Sälja bil på avbetalning med kredit spärr

agadiffen
7 augusti 2009 · 739 Inlägg

hej hej har funderingar på att sälja min audi tilll en kille som har betalnings anmärkning !
ja ska stå som ägare fram tills bilen är betald.han ska betala mig varje månad

saker man bör tänka på för och nackdelar? och är det tillåtet att göra så

Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
Mr_Redbull Evolution Garage
7 augusti 2009 · 478 Inlägg

klart det är tillåtet o göra så, upprätta ett kontrakt där allt är täckt..
Dock avråder jag dig att göra affär med denna person, av ganska självklara skäl.

"En kropp sägs vara jämnt accelererad när den med utgång från vilande tillstånd förvärvar samma ökning i hastighet under lika tidsintervaller".
Galileo Galilei
(1564 - 1642)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
7 augusti 2009 · 5 650 Inlägg

skulle då aldrig göra de ja

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Sarge
7 augusti 2009 · 2 337 Inlägg

Känns som en ytterst dålig idé att stå som ägare på en "såld" bil och sedan förvänta sig att den nya "ägaren" ska betala en summa till dig varje månad. Folk med betalningsanmärkningar har ofta dem av en anledning, de struntar i att betala (ja, jag vet att det finns undantag, men jag pratar om det jag har sett), vad säger att de inte struntar i att betala till dig, då det knappt kommer att innebära några fler konsekvenser för dem.

Fredrik_Rangert Egenföretagare
7 augusti 2009 · 999 Inlägg

Nej nej nej, gör inte det!
Skulle aldrig sälja en bil på avbetalning så, speciellt inte till en person som har betalningsanmärkningar!

N_W V8 de bästa som finns!
7 augusti 2009 · 1 092 Inlägg

Om de är så att han inte har råd att betala bilen kontant finns ju lån med högre räntor hos diverse konstiga bolag även för dom som har betalningsanmärkningar, be han ta ett sånt big_smile

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
7 augusti 2009 · 946 Inlägg

Ja, är du beredd att stå för alla p-böter och vägtullar kan du ju göra så... Säger väl sig självt att du inte ska sälja den till honom, finns ju (minst) en anledning till varför han har betalningsanmärkning.

Verkar som om vissa söker sig till trubbel... roll

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
groze
7 augusti 2009 · 564 Inlägg

Jag avråder dig till det av flera skäl.

Om banken inte ger honom kredit på ett billån, varför ska du göra det? Det finns ju en anledning till varför banken inte vill låna pengar till honom.

Om du står som ägare är det också du som står för försäkring, skatt osv. Om han krockar bilen är det din bonus som blir lidande.

Bättre att sälja till någon som har pengar eller är kreditvärdig som då kanske kan ta över ditt billån.


Mvh Johan

DanneJ
7 augusti 2009 · 642 Inlägg

Går, går det men du bör ju inte göra det, lita på att en kille med betalningsanmärkning ska betala bilen varje månad låter inte bra. Ha is i magen och vänta på rätt köpare så du inte riskerar något.

Toyota Supra MkIV TT "HKS TwinTurbo" (1993)
M_Fotograf Fotograf
7 augusti 2009 · 223 Inlägg

groze skrev:
Om du står som ägare är det också du som står för försäkring, skatt osv. Om han krockar bilen är det din bonus som blir lidande.

Bättre att sälja till någon som har pengar eller är kreditvärdig som då kanske kan ta över ditt billån.


Mvh Johan

+ 1

/M_fotograf
agadiffen
7 augusti 2009 · 739 Inlägg

ja nu har ja nog fått mig en tankeställare ,,det var visst ett par stycken som tänkte på samma vis.
tack för era åsikter det kanske hjälpte mig från att bli blåst ,ja kommer nu behålla bilen till någon med kontanter hör av sig

mvh agadiffen

Audi a6 2,4 utan t "limo" (1998)
Volkswagen Golf 4 tdi "Post räsern" (2003)
M_Fotograf Fotograf
7 augusti 2009 · 223 Inlägg

Det gör du helt rätt i wink
Dumt & chansa med sådana saker.
Lycka till med bilen btw. wink

Mvh

/M_fotograf
Germax
7 augusti 2009 · 12 086 Inlägg

Big NO

MissMotor_
7 augusti 2009 · 274 Inlägg

Lät inte så bra.
Tycker inte du skall sälja till han.

Jongen
7 augusti 2009 · 341 Inlägg

I annat fall kan du ju be att hans föräldrar eller nåt sånt tar lånet så du får pengar direkt och säljer bilen till den personen, sen får dom lösa resten mellan sig. Men klokt av dig att inte sälja den på avbetalning till honom. Du hade ju i princip blivit tvingad att ta tillbaks bilen efter ett tag om han inte betalar och det e ju inte så kul att "hyra" ut sin bil till någon på det viset.

Lycka till med försäljningen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang