7137
Sök

Vevlagerbyte 850 T5

184 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
Har åkt på o byta vevlager. Så jag har några frågor till er kunniga 850 nördar big_smile

Tips på billiga vevlager? Har hittat på sten parner och där finns dom för 450kr. Är det de som gäller?

Sen e det även så att jag åker nog på o slipa om veven då det är lite för fula o djupa märken så måste ändå riva isär motorn. Då e det ju packningsats som gäller. Vart finns billigaste? Skruvat.se för 750kr? bra lr dålig kvalite? Nå tips annars på vart de finns bra/billiga packningar?

Sen packningsklistret? e det enbart volvos original packnings som gäller (flytande packning till tråget/kamkåpan) lr går det me loctite lr nått liknande.

Och slutligen. Tänkte ändå pilla lite med toppen när den ändå är av. Nå förslag på vad mer man kan göra förutom porta? Och sen hade jag även tänkt mig nya stakar. Men hur långt pallar original kolvar med, e det nån idé att bara byta till H-profilare (får skitbra pris på dom) o köra med originalkolvar? Om man tänkte våldta bilen med lite mer laddtryck big_smile Lr är det helt bortkastat just nu då jag inte har råd med o skaffa andra spridare osv osv. Är det teoretiskt o praktiskt möjligt? :p

424 Inlägg
5 augusti 2009
Donken86 skrev:
Har åkt på o byta vevlager. Så jag har några frågor till er kunniga 850 nördar big_smile

Tips på billiga vevlager? Har hittat på sten parner och där finns dom för 450kr. Är det de som gäller?

Sen e det även så att jag åker nog på o slipa om veven då det är lite för fula o djupa märken så måste ändå riva isär motorn. Då e det ju packningsats som gäller. Vart finns billigaste? Skruvat.se för 750kr? bra lr dålig kvalite? Nå tips annars på vart de finns bra/billiga packningar?

Sen packningsklistret? e det enbart volvos original packnings som gäller (flytande packning till tråget/kamkåpan) lr går det me loctite lr nått liknande.

Och slutligen. Tänkte ändå pilla lite med toppen när den ändå är av. Nå förslag på vad mer man kan göra förutom porta? Och sen hade jag även tänkt mig nya stakar. Men hur långt pallar original kolvar med, e det nån idé att bara byta till H-profilare (får skitbra pris på dom) o köra med originalkolvar? Om man tänkte våldta bilen med lite mer laddtryck big_smile Lr är det helt bortkastat just nu då jag inte har råd med o skaffa andra spridare osv osv. Är det teoretiskt o praktiskt möjligt? :p

Om du ska slipa veven kommer du väl att köpa nya ramlager också får jag hoppas?

Packningssatsen från skruvat.se duger fint. annars så har ju sten parner också det!

Klistret säger alla att det måste vara volvo original, men när jag plockade ihop min motor använde jag loctite 574 och det fungerar minst lika bra!

Kolvarna ska klara en bra bit, sägs 500hk, men stakarna är lite mer känsliga över 300hk så är det på gränsen.

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

Hojmek
748 Inlägg
5 augusti 2009
Donken86 skrev:

Du måste ju ta fram vilka lager just din motor har, du har bokstäver på både veven och instansat på själva motorblocket. Sedan kör du dom bokstäverna i en tabell så du får fram om du ska ha tex " Blå tjock" i blocket och " Gul tunn" i Mellandelen. Gäller ju såklart inte om du slipar om veven då blir det andra lager smile
Senast redigerat av Bodegan (5 augusti 2009)

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 augusti 2009
Bara att slipa om veven går på ca 2000-3000kr, kanske vore en idé och se sig om efter en begagnad vev också? smile

Om du ska porta topp och grejer, varför inte byta ventilstyrningar och slipa in ventilerna i sätena, så du får de täta och fräscha? smile
Nya ventillyftare skadar inte, de har annan utformning än de gamla och är inte trötta.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

184 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
Tack så mkt för alla svar. Då e det inte så mkt frågor kvar i huvudet. slipa om veven e nog inga problem. Nämligen en bekant som kan göra de. Nån femhundring o en kakburk så e de fixat wink

Ah just ja. allting med ventilerna ja. Jo det fixar jag ju självklart också smile Lyftarna e dock redan bytta tongue

Tack igen så jättemkt för bra svar big_smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 augusti 2009
Vad är ditt mål?   en S40motor klarar 400hk utan att direkt joxa med toppen annat än nya kamaxlar, 850 har en cylinder till och klarar förmodligen 500hk således.

Så att porta toppen är väl inte det första du skall göra om du inte tänkt bygga ett 500hk koncept.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

184 Inlägg
5 augusti 2009
Trådstartare
torpis skrev:
Vad är ditt mål?   en S40motor klarar 400hk utan att direkt joxa med toppen annat än nya kamaxlar, 850 har en cylinder till och klarar förmodligen 500hk således.

Så att porta toppen är väl inte det första du skall göra om du inte tänkt bygga ett 500hk koncept.

Jag har inga mål alls just nu än att få ihop bilen o försöka köra nånting i sommar ^^
De va bara mer de att jag har möjligheten att porta gratis då det finns grejjer och kunskap (en kompis som gör de gratis) i den verkstan jag lånar.
Men de blir inte så ändå. Jag kollade lite nogranare o jämförde med en annan vev (som e fräsh) så den behöver inte slipas nånting (kan va en chansning men då byter jag hellre motor sen om de pajjar) Så jag byter bara vevlagrena nu smile

184 Inlägg
7 augusti 2009
Trådstartare
Också en fråga till. Vevstaksbult. Fick ju panik då jag såg att de va sträckbult (nån som kan bekräfta för jag såg de i autodata att man skulle skaffa nya), Jag for iaf till volvo o hörde med dom. Hör o häpna 99,90kr/st skulle dom ha för bultarna. Helt sjukt mkt. Nästan Samma pris som ARP bultar ju :S

Så nu undrar jag vart kan man hitta billigare vevstaksbult? Det kan ju bara inte va så att Volvo e billigast. Och jag har googlat som tusan men inte hittat nått på nätet iaf. Och köpa original lr ARP kommer inte på fråga då jag inte har nå pengar atm.

Och Sorry alla Moderatorer för dubbelposten wink

Eliminator
1 441 Inlägg
7 augusti 2009
När det gäller bultar och motorer , skall man alltid byta, chansar du så blir det dyrare än 99,90/st.

Det kostar att ligga på topp,,,

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Sök