4718
Sök

Bättre tryck i min s60?

5 Inlägg
29 juli 2009
Trådstartare
tja!

Har tänkt att få lite bättre tryck i min volvo s60. Jag har alpine 9855 cd och 6,5" i fram och bakdörrar sen 8" i hatthyllan. Jag driver de med ett Alpine MRV 540 tror det är 4x50w i 4ohm. Det blev en stor skillnad när jag satte dit steget.

Det är orginal högtalare som sitter där nu. 2 kanaler går till framsystemet och 2 kanaler går till hatthyllan och bakdörrarna. vet inte riktigt va det är för ohm på 6,5" men på 8" är det 8 ohm.

Vill ej ha någon baslåda. Jag testade med RE 12" sx bas och ett dla a6 steg men fick inte låta så bra i volvon som jag hade i min förra golf 3. I golfen så spelade de som FAN! Volvon e helt annat.

Vilka högtalare ska jag byta för att få bäst tryck? Och hur mycket klarar steget av? Kan man sätta dit rena basar i hatthyllan eller ska de vara med diskant och mellanrigister med?

Hitta en annons som verkar bra men klarar steget av det och får jag bättre tryck? Kan ge ca 3000kr nypris, men finns ju bra kap på blocket när det gäller 8" basar som  denna:

Är detta nått som funkar bra?

http://www.blocket.se/kalmar/8__bas_i_n … 20&w=3

Tacksam för svar

Hifi Freak
462 Inlägg
29 juli 2009
Om du inte har ett bra framsystem Så spelar det ingen roll vilken bas du har. Om inte Framsystemet hänger med. Så kommer alla låta dåligt..

Så mitt tips är tt du börjar byta ut framsystemet. När du är nöjd med det. Då kan du testa olika basar. Ja rekommenderar DLS RW10 eller RW12. Bilig bas för ca 1500kr Men spelar på grymt bra. Att dom sitter i nästan alla Dls tävlingsbilar säger väll en del.

/Andreas

7 283 Inlägg
29 juli 2009
Byt ut framsystemet och passa på att dämpa dörrarna när du ändå är där och håller på.
Du kommer att märka rejäl skillnad!

5 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
okey de har jag tänkt att göra vilket fall.. Men e det asfaltsmatta som gäller?

1 468 Inlägg
30 juli 2009
är inte det en sedan? jag skjulle trovat med en bandpass-baslåda. har hört det ska låta bättre i sedan..
Netech skrev:
okey de har jag tänkt att göra vilket fall.. Men e det asfaltsmatta som gäller?

5 Inlägg
30 juli 2009
Trådstartare
Ja det är en sedan

5 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
Men jag är inte ute efter någon baslåda.. vill byta antingen högtalarna i hatthyllan eller framsystem. Borde man inte få bättre tryck i hatthyllan för de e stabilare hylla och 8" bas, de borde gör en hel del om man jämför med 6,5".
Senast redigerat av Netech (1 augusti 2009)

21 761 Inlägg
1 augusti 2009
Om du vill att det ska spela djupbas så måste du hitta en bashögtalare som är gjord för att monteras i open air, annars brukar det inte bli bra. Tex DLS har basar för sån montering. smile

Den där GZHW 20X som du hittade på blocket, den är nog inte lämplig att montera i hatthyllan.

5 Inlägg
1 augusti 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Om du vill att det ska spela djupbas så måste du hitta en bashögtalare som är gjord för att monteras i open air, annars brukar det inte bli bra. Tex DLS har basar för sån montering. smile

Den där GZHW 20X som du hittade på blocket, den är nog inte lämplig att montera i hatthyllan.

Ja det har du nog rätt i... Hmm hade DLS 1072 innan 7x10" 3-vägs koaxialhögtalare. Körde 2x150w ur alpine steget och de dunkade på riktigt bra! fast diskant och mellanregistret kunde varit bättre. Vilka liknar de högtalarna fast 8"? Om de finns.

dessa kanske?
http://www.dls.se/en/car/prod.html?produkt=en_96
Senast redigerat av Netech (1 augusti 2009)

21 761 Inlägg
1 augusti 2009
Eftersom det är 8" så borde de passa i hatthyllan iaf, men om mellanregister+diskant låter bättre än DLS 1072 har jag ingen aning om. Det får andra svara på. smile

Sök