lollollol ) Kan en bils betygs snitt hamna högre än vad rösterna anger?

Kristian_V skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Har du läst det jag skrev, så skulle du inte ha postat ditt inlägg. Ge mig en etta om det får dig att må bätre. wink

Står ingenstans i det admin skriver, att man får ett lägre snitt än vad rösterna säger... Eller?
Jag var mest nyfiken och hade inget annat att göra.
Vi kan ju alla sitta och inte skriva några inlägg, så kan vi bara sitta och se gorg självdö?
Ett diskutionsforum där man får kritik för att man postar ett inlägg..? Kom igen..?

Var enda inlägg här inne kan ju ses som röst fiske om man har den attityden.

Här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=130575

Sen var det inget elakt menat men det är inte första gången denna typen av trådar bara är till för att få besökare och röster. Skrev aldrig att det är så i detta fallet, utan jag skrev att det känns som röstfiske. 

No hard feelings hoppas jag, utan läs det som står i länken jag gav så förstår du nog.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sök