2634
Sök

Dåligt tryck ur framsystem (akustisk kortslutning)

BMW entusiast
579 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
Har en Audi A3 -98 som jag har monterat i nytt ljud runt om i bilen.
Framsystem: JBL GT5-500c i dörrarna med lösa diskanter, drivs via ett JBL slutsteg (JBL GT5-A604)

Allting fungerar utmärkt förutom att jag i princip inte har någon midbas från framsystemet så det spelar typ bara diskant/mellanregister fram. Så fort jag höjer volymen lite så "klonkar" det och låter som att högtalaren slår i dörren eller någonting.
När jag monterar ut dem ur dörren så spelar dem mycket bättre :P

Felet är alltså själva monteringen, har frågat runt lite och kommit fram till att det är "akustisk kortslutning", dvs inte tätt mellan fram och baksida på högtalaren och därför försvinner all midbas ut och det bara låter förjävligt :/

Fick tips om att bygga in högtalaren i en låda, problemet här är att det är väldigt trångt och att det går en balk i dörren precis bakom magneten på högtalaren. :/
Någon som byggt i en A3:a/Golf 4:a som har något tips på hur jag bör gå tillväga, och hur stor volym lådan ska ha för bästa effekt?

Tack på förhand :P

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
4 augusti 2009
Kolla först så att det inte är så enkelt så att den ena är fasvänd (+ på -, - på +). Testa att skifta det på den ena och se ifall det blir bättre eller ej.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

7 281 Inlägg
4 augusti 2009
Du säger att när du tar ur dom ur dörren så låter det bättre, då tvekar jag på att det är akustisk kortslutning eller vad det heter.
Känns mycket mer som att den slår i någonting i dörren.

BMW entusiast
579 Inlägg
4 augusti 2009
Trådstartare
ChriZtoffer: Jag har redan kollat alla kablar och sett till så att det inte är fasvänt eller något annat fel som har med "elen" att göra tongue

Brains: Jag missade att skriva att när jag tog ut högtalaren så hade jag den i en låda och testade, lät bra då. Men så fort man tar ur högtalaren ur lådan igen försvinner all midbas, och har jag den i dörren så vibrerar det bara.

Det är akustisk kortslutning och jag vet inte hur jag löser det som sagt, vill helst inte behöva dämpa lika mycket som ChriZtoffer gjorde med sin Saab 9-3 hehe tongue

Tack för tipsen

2 914 Inlägg
5 augusti 2009
dfine skrev:
ChriZtoffer: Jag har redan kollat alla kablar och sett till så att det inte är fasvänt eller något annat fel som har med "elen" att göra tongue

Brains: Jag missade att skriva att när jag tog ut högtalaren så hade jag den i en låda och testade, lät bra då. Men så fort man tar ur högtalaren ur lådan igen försvinner all midbas, och har jag den i dörren så vibrerar det bara.

Det är akustisk kortslutning och jag vet inte hur jag löser det som sagt, vill helst inte behöva dämpa lika mycket som ChriZtoffer gjorde med sin Saab 9-3 hehe tongue

Tack för tipsen

dämpa plåten i dörren (alltså den stora) och ge högtalaren en stum infästning...
vad tror proffsen om det?? smile

BMW entusiast
579 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
dämpa plåten i dörren (alltså den stora) och ge högtalaren en stum infästning...
vad tror proffsen om det?? smile

Gjort båda två, M1 dämpmatta från BRL och monteringsring från BRL som sitter som f*n wink

BilstereoNörd
576 Inlägg
5 augusti 2009
Du får se till att det är tätt mellan högtalaren och dörrsidan..

Orginal sitter det en liten gummiring som tätar mellan högtalaren o dörrsidan (om jag inte blandar ihop årsmodellerna?).

Utan den tätningen så kan det spela skit, precis som du beskriver..
Det bildas alltså ingen vettig låda innan dörrsidan är på plats och att det är tätt runt högtalaren mot dörrsidan...
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

BMW entusiast
579 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
BAE skrev:

Orginal sitter det en liten gummiring som tätar mellan högtalaren o dörrsidan (om jag inte blandar ihop årsmodellerna?).

Det bildas alltså ingen vettig låda innan dörrsidan är på plats och att det är tätt runt högtalaren mot dörrsidan...
// Tommy

Var ute och tätade med självhäftande gummislist idag, och det blev faktist lite bättre.
Det "klonkande" ljudet hörs inte lika mycket, och nu finns det garanterat ingenting som högtalaren kan slå emot men har fortfarande ingen midbas hmm

Tack för tipsen iaf tongue

21 761 Inlägg
5 augusti 2009
För skojs skull, vrid över balansen så att bara ena sidan spelar.

Hur blir midbasen då?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 augusti 2009
Vet inte hur det ser ut på A3orna men på min satte jag en gummilist runt dörren som tätar mot dörrsidan, och det gjorde också skillnad då en del luft smet ut den vägen annars. Sen så är det som vanligt, täta så många och så mycket av hålen i dörren som möjligt för att luften inte ska smita igenom.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

BMW entusiast
579 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
För skojs skull, vrid över balansen så att bara ena sidan spelar.

Hur blir midbasen då?

Tyvärr låter den fortfarande inte som den ska hmm

BMW entusiast
579 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Vet inte hur det ser ut på A3orna men på min satte jag en gummilist runt dörren som tätar mot dörrsidan, och det gjorde också skillnad då en del luft smet ut den vägen annars. Sen så är det som vanligt, täta så många och så mycket av hålen i dörren som möjligt för att luften inte ska smita igenom.

Det är det som är problemet, jag har tätat framsidan så gott det går. Men baksidan av högtalaren vet jag inte hur jag ska täta, därav denna tråden tongue

Som jag har skrivit så monteras högtalaren i den avtagbara dörrsidan på A3orna, vilket gör det svårt att "bygga in högtalaren" ordentligt och sen sätta tillbaks dörrsidan. Det är det jag behöver hjälp med wink

1 785 Inlägg
5 augusti 2009
dfine skrev:
ChriZtoffer skrev:

Det är det som är problemet, jag har tätat framsidan så gott det går. Men baksidan av högtalaren vet jag inte hur jag ska täta, därav denna tråden tongue

Som jag har skrivit så monteras högtalaren i den avtagbara dörrsidan på A3orna, vilket gör det svårt att "bygga in högtalaren" ordentligt och sen sätta tillbaks dörrsidan. Det är det jag behöver hjälp med wink

En speakerbaffle av foam som du borrar några 30mm hål i och fyller upp med dämpull skulle kunna vara lösningen.

http://www.bilstereoshopen.se/Shop/Inde … Menu_Id=95

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

jobbar påre
751 Inlägg
6 augusti 2009
plasta en låda på insidan där den sitter då?smile sätt bara tape lr ngt så inte lådan fastnar på plåten:) och skulle den fastna på dörrsidan så våre de ju typ kanoners.smile

BilstereoNörd
576 Inlägg
6 augusti 2009
dfine skrev:
BAE skrev:

// Tommy

Var ute och tätade med självhäftande gummislist idag, och det blev faktist lite bättre.
Det "klonkande" ljudet hörs inte lika mycket, och nu finns det garanterat ingenting som högtalaren kan slå emot men har fortfarande ingen midbas hmm

Tack för tipsen iaf tongue

Det kan inte vara magneten som slår i balken/skenan till rutan, har för mig att den sitter väldigt nära på de årsmodellerna med högtalarna monterade i själva dörrsidan.
I övrigt så kan du lägga en tätningslist runt hela dörrsidan så det blir tätt mot själva plåten när dörrsidan hakas på plats...kolla också när dörrsidan hakats på plats att det verkligen inte glipar mot plåten, särskilt i framkant.

Sen beror det ju lite på vad du förväntar dig av midbasarna, blir ju inte direkt något smalbensbrytande dunka i dörrar....tongue
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

BMW entusiast
579 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
dbjanoz skrev:
dfine skrev:
ChriZtoffer skrev:

En speakerbaffle av foam som du borrar några 30mm hål i och fyller upp med dämpull skulle kunna vara lösningen.

http://www.bilstereoshopen.se/Shop/Inde … Menu_Id=95

Det där verkar lösa problemet på ett otroligt enkelt sätt. Beställde ett par därifrån, bara vänta och se så får vi se om det hjälper tongue

BMW entusiast
579 Inlägg
6 augusti 2009
Trådstartare
BAE skrev:
Det kan inte vara magneten som slår i balken/skenan till rutan, har för mig att den sitter väldigt nära på de årsmodellerna med högtalarna monterade i själva dörrsidan.
I övrigt så kan du lägga en tätningslist runt hela dörrsidan så det blir tätt mot själva plåten när dörrsidan hakas på plats...kolla också när dörrsidan hakats på plats att det verkligen inte glipar mot plåten, särskilt i framkant.

Sen beror det ju lite på vad du förväntar dig av midbasarna, blir ju inte direkt något smalbensbrytande dunka i dörrar....tongue
// Tommy

Jo den sitter väldigt nära, men det låter inte som att metall slår mot metall utan mer som att högtalaren slår i plasten. Men blivit bättre nu med tätningslist mellan högtalaren och monteringsringen.
Ska kolla och se om det går att täta mellan dörrsidan och plåten bättre smile
Hehe nej självklart ska det inte låta så, men att det bara spelar diskant och mellanregister fram är ju inte kul.. tongue

Ska testa med Speakerbaffle i foam nu och se om det blir bättre cool

Sök